Henkilöstön sitoutuminen ja organisaatiomuutos Yritys X:ssä
Suhonen, Pekka (2016)
Kandidaatintutkielma
Suhonen, Pekka
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016100524817
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016100524817
Tiivistelmä
Organisaatiositoutumista ja sitoutumista organisaatiomuutokseen on tutkittu laajasti aikaisemmissa tutkimuksissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia kohdeorganisaation työntekijöiden organisaatiositoutumista ja organisaatiomuutoksen vaikutusta työntekijöiden sitoutumiseen. Kohdeorganisaatio koki konkurssin loppuvuodesta 2014, mutta onnistui jatkamaan toimintaansa toisen osakeyhtiön avulla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla ja haastattelemalla kolmea organisaation työntekijää sekä toimitusjohtajaa. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua.
Tutkimustulokset ovat osin ristiriidassa ja osin yhteneväisiä aiempien tutkimuksien kanssa. Kohdeorganisaation henkilöstön organisaatiositoutuminen ei muuttunut organisaatiomuutoksen myötä, mikä oli yllättävää aikasempien tutkimuksien valossa. Yksilöt kokivat tunneperäistä ja osin moraalista organisaatiositoutumista organisaatiota kohtaan. Tutkimuksessa sitoutumisen todettiin olevan erittäin moniulotteinen käsite. Yksilöt kokivat organisaatiomuutoksen myötä negatiivisiksi luokiteltuja tunteita kuten pelkoa, turhautumista ja ärsyyntymistä. Organizational commitment and commitment to organizational change has been extensively studied in previous studies. The aim of this study is to examine case organization’s employees’ organizational commitment and how organizational change effects employees' organizational commitment to the case organization. The case organization went bankrupt in late 2014, but managed to continue their activities under another company.
The study was conducted as a qualitative case study. The empirical data was collected by means of participant observation and interviews with three of the organization's employees, as well as the CEO. Theme interview was used as a form of interview.
The results of this study are partly inconsistent and partly consistent with previous research. Case organization’s employees’ organizational commitment didn’t change dispute of the organizational change, which was surprising when comparing the results with earlier studies. Individuals experienced affective and normative commitment to the organization. In this research commitment was found to be a very multi-dimensional concept. Individuals experienced negative emotions such as fear, frustration and irritation during the organizational change.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla ja haastattelemalla kolmea organisaation työntekijää sekä toimitusjohtajaa. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua.
Tutkimustulokset ovat osin ristiriidassa ja osin yhteneväisiä aiempien tutkimuksien kanssa. Kohdeorganisaation henkilöstön organisaatiositoutuminen ei muuttunut organisaatiomuutoksen myötä, mikä oli yllättävää aikasempien tutkimuksien valossa. Yksilöt kokivat tunneperäistä ja osin moraalista organisaatiositoutumista organisaatiota kohtaan. Tutkimuksessa sitoutumisen todettiin olevan erittäin moniulotteinen käsite. Yksilöt kokivat organisaatiomuutoksen myötä negatiivisiksi luokiteltuja tunteita kuten pelkoa, turhautumista ja ärsyyntymistä.
The study was conducted as a qualitative case study. The empirical data was collected by means of participant observation and interviews with three of the organization's employees, as well as the CEO. Theme interview was used as a form of interview.
The results of this study are partly inconsistent and partly consistent with previous research. Case organization’s employees’ organizational commitment didn’t change dispute of the organizational change, which was surprising when comparing the results with earlier studies. Individuals experienced affective and normative commitment to the organization. In this research commitment was found to be a very multi-dimensional concept. Individuals experienced negative emotions such as fear, frustration and irritation during the organizational change.