Interagency cooperation : a phenomenographic study of the Thor Liberty case
Aro, Mari (2016)
Aro, Mari
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 5
2016
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090623611
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090623611
Tiivistelmä
Research on interagency cooperation is usually undertaken by authorities and agencies, fo-cusing on their own area of authority and interest. While this provides good information for the individual agency, it may also give rise to bias in the outcome. In addition, the research results and reports are often restricted. Therefore, a researcher outside an agency might be able to focus on the research from an unbiased perspective and evaluate the phenomenon without liability issues.
The objective of this study is to understand how different agencies perceive interagency co-operation. Case study research is used as a research strategy to focus on the interagency co-operation phenomenon. The Thor Liberty incident is a good example on a multiagency cooperation situation and provides excellent material for a case study. The Thor Liberty incident involved fifteen entities cooperating to resolve the wrongly stowed 159 tons of explosives and 69 Patriot missiles without required export permits in Finland in 2011.
The research data were collected from thematic interviews. Eight interviews were conducted with participants presenting as many participating agencies involved in the Thor Liberty incident: The Finnish Border Guard, the Finnish Customs, the local Police, the Police’s Chief Inspector, the National Bureau of Investigation, the Fire and Rescue Department, The Finnish Transport Safety Agency Trafi and the Port of HaminaKotka. The recorded and transcribed interviews were analyzed using phenomenography.
The research results suggest that the Finnish interagency cooperation works well due to familiarity, working as peers, and discourse, while the foundation for it is trust. Even though there is room for improvement it only concerns further developing the cooperation. The main conclusion is that when the requirement for multi-agency cooperation arises, effective inter-agency communication is required to understand and to be aware of the potential differences in perceptions and expectations of personnel in each agency. In addition, different hierarchical levels within each agency could participate in shared exercises, which would lead to better mutual understanding of the requirements of the situation. Finally, new personnel should be integrated into the interagency cooperation to ensure tacit information and trust, which appears to be shared similarly, are passed on sufficiently. Viranomaisyhteistyötä koskevaa tutkimusta tekevät yleensä viranomaistahot itse. Tutkimus kohdistuu pääasiallisesti heidän omaan toimintaansa, jolloin tarpeellisen tiedon tuottamisen lisäksi tutkimus sisältää mahdollista puolueellisuutta, eikä objektiivisuutta voida aina taata. Usein viranomaisyhteistyön tutkimus on myös käyttörajoitettua. Ulkopuolinen tutkija todennäköisesti pystyy tutkimaan aihetta objektiivisemmin koska ilmiöön ei liity samoja velvoitteita eikä rajoitteita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia miten eri viranomaistahot kokevat viranomaisyhteistyön Thor Libertyn tapauksessa. Tapaustutkimus kohdentuu viranomaisyhteistyön tarkasteluun, jossa oli mukana 15 viranomaistahoa, jotka hoitivat yhteistyössä 159 tonnin väärinpakatun räjähdeainelastin sekä 69 vientiluvattoman Patriot ohjuksen vaaratilanteen hallinnan sekä rikostutkinnan.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka kohdistettiin kahdeksaan osallistuneeseen viranomaistahoon. Haastateltavat edustivat seuraavia viranomaisia: Rajavartiolaitos, Tulli, Poliisi (vastuualueena yleinen järjestys ja turvallisuus), Poliisi (tutkinnanjohtaja), Keskusrikospoliisi, Pelastustoimi, Trafi sekä HaminaKotkan satama. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, ja litteroitu aineisto analysoitiin fenomenografialla.
Tutkimustulokset osoittavat viranomaisyhteistyön toimivan Suomessa hyvin. Toimivuus perustuu luottamukseen, johon vaikuttavat viranomaisten tuttuus, yhdenvertaisina toimiminen sekä diskurssi. Vaikka tulokset osoittavat että viranomaisyhteistyötä voidaan parantaa, kohdistuvat mahdolliset parannusehdotukset lähinnä yhteistyön jatkokehittämiseen ja toiminnan edelleen parantamiseen. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta muun muassa, että moniviranomaistilanteet voitaisiin käsitellä yhdessä kaikkien osallisten tahojen kanssa jälkikäteen. Tällöin voitaisiin keskustella ja paremmin ymmärtää miksi ja miten eri tavoin sama tilanne nähdään ja käsitetään. Viranomaisten organisaatioiden eri tasot voisivat myös osallistua yhteistoimintaharjoituksiin, jolloin ymmärrys toimintaan viranomaisyhteistyötilanteessa vahvistuisi. Lisäksi, uusien ihmisten mukaantuloa ja perehdyttämistä harjoitus- ja yhteistoimintaan voisi helpottaa paitsi hiljaisen tiedon, myös luottamuksen riittävällä siirtämisellä seuraajalle.
