Digitaalisen jakelun vaikutus pelikehittäjiin
Musto, Jiri (2016)
Kandidaatintutkielma
Musto, Jiri
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092224147
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092224147
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintyö käsittelee sovelluksen digitaalisen jakelun vaikutusta pelikehittäjien työhön ja mahdollisuuksiin pelikehityksessä. Digitaalisen jakelun tuomia mahdollisuuksia kerrotaan lukijalle ja muutoksia verrataan fyysiseen jakeluun. Opinnäytetyössä tuodaan esille myös jatkuvan toimituksen malli. Jatkuvan toimituksen tarkoituksena on tarjota käyttäjälle tuote käytettäväksi koko tuotteen elinkaaren aikana. Työn taustana toimii tekijän oma mielenkiinto alaa sekä digitaalista jakelua kohtaan. Työ on toteutettu teoriatutkimuksena. Työn tavoitteena on kertoa lukijalle, kuinka digitaalinen jakelu on vaikuttanut pelikehittäjiin, sekä tuoda esille, kuinka jatkuvaa toimitusta voidaan hyödyntää pelikehityksessä. Työn tulokset osoittavat, että digitaalinen jakelu tuo enemmän etuja kuin haittoja verrattuna fyysiseen jakeluun. Jatkuva toimitus tuo yhtä paljon etuja ja haittoja, mutta edut ovat sovelluksen kehitykselle tärkeitä, kun haitat puolestaan ovat organisatorisia haittoja. Pienille yrityksille jatkuva toimitus tuo vähemmän haittoja kuin suurille organisaatioille. Digitaalinen jakelu on siis etu kaikille kehittäjille, mutta vielä suurempi etu pienille yrityksille. This bachelor’s thesis talks about how digital distribution of software affects game developers’ work and their possibilities in game development. The possibilities brought by digital distribution are explained in general and changes are compared to physical distribution. The thesis also brings up continuous delivery model. Continuous delivery’s main principle is to be able to deliver the product to a consumer whenever during its lifecycle. The writer’s own interest in the field and towards digital distribution worked as a motivator for this thesis. Thesis is done as a theoretical research. The objective of this thesis is to explain to the reader how digital distribution has affected game developers and how developers can utilize continuous delivery in game development. The findings show that digital distribution brings more benefits than drawbacks compared to physical distribution. Continuous delivery brings as many benefits as drawbacks to the developer but the benefits are vital for the software development while the drawbacks are more organizational. Continuous delivery brings less drawbacks for small businesses compared to big organizations. In short, digital distribution is a benefit for every developer but an even bigger benefit for small companies.