Sisäinen brändin rakentaminen ja sen toteutuminen organisaation eri tasoilla
Seppänen, Niko (2016)
Kandidaatintutkielma
Seppänen, Niko
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092023862
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092023862
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan sisäisen brändin rakentamista ja sen erilaisia osa- alueita, jotka ovat keskeisiä sisäisen brändin rakentamisessa. Teoriaosuudessa lähdetään liikkeelle brändi-identiteetin ja brändi-imagon käsitteistä, jotka luovat pohjan yrityksen brändille. Brändi-identiteetti yhdistetään yrityksen strategiaan ja yhteiseen näkemykseen, minkä takia jokaisen työntekijän on ymmärrettävä nämä asiat. Brändi-identiteetillä tavoitellaan haluttua brändi-imagoa, joka on kuitenkin lopulta kuluttajien luoma mielikuva yrityksestä ja sen tuotteista. Tämän jälkeen teoriaosuudessa keskitytään itse sisäiseen brändin rakentamiseen. Aluksi brändin rakentamista käsitellään yleisellä tasolla, jonka jälkeen tutkimuksessa tutkitaan tarkemmin niitä tekijöitä, jotka pitää ottaa huomioon sisäisessä brändäyksessä. Näitä tekijöitä ovat muun muassa yrityksen sisäinen sekä jatkuva viestintä ja johtajien rooli, kun brändi-identiteettiä viedään alaspäin organisaatiossa. Empiriaosuudessa tutkitaan tutkimuksen Case-yrityksen Forever Living Productsin sisäisen brändin rakentumista ja sen alaspäin viemistä organisaatiossa. Tutkimuksessa haastatellaan yrityksen Skandinavian konttorin viestintävastaavaa sekä kolmea yrityksen jälleenmyyjää ja kaikille esitetään samat puolistrukturoidut haastattelukysymykset. Kaikkien haastateltavien vastaukset ovat suurimmaksi osaksi samanlaisia ja kaikilla on yhteinen käsitys siitä, miten yrityksen sisäinen brändin rakentuminen muodostuu. Kuitenkin muutamia poikkeuksia on havaittavissa, mutta nämä eivät ole kriittisiä, koska yleiset arvot ja periaatteet säilyvät kaikkien vastauksissa. Johtopäätöksissä huomataan, että brändin rakentuminen yrityksessä toteutuu todella hyvin. Kaikki työntekijät ymmärtävät yrityksen arvot ja periaatteet. Kuitenkin jokaiselle on jätetty tilaa viedä brändi-identiteettiä alaspäin omilla koulutusmetodeilla, jotka soveltuvat parhaiten työntekijän työskentelyyn. The topic of this bachelor’s thesis is about inner brand building and it’s different areas, which are most important in inner brand building. Theoretical part starts with the surveys of brand identity and brand image, which are creating the basis for corporate brand. Brand identity is linked to company’s strategy and common vision, which why employees need to know these values and goals. With brand identity, company tries to achieve the right brand image, which in the end is created by consumers in their mind. Brand image is how customers see company and it’s products. After this the main focus in theoretical part is in inner brand building. At first, brand building is viewed in common ways and after this the focus is on most important parts of inner brand building. These parts are for example company’s internal and continous communication and the roles of leaders, when certain brand identity is implemented in organisation.
In empirical part thesis examines the case company called Forever Living Products inner brand building and it’s implementation process. The research method is qualitative and used data collecting method was interviewing. Four employees were interviewed for this thesis. One person is head of communication at subsidiary of Forever Living Products in Scandinavia and three are people are private retailers of the company. All the interviewees had in most parts the same answers and perceptions about the inner brand building process in the organisation. The are few exceptions in the answers, but they are not critically different. The most important values and principles can be seen in the interviews eventhough their are slightly different. In conclusions it can be seen that brand building process and it’s implementation is fulfilled in good way, because all the employees understand the most important values and principles of the company. Still employees can use in some points their own inner brand building methods at the implementation process.
In empirical part thesis examines the case company called Forever Living Products inner brand building and it’s implementation process. The research method is qualitative and used data collecting method was interviewing. Four employees were interviewed for this thesis. One person is head of communication at subsidiary of Forever Living Products in Scandinavia and three are people are private retailers of the company. All the interviewees had in most parts the same answers and perceptions about the inner brand building process in the organisation. The are few exceptions in the answers, but they are not critically different. The most important values and principles can be seen in the interviews eventhough their are slightly different. In conclusions it can be seen that brand building process and it’s implementation is fulfilled in good way, because all the employees understand the most important values and principles of the company. Still employees can use in some points their own inner brand building methods at the implementation process.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Brandin vahvistaminen matkailualalla
Rantalainen, Seppo Olavi (2003)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää brandin vahvistamista palvelualalla. Palvelubrandit eivät periaatteellisesti eroa varsinaisten tuotebrandien luomisesta ja vahvistamisesta. Käytännössä kuitenkin palvelubrandien ... -
Sisäinen brändijohtaminen ja yrityksen sisäinen brändi-imago organisaation eri hierarkiatasoilla
Vatanen, Petri (2014)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, miten yrityksen sisäinen brändikuva muuttuu organisaation eri tasoilla. Lisäksi tutkielmassa perehdytään keinoihin, joilla yrityksen sisäistä brändiä voidaan johtaa, eli sisäisen ... -
Managing brand-consumer relationships on social media brand communities to foster brand loyalty
Peräkorpi, Tommi (2018)This study aims to contribute to the research of brand management on social media brand communities by investigating how brands could improve their relationships with their community members. The study also focuses on how ...