Kilpailukyvyn parantamisen keinot vaativassa kalliorakennuskohteessa
Mantere, Juha-Matti (2016)
Diplomityö
Mantere, Juha-Matti
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092023859
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092023859
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena on löytää keinoja kilpailukyvyn parantamiseen Lemminkäisen kalliorakennusyksikössä. Työn on rajattu koskemaan vain työmaajohtoisia keinoja. Tutkimuksen tarkoituksena on hakea uutta näkökantaa, kuinka toiminnan tuottavuutta voidaan kehittää kokonaisuus huomioiden.
Keskeinen tutkimuksen tukenä käytetty teoria koostuu kalliorakentamista ja Lean-järjestelmää käsittelevästä tieteellisestä kirjallisuudesta. Empiirinen tutkimus on suoritettu pääasiassa Lemminkäisen henkilön haastatteluiden ja sisäisten materiaalien tutkimisen kautta. Myös omaa havainnointia ja työkokemusta on hyödynnetty mahdollisten kehityskohteiden tunnistamiseen.
Tutkimuksen perusteella varsinkin ajallista hukkaa tulee pyrkiä karsimaan. Tehokas hukan tunnistaminen vaatii lisää kerättyä tietoa prosessien toiminnasta. Näin kehitystoimenpiteet osataan tulevaisuudessa kohdistaa oikeisiin kohtiin. Sisäänrakennettu hukan poistaminen mahdollistaa jatkuvan parantamisen. Kaiken työn tulee tähdätä tuottamaan asiakkaan haluama arvo. Ulkoisen ja sisäisen asiakkaan välillä ei saa olla eroa. Työ tulee virtauttaa mahdollisimman pitkälle, ennen sen siirtämistä seuraavalle käsittelijälle. Laatuongelmat tulee saattaa laajasti tietoon ja niiden juurisyyt ratkaista. The purpose of this thesis is to find new ways to improve the competitiveness of Lemminkäinen´s rock engineering unit. Discussed issues are limited to construction activities. The study sought a new point of view how to increase productivity considering overall optimization.
Theory used in support of this thesis consists scientific literature from rock engineering and Lean system. The empirical research was mainly carried out through interviews with the Lemminkäinen personnel. Also own observation and experience from the sector have been used to identify potential areas for development.
According to the study, especially the wasted time should be minimized. Effective identification of waste requires more specific information about the processes. After that the improvement measures could be targeted to correct functions. Reduction of waste process enables the continuous improvement. All the work should aim to produce a desired customer value. There should be no difference between external and internal customer. The work needs to be streamed throught the system with continuous flow. Quality problems will be extensively informed and the root causes must be dealt with.
Keskeinen tutkimuksen tukenä käytetty teoria koostuu kalliorakentamista ja Lean-järjestelmää käsittelevästä tieteellisestä kirjallisuudesta. Empiirinen tutkimus on suoritettu pääasiassa Lemminkäisen henkilön haastatteluiden ja sisäisten materiaalien tutkimisen kautta. Myös omaa havainnointia ja työkokemusta on hyödynnetty mahdollisten kehityskohteiden tunnistamiseen.
Tutkimuksen perusteella varsinkin ajallista hukkaa tulee pyrkiä karsimaan. Tehokas hukan tunnistaminen vaatii lisää kerättyä tietoa prosessien toiminnasta. Näin kehitystoimenpiteet osataan tulevaisuudessa kohdistaa oikeisiin kohtiin. Sisäänrakennettu hukan poistaminen mahdollistaa jatkuvan parantamisen. Kaiken työn tulee tähdätä tuottamaan asiakkaan haluama arvo. Ulkoisen ja sisäisen asiakkaan välillä ei saa olla eroa. Työ tulee virtauttaa mahdollisimman pitkälle, ennen sen siirtämistä seuraavalle käsittelijälle. Laatuongelmat tulee saattaa laajasti tietoon ja niiden juurisyyt ratkaista.
Theory used in support of this thesis consists scientific literature from rock engineering and Lean system. The empirical research was mainly carried out through interviews with the Lemminkäinen personnel. Also own observation and experience from the sector have been used to identify potential areas for development.
According to the study, especially the wasted time should be minimized. Effective identification of waste requires more specific information about the processes. After that the improvement measures could be targeted to correct functions. Reduction of waste process enables the continuous improvement. All the work should aim to produce a desired customer value. There should be no difference between external and internal customer. The work needs to be streamed throught the system with continuous flow. Quality problems will be extensively informed and the root causes must be dealt with.