The interaction and impact of intellectual capital assets and knowledge management practices on organizational performance
Luostarinen, Janika (2016)
Pro gradu -tutkielma
Luostarinen, Janika
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016101024945
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016101024945
Tiivistelmä
The purpose of this study is to understand the interaction of intellectual capital assets and knowledge management practices and their impact on organizational performance. Organizational performance is approached from a value creation perspective. Intellectual capital assets and knowledge management practices are studied through three variables each. The objective of the study is to test mediation in a knowledge management context.
There was suitable data collected during a research project in 2013. This data was available to be used in this study. The data was analyzed quantitatively following a causal steps strategy of testing mediation. The results supported the set hypotheses and implicated mediation. Full mediation was not found, but partial mediation was supported, and the results varied depending on the mediator.
According to this study, knowledge management practices are stronger mediators than intellectual capital assets. The results suggest that intellectual capital assets and knowledge management practices have the potential to create value both together and separately. Paying attention to this interaction in strategic management may lead to better organizational performance and higher customer value. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka tietopääoma ja tietojohtamisen käytännöt vaikuttavat organisaation suorituskykyyn. Organisaation suorituskykyä tarkastellaan arvonluonnin näkökulmasta. Tietopääomaa ja tietojohtamisen käytäntöjä tutkitaan kumpaakin kolmen muuttujan avulla. Tutkielman tavoitteena on testata mediaatiota eli vaikutusten välittymisen tapaa tietojohtamisen kontekstissa.
Soveltuva aineisto oli kerätty tutkimusprojektissa vuonna 2013, ja se oli käytettävissä tässä tutkielmassa. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin noudattaen tutkimuskirjallisuudessa esiintyvää mediaation testaamisen mallia. Tutkielman tulokset tukivat asetettuja hypoteeseja ja mediaatiota. Täydellistä mediaatiota ei löydetty, mutta osittainen mediaatio sai tukea, ja tulokset vaihtelivat riippuen mediaattorista eli välittäjästä.
Tämän tutkimuksen mukaan tietojohtamisen käytännöt ovat vahvempia mediaattoreita kuin tietopääoma. Tutkimustulosten perusteella tietopääoma ja tietojohtamisen käytännöt vaikuttavat arvonluontiin sekä yhdessä että erikseen. Koska molempien avulla voidaan vaikuttaa organisaation suorituskykyyn ja tuottaa asiakasarvoa, tulisi strategisessa johtamisessa huomioida näiden muuttujien väliset vuorovaikutussuhteet.
There was suitable data collected during a research project in 2013. This data was available to be used in this study. The data was analyzed quantitatively following a causal steps strategy of testing mediation. The results supported the set hypotheses and implicated mediation. Full mediation was not found, but partial mediation was supported, and the results varied depending on the mediator.
According to this study, knowledge management practices are stronger mediators than intellectual capital assets. The results suggest that intellectual capital assets and knowledge management practices have the potential to create value both together and separately. Paying attention to this interaction in strategic management may lead to better organizational performance and higher customer value.
Soveltuva aineisto oli kerätty tutkimusprojektissa vuonna 2013, ja se oli käytettävissä tässä tutkielmassa. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin noudattaen tutkimuskirjallisuudessa esiintyvää mediaation testaamisen mallia. Tutkielman tulokset tukivat asetettuja hypoteeseja ja mediaatiota. Täydellistä mediaatiota ei löydetty, mutta osittainen mediaatio sai tukea, ja tulokset vaihtelivat riippuen mediaattorista eli välittäjästä.
Tämän tutkimuksen mukaan tietojohtamisen käytännöt ovat vahvempia mediaattoreita kuin tietopääoma. Tutkimustulosten perusteella tietopääoma ja tietojohtamisen käytännöt vaikuttavat arvonluontiin sekä yhdessä että erikseen. Koska molempien avulla voidaan vaikuttaa organisaation suorituskykyyn ja tuottaa asiakasarvoa, tulisi strategisessa johtamisessa huomioida näiden muuttujien väliset vuorovaikutussuhteet.