Metallialan koulutuksen markkinointistrategia
Ruuth, Pasi (2016)
Diplomityö
Ruuth, Pasi
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016112129452
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016112129452
Tiivistelmä
Markkinointistrategia ja sen kehittäminen jatkuvasti uusien kokeilujen kautta ovat merkittävä osa yritysten mutta myös muiden organisaatioiden liiketoimintaa. Tässä työssä tutkitaan toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen markkinointia, siihen liittyviä kohderyhmiä ja erityisesti vaikuttavia tekijöitä opiskelijoiden päätöksenteossa opiskelupaikan valinnan suhteen. Markkinoinnin näkökulmasta tärkeimpänä ryhmänä on peruskouluissa opiskelevat nuoret, jotka pohtivat tulevia opintoja ja ammattejaan. Tutkimuksessa on tavoitteena löytää näiden nuorten päätöksentekoon vaikuttavat tekijät sidosryhmineen, joihin oppilaitoksen markkinointia kannattaa kohdentaa. Tarkoituksena on lisäksi selvittää niitä ympäristöjä, joissa markkinoinnin vaikuttavuus on suurta sekä löytää uusia mahdollisia ympäristöjä, jonne markkinointia ei aiemmin olla kohdistettu tai se on ollut toistaiseksi vähäistä.
Tutkimuksessa selvitetään haastatteluiden avulla myös oppilaitoksen näkyvyyttä yleisesti nuorten ja alueen yritysten keskuudessa. Lisäksi tutkitaan eri kohderyhmien tietoisuutta oppilaitokseen koulutustarjonnasta sekä muista toiminnoista ja palvelumahdollisuuksista.
Tutkimuksen lähtökohtana oli löytää menetelmiä erityisesti oppilaitoksen metallialan markkinointiin, koska alan opiskelijatilanne on tällä hetkellä heikko, mutta alan tilanne on vuosien varrella vaihdellut voimakkaasti ja onnistuneista markkinoinnin toimenpiteistä ei ole vielä täyttä varmuutta. Eräänä havaintona tutkimuksessa vahvistui käsitys, että markkinointityön jatkuvuudessa ja menetelmien monipuolisuudessa on runsaasti mahdollisuuksia parantaa olemassa olevaa toimintaa.
Tutkimuksessa havaittiin, kuinka markkinointiin liittyy voimakkaasti sen toimintojen selkeys ja strategian tietoisuuden merkitys markkinointia toteuttavien organisaatiotasojen sekä henkilöstön keskuudessa. Markkinointiosaamisen kehittämisellä tullaan hyvin todennäköisesti saavuttamaan selkeitä myönteisiä vaikutuksia hakijamäärien kohdalla sekä tutkittavan alan osalla että kaikilla oppilaitoksen koulutusaloilla. Liike-elämän yhteistyön lisääminen ja hyödyntäminen antaa edelleen uusia mahdollisuuksia kehittää oppilaitoksen toimintoja vaikuttavampaan ja tuottavampaan suuntaan sekä opiskelija- että yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsottuna. Onnistuneen markkinointistrategian kautta eri sidosryhmät voidaan saada sitoutettua entistä tiiviimpään yhteistyöhön ja sitä kautta yhteisten tavoitteiden saavuttamiseen. Marketing strategy and its continuous development through new experiments are an important part of the companies business but also for other organizations either. This study investigates the marketing of secondary vocational educational institution, the target groups involved and the factors affecting students decision-making, in particular with regard to the choice of place of study. Marketing perspective, the most important group is primary schools by young people who consider their future studies and career. The research aim is to find factors affecting these young people in decision-making and their respective stakeholders, to which the marketing of the vocational institution should be target. The aim is also to find out those environments where the impact of marketing is great, as well as to find new potential environments, where marketing was not previously be addressed or it has been modest so far.
The study examines interviews also the visibility of the Varia institution in general among young people and the companies in region. In addition investigates the various target groups awareness of the educational institution, how they offer training and other activities including service opportunities.