The objective of this study is to understand how different agencies perceive interagency co-operation. Case study research is used as a research strategy to focus on the interagency co-operation phenomenon. The Thor Liberty incident is a good example on a multiagency cooperation situation and provides excellent material for a case study. The Thor Liberty incident involved fifteen entities cooperating to resolve the wrongly stowed 159 tons of explosives and 69 Patriot missiles without required export permits in Finland in 2011.
The research data were collected from thematic interviews. Eight interviews were conducted with participants presenting as many participating agencies involved in the Thor Liberty incident: The Finnish Border Guard, the Finnish Customs, the local Police, the Police’s Chief Inspector, the National Bureau of Investigation, the Fire and Rescue Department, The Finnish Transport Safety Agency Trafi and the Port of HaminaKotka. The recorded and transcribed interviews were analyzed using phenomenography.
The research results suggest that the Finnish interagency cooperation works well due to familiarity, working as peers, and discourse, while the foundation for it is trust. Even though there is room for improvement it only concerns further developing the cooperation. The main conclusion is that when the requirement for multi-agency cooperation arises, effective inter-agency communication is required to understand and to be aware of the potential differences in perceptions and expectations of personnel in each agency. In addition, different hierarchical levels within each agency could participate in shared exercises, which would lead to better mutual understanding of the requirements of the situation. Finally, new personnel should be integrated into the interagency cooperation to ensure tacit information and trust, which appears to be shared similarly, are passed on sufficiently.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia miten eri viranomaistahot kokevat viranomaisyhteistyön Thor Libertyn tapauksessa. Tapaustutkimus kohdentuu viranomaisyhteistyön tarkasteluun, jossa oli mukana 15 viranomaistahoa, jotka hoitivat yhteistyössä 159 tonnin väärinpakatun räjähdeainelastin sekä 69 vientiluvattoman Patriot ohjuksen vaaratilanteen hallinnan sekä rikostutkinnan.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka kohdistettiin kahdeksaan osallistuneeseen viranomaistahoon. Haastateltavat edustivat seuraavia viranomaisia: Rajavartiolaitos, Tulli, Poliisi (vastuualueena yleinen järjestys ja turvallisuus), Poliisi (tutkinnanjohtaja), Keskusrikospoliisi, Pelastustoimi, Trafi sekä HaminaKotkan satama. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, ja litteroitu aineisto analysoitiin fenomenografialla.
Tutkimustulokset osoittavat viranomaisyhteistyön toimivan Suomessa hyvin. Toimivuus perustuu luottamukseen, johon vaikuttavat viranomaisten tuttuus, yhdenvertaisina toimiminen sekä diskurssi. Vaikka tulokset osoittavat että viranomaisyhteistyötä voidaan parantaa, kohdistuvat mahdolliset parannusehdotukset lähinnä yhteistyön jatkokehittämiseen ja toiminnan edelleen parantamiseen. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta muun muassa, että moniviranomaistilanteet voitaisiin käsitellä yhdessä kaikkien osallisten tahojen kanssa jälkikäteen. Tällöin voitaisiin keskustella ja paremmin ymmärtää miksi ja miten eri tavoin sama tilanne nähdään ja käsitetään. Viranomaisten organisaatioiden eri tasot voisivat myös osallistua yhteistoimintaharjoituksiin, jolloin ymmärrys toimintaan viranomaisyhteistyötilanteessa vahvistuisi. Lisäksi, uusien ihmisten mukaantuloa ja perehdyttämistä harjoitus- ja yhteistoimintaan voisi helpottaa paitsi hiljaisen tiedon, myös luottamuksen riittävällä siirtämisellä seuraajalle.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]