Ajoneuvoyhdistelmien sallittujen enimmäismassojen ja -korkeuksien vaikutukset hake- ja turvekuljetuskalustoon Suomessa
Föhr, Jarno; Karttunen, Kalle; Laitinen, Tuuli; Mynttinen, Sinikka; Ranta, Tapio (2016)
Föhr, Jarno
Karttunen, Kalle
Laitinen, Tuuli
Mynttinen, Sinikka
Ranta, Tapio
Julkaisusarja
Metsätieteen aikakauskirja
Numero
1
Sivut
5-14
Luonnonvarakeskus Suomen metsätieteellinen seura
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016102125460
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016102125460
Kuvaus
Tutkimusartikkeli
Tiivistelmä
Ajoneuvoyhdistelmien mitta- ja massamuutoksien asetuksen (lokakuu 2013) myötä raskaan kaluston sallittua massaa ja korkeutta lisättiin, joilla on vaikutusta myös biomassan kuljetuksiin Suomessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia biomassojen kuljetusyritysten kalustoa ja mielipiteitä massa- ja mittamuutoksen jälkeen. Lisäksi tutkittiin biomassan kuljetukseen käytettävän kaluston valmistusmäärien kehittymistä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat biomassoja ja turvetta kuljettavat yritykset, sekä Suomen suurimmat ajoneuvoyhdistelmien päällirakentajat. Tutkimus keskittyi hake- ja turveajoneuvoyhdistelmiin. Tutkimuksen perusteella mitta- ja massamuutoksen vaikutus kuljetusyritysten liiketoimintaan on ollut pääosin positiivinen. Muutoksen etuja ei ole kuitenkaan koettu niin suuriksi, kuin on etukäteen arvioitu. Tärkeimpiä etuja ovat olleet suurempi hyötykuorma ja ylikuormariskin pieneneminen, sekä kannattavuuden ja tehokkuuden parantuminen. Ongelmia ovat sen sijaan aiheuttaneet matalat ja painorajoitetut sillat, tiestön kunto ja investointipaine. Yritysten näkökulmasta suurin hyöty on päätynyt teollisuudelle kilpailutusten kautta.
Collections
- Julkaisut [85599]