Käyttäjälähtöisten innovaatioiden johtaminen kuntaorganisaatiossa
Hakala, Jussi (2016)
Pro gradu -tutkielma
Hakala, Jussi
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016112229547
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016112229547
Tiivistelmä
Pro gradu tutkielman tavoitteena oli selvittää käyttäjälähtöisten innovaatioiden johtamista kuntaorganisaatiossa. Tutkimuksessa selvitettiin valittujen teemojen kautta käyttäjälähtöisten innovaatioiden johtamisen mahdollisuuksia ja esteitä, organisaation johtamisen näkökulmasta. Tutkimusongelma rajattiin koskemaan niitä keinoja ja käytäntöjä, joilla käyttäjälähtöisiä innovaatioita johdetaan kuntaorganisaatiossa sekä niiden johtamista haittaavia ja edesauttavia tekijöitä. Tutkimuksen näkökulma on johtamisen ja tietojohtamisen näkökulma. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin tutkimushaastatteluilla. Saadusta aineistosta poimittiin käsitteitä, jotka liitettiin tutkimuksen teoreettisen mallin teemoihin ja näistä saatiin teoreettinen malli käyttäjäinnovaatioiden johtamiseen tutkitussa organisaatiossa. Teoreettisessa mallissa kuvattiin saatu tutkimusaineiston käsitteinä, liitettynä teemoihin ja tutkimusongelmaa selitetiin vuorovaikutuksena teemojen välillä. Tutkimuksen tuloksissa havaittiin käyttäjälähtöisten innovaatioiden johtamista case organisaatiossa sekä voitiin kuvata organisaation johtamista ja tietojohtamista käyttäjälähtöisessä innovaatiotoiminnassa. Case organisaatiossa käyttäjäinnovaatioiden johtamista ei johdettu omana johtamisen prosessina vaan osana muuta johtamisen toimintaa. Tuloksista voidaan päätellä käyttäjäinnovaatioiden vaikuttavuuden mittauksen olevan vaikeaa, niiden epäyhtenäisten arvostusten ja mittaristojen takia. Muita haasteita käyttäjäinnovaatiotoiminnan johtamiselle ovat resurssit, toimialojen eri luonne ja asenteet. The aim of the research is to find out about leadership on user-centric innovations within municipal organization. The research´s methodology is qualitative and it is carried out on 8 interviews on a case organization. The scope of the research is limited to the means and practices that the organization´s and its leaders and managers have in order to lead the user-centric innovations succesfully, as well as factors that enable and disable its leadership. In the research methodology four themes were chosen to explain the collected research data. Descriptions and concepts related to reseach scope were picked up from the research material and were attached to theoretical themes in the model. As a result of the study case organization´s leadership process on user centric innovations was theoretically explained within the theoretical model. Results show that the user centric innovations are being led within the case organization but do not have individual lead process but are lead in connection with other leaderhip and knowledge management processes and practices. The main obstacles for the user-centric innovaation leadership are organizational attitudes and resources.