Alakoululaisten digitaidot: Case kyläkoulu
Ahonen, Jussi (2016)
Kandidaatintutkielma
Ahonen, Jussi
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016121531593
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016121531593
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun kolmosluokkalaiset ja myöhemmin samat oppilaat kuudesluokkalaisina käyttävät internet- ja viestintäpalveluja. Kiinnostukseni aiheeseen heräsi työskennellessäni kyläkoulussa kolmannen luokan opettajana vuonna 2014. Tutkimuksen toteutin lomakemuotoisella kyselytutkimuksella, joka toistettiin kuudennella luokalla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuudesluokkalaisina oppilaat käyttivät kaikella tavoin tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän kuin kolmosluokkalaisina. Tutkimuksessa huomioitiin internetin käyttö, kännykän käyttö sekä vanhempien asettamat rajoitukset ja netin kiusaamiskokemukset. Oppilailta kyseltiin myös heidän suosikkipelejänsä ja internet-sivustojansa. Tulokset tukevat varsin hyvin suuremmilla otoksilla tehtyjä tutkimuksia alakoululaisista. Poikkeuksia toki löytyy, mutta pieni otoskoko ja maalaiskyläkoulu selittänevät ne. Suunta kouluissa on kohti lisääntyvää tieto- ja viestintäteknologian käyttö opetuksessa, mutta työtä on vielä tehtävänä. The goal for this thesis was to find out how primary school students in third grade and later the same students in sixth grade use internet and communication services. My interest towards the topic rose at the time when I was working in a village school teaching third grade in 2014. I implemented this research using a form survey, which was repeated in sixth grade. The results of this research show that sixth graders’ use information and communication technology more than third graders’ in every level. The research was about internet usage, cell phone usage, restrictions set by parents, and bullying experiences. The students were also inquired their favourite games and web pages. The results second quite well earlier researches made of primary school students using bigger samples. Exceptions were found, but according to my interpretation small sample size and country school might explain them. The direction in education in primary schools is towards constantly increasing usage of information and technology, but there is still work to be done.