Customer value creation in property development: Enhancing customer perceived value in pre-construction property development process
Niemi, Krista (2016)
Diplomityö
Niemi, Krista
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120830608
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120830608
Tiivistelmä
Customer perceived value is a basis for all business, and recognizing customer value sources is crucial for supplier’s success. Still, existing research of customer value components in B2B business is limited. This is particularly the case in property development: value creation for user customers in B2B development projects is not understood adequately in the literature nor by practitioners.
This study aims to increase the knowledge of customer value creation in property development by identifying elements enhancing user customer’s perceived value in pre-construction property development process. Study employs constructive research approach with two-phased empirical data generation, where qualitative thematic interviews with 18 customer firms and 7 developer experts was followed by a quantitative survey refining and validating the findings of qualitative phase.
As research outcome, two constructs of customer value creation in property development were formed. Comprehensive framework identifies 10 customer value drivers in property development with in total 47 sub-dimensions. Refined model summarizes 6 most significant customer value drivers in property development with 29 sub-dimensions. Identified drivers were further structured as a higher-level model with five separate categories, all present in the refined model also, illustrating the extensive nature of value in property development.
Study complements the existing theory by increasing understanding of customer value in property development as well as in project and B2B business. Research moreover identifies several novel benefits and sacrifices not observed in earlier customer value studies. Refined construct also works as a practical tool for managers to implement in their businesses. Finally, study findings build avenues for further research linked on customer value creation in property development. Asiakkaan kokema arvo on kaiken liiketoiminnan perusta ja asiakasarvon lähteiden tunnistaminen on kriittistä toimittajan menestymisen kannalta. Tästä huolimatta olemassa oleva tutkimus asiakasarvoa muodostavista komponenteista B2B-liiketoiminnassa on hyvin rajallista. Tämä on tilanne erityisesti kiinteistö-kehityksessä: arvon luomista käyttäjäasiakkaille ei kaupallisissa kehitys-projekteissa ymmärretä riittävän hyvin kirjallisuudessa eikä käytännön työssä.
Tämä tutkimus pyrkii lisäämään tietoa asiakasarvon luomisesta kiinteistökehityksessä tunnistamalla elementtejä, jotka edistävät käyttäjien kokemaa arvoa hankekehitysprosessissa. Työssä hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusotetta ja kaksiosaista tiedonkeruumenetelmää, jossa 18 asiakasyrityksen ja 7 hanke-kehitysammattilaisen kanssa toteutettuja laadullisia teemahaastatteluja seurasi määrällinen kyselytutkimus, joka jalosti ja validoi laadullisen vaiheen löydöksiä.
Tutkimuksen tuloksena muodostettiin kaksi konstruktiota, jotka kuvaavat asiakasarvon muodostumista kiinteistökehityksessä. Laaja viitekehys tunnistaa 10 asiakasarvon ajuria kiinteistökehityksessä ja niiden 47 aladimensiota. Jalostettu, tiivis malli sisältää 6 kaikkein merkittävintä asiakasarvoajuria ja niiden 29 aladimensiota. Tunnistetut ajurit jäsenneltiin vielä korkeamman tason malliksi, joka sisältää viisi eriävää ajurikategoriaa, jotka ovat kaikki mukana myös tiiviissä mallissa, kuvastaen kiinteistökehityksen arvon laaja-alaisuutta.
Tutkimus täydentää nykyistä teoriaa lisäämällä ymmärrystä asiakasarvosta kiinteistökehityksessä sekä projekti- ja B2B-liiketoiminnassa. Lisäksi työ tunnistaa useita uusia hyötyjä ja uhrauksia, joita ei ole havaittu aiemmissa asiakasarvotutkimuksissa. Jalostettu konstruktio toimii myös implementoitavana työkaluna liikkeenjohdolle. Tutkimuksen tulokset luovat myös mahdollisuuksia jatkotutkimuksille arvon muodostumisesta kiinteistökehitysprosessissa.
This study aims to increase the knowledge of customer value creation in property development by identifying elements enhancing user customer’s perceived value in pre-construction property development process. Study employs constructive research approach with two-phased empirical data generation, where qualitative thematic interviews with 18 customer firms and 7 developer experts was followed by a quantitative survey refining and validating the findings of qualitative phase.
As research outcome, two constructs of customer value creation in property development were formed. Comprehensive framework identifies 10 customer value drivers in property development with in total 47 sub-dimensions. Refined model summarizes 6 most significant customer value drivers in property development with 29 sub-dimensions. Identified drivers were further structured as a higher-level model with five separate categories, all present in the refined model also, illustrating the extensive nature of value in property development.
Study complements the existing theory by increasing understanding of customer value in property development as well as in project and B2B business. Research moreover identifies several novel benefits and sacrifices not observed in earlier customer value studies. Refined construct also works as a practical tool for managers to implement in their businesses. Finally, study findings build avenues for further research linked on customer value creation in property development.
Tämä tutkimus pyrkii lisäämään tietoa asiakasarvon luomisesta kiinteistökehityksessä tunnistamalla elementtejä, jotka edistävät käyttäjien kokemaa arvoa hankekehitysprosessissa. Työssä hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusotetta ja kaksiosaista tiedonkeruumenetelmää, jossa 18 asiakasyrityksen ja 7 hanke-kehitysammattilaisen kanssa toteutettuja laadullisia teemahaastatteluja seurasi määrällinen kyselytutkimus, joka jalosti ja validoi laadullisen vaiheen löydöksiä.
Tutkimuksen tuloksena muodostettiin kaksi konstruktiota, jotka kuvaavat asiakasarvon muodostumista kiinteistökehityksessä. Laaja viitekehys tunnistaa 10 asiakasarvon ajuria kiinteistökehityksessä ja niiden 47 aladimensiota. Jalostettu, tiivis malli sisältää 6 kaikkein merkittävintä asiakasarvoajuria ja niiden 29 aladimensiota. Tunnistetut ajurit jäsenneltiin vielä korkeamman tason malliksi, joka sisältää viisi eriävää ajurikategoriaa, jotka ovat kaikki mukana myös tiiviissä mallissa, kuvastaen kiinteistökehityksen arvon laaja-alaisuutta.
Tutkimus täydentää nykyistä teoriaa lisäämällä ymmärrystä asiakasarvosta kiinteistökehityksessä sekä projekti- ja B2B-liiketoiminnassa. Lisäksi työ tunnistaa useita uusia hyötyjä ja uhrauksia, joita ei ole havaittu aiemmissa asiakasarvotutkimuksissa. Jalostettu konstruktio toimii myös implementoitavana työkaluna liikkeenjohdolle. Tutkimuksen tulokset luovat myös mahdollisuuksia jatkotutkimuksille arvon muodostumisesta kiinteistökehitysprosessissa.