Jakamistalouden ympäristöhyödyt
Tertsunen, Paavo (2016)
Kandidaatintyö
Tertsunen, Paavo
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092624287
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092624287
Tiivistelmä
Tämän työn teoriaosiossa perehdytään jakamistalouteen ja sille tyypilliseen
liiketoimintaan sekä ilmiön tiedettyihin ympäristövaikutuksiin. Jakamistalouden
ymmärtämiseksi pohditaan sen taustalla vaikuttavia markkinavoimia ja
määritellään aiheeseen olennaisesti liittyviä käsitteitä. Jakamistaloudesta on
ehditty sen lyhyen historian aikana tehdä lukuisia tutkimuksia pääasiassa
Yhdysvalloissa, minkä takia teorialähteitä tarkastellaan kattavasti. Empiirisessä
osiossa jakamistaloutta mallinnettiin siihen perustuvaa liiketoimintaa harjoittavan
Uber-yhtiön kautta neliosaisen laskennan avulla. Kvalitatiivisella
tapaustutkimuksella saatiin näyttöä paitsi yksityisautoilun merkittävistä
ympäristöhaitoista ja joukkoliikenteen ympäristöhyödyistä, myös Uberin
asemoitumisesta muihin liikkumismuotoihin verrattuna. Tulosten perusteella Uber
ei kaikissa tilanteissa ole ympäristön kannalta yhtä hyvä vaihtoehto kuin
esimerkiksi normaali taksi. Tilanne kääntyy kuitenkin Uberin eduksi, jos autossa
istuu useampi kuin yksi ihminen, mikä tutkimusten valossa on yleistä. Uberin
asema on taksiin verrattuna ympäristön kannalta odotetusti edullisempi myös
silloin, kun sillä suoritetaan vähemmän hukka-ajoa, mikä on joidenkin tutkimusten
perusteella erittäin yleistä.
liiketoimintaan sekä ilmiön tiedettyihin ympäristövaikutuksiin. Jakamistalouden
ymmärtämiseksi pohditaan sen taustalla vaikuttavia markkinavoimia ja
määritellään aiheeseen olennaisesti liittyviä käsitteitä. Jakamistaloudesta on
ehditty sen lyhyen historian aikana tehdä lukuisia tutkimuksia pääasiassa
Yhdysvalloissa, minkä takia teorialähteitä tarkastellaan kattavasti. Empiirisessä
osiossa jakamistaloutta mallinnettiin siihen perustuvaa liiketoimintaa harjoittavan
Uber-yhtiön kautta neliosaisen laskennan avulla. Kvalitatiivisella
tapaustutkimuksella saatiin näyttöä paitsi yksityisautoilun merkittävistä
ympäristöhaitoista ja joukkoliikenteen ympäristöhyödyistä, myös Uberin
asemoitumisesta muihin liikkumismuotoihin verrattuna. Tulosten perusteella Uber
ei kaikissa tilanteissa ole ympäristön kannalta yhtä hyvä vaihtoehto kuin
esimerkiksi normaali taksi. Tilanne kääntyy kuitenkin Uberin eduksi, jos autossa
istuu useampi kuin yksi ihminen, mikä tutkimusten valossa on yleistä. Uberin
asema on taksiin verrattuna ympäristön kannalta odotetusti edullisempi myös
silloin, kun sillä suoritetaan vähemmän hukka-ajoa, mikä on joidenkin tutkimusten
perusteella erittäin yleistä.