Osaamisen johtaminen kartoituksesta kehittämiseen - tapaustutkimus
Vuorialho, Kirsi (2016)
Pro gradu -tutkielma
Vuorialho, Kirsi
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092023854
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092023854
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan osaamista ja osaamisen johtamista jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä kompetenssipohjaisen johtamisen näkökulmasta. Osaaminen ja osaamisen johtaminen ovat merkittävä organisaation kilpailukyvyn lähde. Jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä sekä organisaation että sen työntekijöiden tulee jatkuvasti uudistaa osaamistaan kilpailukyvyn ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.
Empiirisen tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää tapausorganisaation asiakaspalveluosaston tämän hetken sekä tulevaisuuden osaamistarpeita sekä syitä muuttuviin osaamistarpeisiin. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella tämän hetken osaamisen kehittämisen menetelmiä sekä ymmärtää minkälaisia kehitystarpeita niihin kohdistuu. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin johdon teemahaastatteluiden sekä asiakaspalveluhenkilöstön workshop-tilaisuuden avulla. Nykyiset osaamistarpeet määriteltiin osaamiskartoitusmallin muotoon. Tutkimuksessa löydettiin useita osaamisen kehittämistarpeita. Monet organisaation ulkoiset sekä sisäiset muutosvoimat vaikuttavat muuttuviin osaamistarpeisiin. Osaamista kehitetään tapausorganisaatiossa monin eri keinoin. Kehityskohteiksi löydettiin muun muassa sähköiset oppimisympäristöt kuten virtuaalipelit ja koulutusvideot, kehitysprojekteihin osallistuminen, urapolut, entistä suurempi tehtäväkierto sekä muutoksen hallinta. This study examines competence and competence management in continuously changing business environment from the point of view of competence-based strategic management. Competence and competence management are significant source of organization´s competitiveness. Employees and organization have to improve their competence continuously to be able to maintain and develop their competitiveness.
The objective of the empirical study was to understand present and future competence requirements in case organization´s customer service department and to understand the reasons behind the changing competence requirements. Furthermore, the objective of the empirical study was to examine the present competence development methods and to understand the development needs of those methods. The study was conducted as a qualitative case study. The empirical data was collected through theme interviews of the management and workshop event organized with the customer service employees. Present competence requirements were defined and competence mapping model was created. There were found several development needs of the competence in this study. Many factors outside and inside the organization have influence in changing competence requirements. Competence is developed in case organization in many different ways. Several targets for development were found, including electronic learning environment, participating in development projects, career paths, even more job rotation than before and change management.
Empiirisen tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää tapausorganisaation asiakaspalveluosaston tämän hetken sekä tulevaisuuden osaamistarpeita sekä syitä muuttuviin osaamistarpeisiin. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella tämän hetken osaamisen kehittämisen menetelmiä sekä ymmärtää minkälaisia kehitystarpeita niihin kohdistuu. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin johdon teemahaastatteluiden sekä asiakaspalveluhenkilöstön workshop-tilaisuuden avulla. Nykyiset osaamistarpeet määriteltiin osaamiskartoitusmallin muotoon. Tutkimuksessa löydettiin useita osaamisen kehittämistarpeita. Monet organisaation ulkoiset sekä sisäiset muutosvoimat vaikuttavat muuttuviin osaamistarpeisiin. Osaamista kehitetään tapausorganisaatiossa monin eri keinoin. Kehityskohteiksi löydettiin muun muassa sähköiset oppimisympäristöt kuten virtuaalipelit ja koulutusvideot, kehitysprojekteihin osallistuminen, urapolut, entistä suurempi tehtäväkierto sekä muutoksen hallinta.
The objective of the empirical study was to understand present and future competence requirements in case organization´s customer service department and to understand the reasons behind the changing competence requirements. Furthermore, the objective of the empirical study was to examine the present competence development methods and to understand the development needs of those methods. The study was conducted as a qualitative case study. The empirical data was collected through theme interviews of the management and workshop event organized with the customer service employees. Present competence requirements were defined and competence mapping model was created. There were found several development needs of the competence in this study. Many factors outside and inside the organization have influence in changing competence requirements. Competence is developed in case organization in many different ways. Several targets for development were found, including electronic learning environment, participating in development projects, career paths, even more job rotation than before and change management.