Consumer perceptions and attitudes towards second-hand C2C online buying
Nieminen, Reija (2016)
Pro gradu -tutkielma
Nieminen, Reija
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120530224
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120530224
Tiivistelmä
The aim of the research was to lighten up consumer attitudes and perceptions towards the recent topic of second-hand consumer-to-consumer online buying, and to find out what motivates consumers to make purchases from C2C e-commerce marketplace, more precisely Facebook buy-sell-swap groups. The research was conducted through qualitative research method and the data was analysed with content analysis.
The findings of the research suggest that Facebook buy-sell-swap groups are found to be very easy to use, time-saving and convenient marketplaces where one can buy good quality products with a low price. Strict rules of the groups, difficulties of communication between a buyer and a seller and security issues were notified as negative factors. Motivations for buying from Facebook buy-sell-swap groups were easiness of use, quick browsing, economical reasons, a wide selection of products available and environmental reasons. Positive benefits overcame the negative issues in the groups. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kuluttajien asenteita ja kokemuksia käytettyjen tuotteiden vertaisverkkokaupasta Facebookin kirpputoriryhmissä, sekä selvittää, mikä motivoi kuluttajia tekemään ostoksia Facebookin kirpputoreilla. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusta ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena oli, että Facebookin vertaisverkkokaupparyhmät ovat helppokäyttöinen, aikaa säästävä ja käytännöllinen tapa tehdä laadukkaita hankintoja edullisilla hinnoilla. Negatiivisina tekijöinä tutkimuksessa nousivat esille asiat, jotka liittyivät vertaisverkkokaupparyhmien sääntöihin, kaupankäynnin turvallisuuteen sekä ostajan ja myyjän väliseen kommunikointiin. Käytettyjen tuotteiden ostamisen motivaatioina Facebookin kirpputoreilla olivat ostamisen helppous, tuotteiden nopea selausmahdollisuus, laaja tuotteiden tarjonta sekä ympäristönäkökulmat. Ryhmissä käytävän kaupankäynnin positiiviset puolet nousivat käyttäjillä negatiivisia suuremmiksi.
The findings of the research suggest that Facebook buy-sell-swap groups are found to be very easy to use, time-saving and convenient marketplaces where one can buy good quality products with a low price. Strict rules of the groups, difficulties of communication between a buyer and a seller and security issues were notified as negative factors. Motivations for buying from Facebook buy-sell-swap groups were easiness of use, quick browsing, economical reasons, a wide selection of products available and environmental reasons. Positive benefits overcame the negative issues in the groups.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena oli, että Facebookin vertaisverkkokaupparyhmät ovat helppokäyttöinen, aikaa säästävä ja käytännöllinen tapa tehdä laadukkaita hankintoja edullisilla hinnoilla. Negatiivisina tekijöinä tutkimuksessa nousivat esille asiat, jotka liittyivät vertaisverkkokaupparyhmien sääntöihin, kaupankäynnin turvallisuuteen sekä ostajan ja myyjän väliseen kommunikointiin. Käytettyjen tuotteiden ostamisen motivaatioina Facebookin kirpputoreilla olivat ostamisen helppous, tuotteiden nopea selausmahdollisuus, laaja tuotteiden tarjonta sekä ympäristönäkökulmat. Ryhmissä käytävän kaupankäynnin positiiviset puolet nousivat käyttäjillä negatiivisia suuremmiksi.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Consumer’s race-ethnic salience and importance of race-ethnic diversity in fiction films : Finnish minority perspective
Amzil, Jasmina (2020)Millenials and generation Z consumers form a valuable target market for marketers while especially the latter cohort being still relatively unresearched. Millennials and generation Z consumers also represent the most ... -
Analyzing the behavior of potential Chinese consumers traveling to Finland and Lake Saimaa
Zhang, Zheng (2018)By 2017, China has become the fifth biggest tourism input country to Finland with the biggest growth rate of tourism overnight stay compared to other countries. Finnish local destination marketing organizations (DMOs) and ... -
The appearance of consumer social responsibility in the consumer ethical decision-making process
Tulensalo, Onni (2022)The importance of understanding sustainable consumption has grown over the last few decades due to the increasing severity of environmental and societal crises. In the contemporary business environment, it is necessary for ...