Improving capacity utilization in dental care services using business analytics
Tirkkonen, Tuukka (2016)
Diplomityö
Tirkkonen, Tuukka
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092023856
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092023856
Tiivistelmä
Traditionally health care service providers have focused especially on the quality of service and waiting times while the third dimension costs have not got that much attention. For example, in several researches about capacity utilization in health care stated that capacity has not been utilized as well as it should. The aim of this study was to create a normative model, a so called slot machine, which output is the optimal number of customers that can be served during a particular day. The objective of the slot machine was to increase the provider’s utilization rates without increasing customer waiting times. This study was an empirical orientated case study where a large number of numerical data was utilized. Data was mostly treatment duration data and most of the analyzes in this master’s thesis used history data from three years’ time. Data was studied and the slot machine was programmed with the analytical program R. This study used both qualitative as well as quantitative research methods. Qualitative methods, such as literature research and narrative literary view, were used to gain understanding of the existing phenomenon. Quantitative methods were used to create and to verify a normative model, the slot machine. The purpose of the modelling was to increase understanding and prediction of the environment with several factors affecting to utilization rate. The functionality of the slot machine was tested daily in practice and in theory by using simulation. By simulating it was possible to test and to modify the slot machine before it was taken into use. The utilization rates were increased and waiting time was decreased in the case company after the slot machine was utilized. Therefore, it can be stated that business analytics is an effective way to improve capacity utilization without jeopardizing customer waiting times. Perinteisesti terveydenhuollon palveluntarjoajat ovat keskittyneet erityisesti palvelun laatuun ja asiakkaiden odotusaikoihin, mutta kustannustietoisuus on jäänyt vähemmälle huomiolle. Esimerkiksi useissa kapasiteettitutkimuksissa terveydenhuollossa todetaan, että kapasiteettia ei ole käytetty niin tehokkaasti kuin olisi syytä. Tämän diplomityön tavoitteena oli rakentaa yksityiselle hammaslääkäriasemalle normatiivinen malli, niin sanottu slottikone, jonka avulla voidaan määritellä optimaalinen määrä asiakkaita, joita voidaan palvella kunkin päivän aikana. Slottikoneen päämääränä oli parantaa case-yrityksen resurssien käyttöasteita nosta-matta asiakkaiden odotusaikaa. Työ oli empiirispainoitteinen casetutkimus, jossa käytettiin hyväksi yrityksessä jo kerättyä dataa pääsääntöisesti tietoa hoitojen kestoista. Suurimmassa osassa tämän työn analyysejä käytettiin tietoa kolmen vuoden ajalta. Datan tutkiminen ja mallin rakentaminen tehtiin R-analytiikkaohjelmalla. Tämä tutkimus oli luonteeltaan sekä laadullinen että määrällinen. Laadullisia menetelmiä olivat kirjallisuustutkimus ja kirjallisuuskatsaus. Määrällisiä menetelmiä käytettiin mallin rakentamiseen ja verifioimiseen. Mallinnuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä sekä ennustettavuutta ympäristössä, jossa on paljon käyttöasteeseen vaikuttavia muuttujia. Slottikoneen toiminnallisuutta testattiin käytännössä päivittäin klinikalla sekä myös teoriassa simulaatiomallin avulla. Simuloinnin avulla slottikonetta voitiin testata ja muokata ennen käyttöönottoa. Slottikoneen käyttöönoton jälkeen kapasiteetin käyttöasteet nousivat ja odotusajat laskivat case-yrityksessä. Näin ollen voidaan todeta, että liiketoiminta-analytiikka on tehokas tapa parantaa kapasiteetin käyttöastetta ja alentaa asiakkaiden odotusaikaa.