Ulkopuolisten kumppanien valinta ja valintakriteerit energiayrityksessä – johtajien näkemyksiä
Korhonen, Jukka (2016)
Diplomityö
Korhonen, Jukka
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016111528556
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016111528556
Tiivistelmä
Yritykset tarvitsevat yhä enemmän ulkopuolisia kumppaneita menestyäkseen jatkuvasti kiristyvässä markkinoilla. Kumppanit mahdollistavat sekä yrityksen oman toiminnan tehostamisen, että ulkopuolisen erikoisosaamisen hankkimisen yrityksen käyttöön. Selkeästi asetetuilla tavoitteilla ja kumppaneille asetettavilla valintakriteereillä voidaan varmistaa oikeanlaisen kumppanin löytyminen markkinoilta ja täten edesauttaa onnistuneen kumppanuuden syntymistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena energia-alan yritykselle. Sen avulla pyrittiin selvittämään yrityksen ulkopuolisten kumppanien haun taustalla olevia motiiveja ja tavoitteita sekä valinnassa käytettyjä kriteerejä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten yrityksen strategia vaikuttaa kumppaninvalintaan ja siinä käytettyihin kriteereihin. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla yrityksen johtajilta, joilla oli kokemusta kumppanin valinnasta ja heidän kanssaan tehtävästä yhteistyöstä.
Tutkimustulosten mukaan eniten käytetty kriteeri kumppaninvalinnassa oli hinta. Strategisesti nähtiin tärkeänä, että kumppani on yritykselle sopivan kokoinen. Myös kumppanin paikallisella sijainnilla nähtiin olevan strategisesti merkitystä. Tärkeimmäksi motiiviksi kumppanuuden taustalla nousi kumppanin mahdollistama toimintavarmuuden parantaminen sekä sen positiiviset vaikutukset yrityksen toiminnan kehittymiseen. Business needs more and more external partners to succeed in the increasing competitive environment. Partners enable for greater efficiency of company’s operations as well as for the purchase of external expertise for the company. With clearly defined objectives and selection criteria for the partner can be ensured that the proper partner is discovered from the market and thus contribute to the emergence of a successful partnership.
The study was conducted as a qualitative case study in an energy sector company and its aim was to investigate the underlying motives of the company’s external partner searches, as well as the criteria used in the selection. In addition, the study examined how the company’s strategy influenced the selection criteria used. The empirical data was collected by semi-structured theme interviews of selected leaders who had experience in the selection of a partner and co-operation with them.
The results showed that the most important selection criteria used was the price. Strategically important was that the partner is the right size for the company. Also the partner’s local location was seen important. The most important motive behind the partnership formation was its improvement of operational reliability as well as its positive effects on the development of the company’s operations.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena energia-alan yritykselle. Sen avulla pyrittiin selvittämään yrityksen ulkopuolisten kumppanien haun taustalla olevia motiiveja ja tavoitteita sekä valinnassa käytettyjä kriteerejä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten yrityksen strategia vaikuttaa kumppaninvalintaan ja siinä käytettyihin kriteereihin. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla yrityksen johtajilta, joilla oli kokemusta kumppanin valinnasta ja heidän kanssaan tehtävästä yhteistyöstä.
Tutkimustulosten mukaan eniten käytetty kriteeri kumppaninvalinnassa oli hinta. Strategisesti nähtiin tärkeänä, että kumppani on yritykselle sopivan kokoinen. Myös kumppanin paikallisella sijainnilla nähtiin olevan strategisesti merkitystä. Tärkeimmäksi motiiviksi kumppanuuden taustalla nousi kumppanin mahdollistama toimintavarmuuden parantaminen sekä sen positiiviset vaikutukset yrityksen toiminnan kehittymiseen.
The study was conducted as a qualitative case study in an energy sector company and its aim was to investigate the underlying motives of the company’s external partner searches, as well as the criteria used in the selection. In addition, the study examined how the company’s strategy influenced the selection criteria used. The empirical data was collected by semi-structured theme interviews of selected leaders who had experience in the selection of a partner and co-operation with them.
The results showed that the most important selection criteria used was the price. Strategically important was that the partner is the right size for the company. Also the partner’s local location was seen important. The most important motive behind the partnership formation was its improvement of operational reliability as well as its positive effects on the development of the company’s operations.