Customer lead-times: Case polyethylene board
Meuronen, Jesse (2016)
Diplomityö
Meuronen, Jesse
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120530239
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120530239
Tiivistelmä
In this research we look into the conducting company’s customer order lead- times. The company is facing challenges with increased number and volume of orders and is therefore forced to utilize outsourced coating places in the production of polyethylene coated board.
The aim for the research is to find out how the lead-times of these customer orders has developed from 2014 to 2015 and identify the most challenging areas, bottlenecks and possible solutions for them. The research is conducted by utilizing value-stream map as a tool to analyse the current processes and material and information flows.
The research showed that the company is able to meet the promised lead-times but the total lead-time has increased and is much more varying during the research period. Most development has been in the part of the lead-time that the sample orders spend in the warehouses.
The company is able to overcome the found challenges by improving their order handling and developing their current product rotation. A thorough customer demand mapping and product mix re-planning can be a key to success. With this it is possible to develop the production from utilizing push to pull principle. Tutkimuksessa selvitetään sen teettävän yrityksen asiakastilausten toimitusaikoja. Yrityksen haasteina on ollut tilausten lisääntyvä määrä ja kokonaisvolyymi. Näin ollen se on joutunut hyödyntämään useita ulkoisia päällystystoimittajia polyeteenipäällystetyn kartongin tuotannossaan.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää asiakastilausten tilausaika, miten se on kehittynyt tarkasteluvälillä vuodesta 2014 vuoteen 2015 ja tunnistaa ongelmalliset alueet, pullonkaulat ja mahdolliset toimenpiteet näiden ratkaisemiseksi. Tutkimus on toteutettu hyödyntämällä arvovirtakartoitusta työkaluna prosessien sekä materiaali- ja informaatiovirtojen analysoinnissa.
Tutkimus osoitti että yritys pystyy toteuttamaan lupaamansa toimitusajat mutta kokonaistoimitusaika tutkimusvälillä on kasvanut ja tilausten toimitusaikojen välillä on enemmän vaihtelua. Eniten muutosta oli tapahtunut kokonaistoimitusajassa oli havaittavissa varastointiajoissa.
Yrityksellä on mahdollisuus voittaa tutkimuksessa esiin tulleet ongelmat kehittämällä nykyistä tuotannonsuunnittelua ja tuotantosyklien kiertoa. Perusteellinen asiakastarvekartoitus ja sitä kautta oman tuote valikoiman uudelleen suunnittelut voivat toimia avaimina ongelmien ratkaisemiselle. Näiden avulla tuotantoa voidaan suunnata push-tyyppisestä pull-malliseksi.
The aim for the research is to find out how the lead-times of these customer orders has developed from 2014 to 2015 and identify the most challenging areas, bottlenecks and possible solutions for them. The research is conducted by utilizing value-stream map as a tool to analyse the current processes and material and information flows.
The research showed that the company is able to meet the promised lead-times but the total lead-time has increased and is much more varying during the research period. Most development has been in the part of the lead-time that the sample orders spend in the warehouses.
The company is able to overcome the found challenges by improving their order handling and developing their current product rotation. A thorough customer demand mapping and product mix re-planning can be a key to success. With this it is possible to develop the production from utilizing push to pull principle.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää asiakastilausten tilausaika, miten se on kehittynyt tarkasteluvälillä vuodesta 2014 vuoteen 2015 ja tunnistaa ongelmalliset alueet, pullonkaulat ja mahdolliset toimenpiteet näiden ratkaisemiseksi. Tutkimus on toteutettu hyödyntämällä arvovirtakartoitusta työkaluna prosessien sekä materiaali- ja informaatiovirtojen analysoinnissa.
Tutkimus osoitti että yritys pystyy toteuttamaan lupaamansa toimitusajat mutta kokonaistoimitusaika tutkimusvälillä on kasvanut ja tilausten toimitusaikojen välillä on enemmän vaihtelua. Eniten muutosta oli tapahtunut kokonaistoimitusajassa oli havaittavissa varastointiajoissa.
Yrityksellä on mahdollisuus voittaa tutkimuksessa esiin tulleet ongelmat kehittämällä nykyistä tuotannonsuunnittelua ja tuotantosyklien kiertoa. Perusteellinen asiakastarvekartoitus ja sitä kautta oman tuote valikoiman uudelleen suunnittelut voivat toimia avaimina ongelmien ratkaisemiselle. Näiden avulla tuotantoa voidaan suunnata push-tyyppisestä pull-malliseksi.