Sisäinen siirtohinnoittelu johtamisessa päätöksenteon ja motivoinnin ohjausvälineenä
Brandt, Anu (2016)
Pro gradu -tutkielma
Brandt, Anu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120230171
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120230171
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisen kierrätysliiketoimintaa harjoittavan yrityksen sisäistä siirtohinnoittelujärjestelmää ja sen käytännön vaikutuksia johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten siirtohinnoittelua käytetään johtamisen välineenä tulosyksiköiden vetäjien päätöksenteon ohjauksessa ja motivoinnissa yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi sekä mitä edellytyksiä, hyötyjä ja haittoja siihen liittyy. Tapaustutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoja käyttäen ja aineistona hyödynnettiin yrityksessä toteutettuja teemahaastatteluita.
Tutkimustulokset osoittivat, että siirtohinnoittelun ohjaus- ja motivointivaikutus edellyttää siirtohintajärjestelmän laskentaperiaatteiden läpinäkyvyyttä, oikeudenmukaisuutta ja oikeellisuutta sekä järjestelmän tavoitteiden selkeyttä, läpinäkyvyyttä ja yhdenmukaisuutta organisaation yhteisten tavoitteiden kanssa. Edellytyksenä ovat myös organisaation jäsenten ymmärrys organisaation toiminnan kokonaisuudesta ja tavoitteista sekä oman päätöksenteon yhteydestä niihin. Siirtohinnoittelujärjestelmän tulee lisäksi olla yhteensopiva organisaation suorituksen mittauksen ja palkitsemisjärjestelmien kanssa sekä suorituksen mittauksen ja palkitsemisen kohdistua asioihin, joihin tulosyksikön vetäjä voi itse vaikuttaa. Edellytysten täyttymisellä on merkittäviä etuja: se vahvistaa motivaatiota sekä edistää organisaation yhteisten tavoitteiden mukaista toimintaa ja siten tavoitteiden saavuttamista. The study concentrated on examining the internal transfer pricing system and its practical effects on organization in Finnish recycling company. The objective was to study how internal transfer pricing is used as management tool for guiding decision making and motivation of the profit center managers and what prerequisites, benefits and disadvantages are connected to it. The case study was conducted by using qualitative research method and utilized interview data collected from the case organization.
The results of the research indicated that there are several prerequisites for the guiding and motivating effect of the transfer pricing system: Calculation principles of the system have to be transparent, fair and correct. The goal of the system has to be explicit, transparent and consistent with the goals of the organization. Organization members have to have a good understanding of the operations and goals of the organization and of how their own decision making is related to them. Transfer pricing system has to be also compatible with the performance measurement and rewarding systems of the organization. If these prerequisites are fulfilled significant benefits can occur: enhanced motivation, decision making and operations that are consistent with the organizational goals and, therefore, better achievement of the organizational goals.
Tutkimustulokset osoittivat, että siirtohinnoittelun ohjaus- ja motivointivaikutus edellyttää siirtohintajärjestelmän laskentaperiaatteiden läpinäkyvyyttä, oikeudenmukaisuutta ja oikeellisuutta sekä järjestelmän tavoitteiden selkeyttä, läpinäkyvyyttä ja yhdenmukaisuutta organisaation yhteisten tavoitteiden kanssa. Edellytyksenä ovat myös organisaation jäsenten ymmärrys organisaation toiminnan kokonaisuudesta ja tavoitteista sekä oman päätöksenteon yhteydestä niihin. Siirtohinnoittelujärjestelmän tulee lisäksi olla yhteensopiva organisaation suorituksen mittauksen ja palkitsemisjärjestelmien kanssa sekä suorituksen mittauksen ja palkitsemisen kohdistua asioihin, joihin tulosyksikön vetäjä voi itse vaikuttaa. Edellytysten täyttymisellä on merkittäviä etuja: se vahvistaa motivaatiota sekä edistää organisaation yhteisten tavoitteiden mukaista toimintaa ja siten tavoitteiden saavuttamista.
The results of the research indicated that there are several prerequisites for the guiding and motivating effect of the transfer pricing system: Calculation principles of the system have to be transparent, fair and correct. The goal of the system has to be explicit, transparent and consistent with the goals of the organization. Organization members have to have a good understanding of the operations and goals of the organization and of how their own decision making is related to them. Transfer pricing system has to be also compatible with the performance measurement and rewarding systems of the organization. If these prerequisites are fulfilled significant benefits can occur: enhanced motivation, decision making and operations that are consistent with the organizational goals and, therefore, better achievement of the organizational goals.