The starting point of the study was to find methods especially for machine and metal education marketing, because that field of the student situation is currently weak, but the situation in the field has varied over the years strongly and successful marketing methods have not yet been founded. One perception of the study confirmed that the continuous marketing work and diversity of methods have plenty of opportunities to improve existing operations.
With this study was noticed, how marketing is strongly associated with the clarity of its functions and the importance of carrying out the marketing strategy of awareness levels of the organization and staff alike. The development of marketing skills will be very likely to achieve a clear positive impact on the number of applicants, as well as the majority of the sampled area to all study fields the educational institution. Increasing co-operation and exploitation with the businesslife, the vocational institute can find out new opportunities for developing educational activities more effective and more productive direction, as well as that of students as seen from a social perspective. Through successful marketing strategy for various stakeholders could commit to get in closer co-operation and the achievement of the common objectives.
Tutkimuksessa selvitetään haastatteluiden avulla myös oppilaitoksen näkyvyyttä yleisesti nuorten ja alueen yritysten keskuudessa. Lisäksi tutkitaan eri kohderyhmien tietoisuutta oppilaitokseen koulutustarjonnasta sekä muista toiminnoista ja palvelumahdollisuuksista.
Tutkimuksen lähtökohtana oli löytää menetelmiä erityisesti oppilaitoksen metallialan markkinointiin, koska alan opiskelijatilanne on tällä hetkellä heikko, mutta alan tilanne on vuosien varrella vaihdellut voimakkaasti ja onnistuneista markkinoinnin toimenpiteistä ei ole vielä täyttä varmuutta. Eräänä havaintona tutkimuksessa vahvistui käsitys, että markkinointityön jatkuvuudessa ja menetelmien monipuolisuudessa on runsaasti mahdollisuuksia parantaa olemassa olevaa toimintaa.
Tutkimuksessa havaittiin, kuinka markkinointiin liittyy voimakkaasti sen toimintojen selkeys ja strategian tietoisuuden merkitys markkinointia toteuttavien organisaatiotasojen sekä henkilöstön keskuudessa. Markkinointiosaamisen kehittämisellä tullaan hyvin todennäköisesti saavuttamaan selkeitä myönteisiä vaikutuksia hakijamäärien kohdalla sekä tutkittavan alan osalla että kaikilla oppilaitoksen koulutusaloilla. Liike-elämän yhteistyön lisääminen ja hyödyntäminen antaa edelleen uusia mahdollisuuksia kehittää oppilaitoksen toimintoja vaikuttavampaan ja tuottavampaan suuntaan sekä opiskelija- että yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsottuna. Onnistuneen markkinointistrategian kautta eri sidosryhmät voidaan saada sitoutettua entistä tiiviimpään yhteistyöhön ja sitä kautta yhteisten tavoitteiden saavuttamiseen.
The study examines interviews also the visibility of the Varia institution in general among young people and the companies in region. In addition investigates the various target groups awareness of the educational institution, how they offer training and other activities including service opportunities.
The starting point of the study was to find methods especially for machine and metal education marketing, because that field of the student situation is currently weak, but the situation in the field has varied over the years strongly and successful marketing methods have not yet been founded. One perception of the study confirmed that the continuous marketing work and diversity of methods have plenty of opportunities to improve existing operations.
With this study was noticed, how marketing is strongly associated with the clarity of its functions and the importance of carrying out the marketing strategy of awareness levels of the organization and staff alike. The development of marketing skills will be very likely to achieve a clear positive impact on the number of applicants, as well as the majority of the sampled area to all study fields the educational institution. Increasing co-operation and exploitation with the businesslife, the vocational institute can find out new opportunities for developing educational activities more effective and more productive direction, as well as that of students as seen from a social perspective. Through successful marketing strategy for various stakeholders could commit to get in closer co-operation and the achievement of the common objectives.