Enhancing engagement by job crafting
Suoreijus, Laura (2016)
Pro gradu -tutkielma
Suoreijus, Laura
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090223471
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090223471
Tiivistelmä
The aim of this study was to find out how knowledge workers craft their job in order to keep up and enhance work engagement. This work is focused on practical crafting methods and ways to support crafting. The research was made in case organization that operates in ICT-field, and focus group discussions and questionnaires were combined to conduct the study. The main focus was in focus group discussions that gave a holistic view of current crafting situation, possible obstacles and organizational support methods that are in use at the moment. The research showed that knowledge workers have really high work engagement levels and organization aims to facilitate an environment that offers possibilities and spaces to work as employees prefer. Workers value the possibility to remote work but they favor working in the office because of possibilities for social interaction. At the moment the biggest obstacles in job crafting are hurry and hassle, which cause that employees have no time to think and they are only aiming to finish all given tasks. Despite of all the hurry, knowledge workers were mainly on positive spirits and enjoyed of the opportunity to develop oneself and learn new things. Sufficient human resources, developed remote working tools, and opportunities for social interaction and freedom to decide about own work content are issues that enhance job crafting and work engagement, and thus also improve performance and innovativeness. These factors together have a positive impact on an organization’s outcome and also on the whole work community as work engagement tends to spread around. By giving freedom and responsibility to employees to be in charge of their own work content and results, the organization enables as good person-job fit as possible. In the long run this translates to a changed organizational culture and lower turnover rate. Työn tavoitteena oli selvittää millä tavoin tietotyöntekijät tuunaavat työtään ja näin ollen ylläpitävät sekä lisäävät työn imua. Työssä on keskitytty käytännön tuunaustapoihin sekä seikkoihin, joilla tuunausta voi tukea. Tutkimus tehtiin ICT-alan caseyrityksessä yhdistämällä fokusryhmähaastatteluja ja kyselyitä. Pääpaino oli fokusryhmähaastatteluilla, joiden myötä saatiin kattava kuva tämän hetken tuunaustilanteesta, mahdollisista esteistä sekä organisatorisista tukitoimista. Tutkimus osoitti, että tietotyöntekijöiden työn imu on erittäin korkealla tasolla ja organisaatio pyrkii tarjoamaan ympäristön, josta löytyy mahdollisuuksia ja tiloja tehdä työtä työntekijän toiveen mukaan. Työntekijät arvostavat mahdollisuutta etätyön tekemiseen, mutta suosivat töiden tekemistä toimistolla sosiaalisen kanssakäymisen vuoksi. Tällä hetkellä suurin este työn tuunaamiselle on kiire ja ”hässäkkä”, jonka takia työntekijät kokevat, ettei heillä ole aikaa ajatella ja he pyrkivät vain selviytymään annetuista tehtävistä. Kaikesta kiireestä huolimatta tietotyöntekijät olivat pääasiassa positiivisella mielellä ja nauttivat työn tuomasta mahdollisuudesta kehittyä ja oppia uutta. Riittävät henkilöstöresurssit, kehittyneet etätyövälineet sekä mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen ja oman työn sisältöön vaikuttamiseen ovat asioita, joilla voi edesauttaa työn tuunaamista ja työn imua sekä sen myötä parempia työtuloksia ja innovatiivisuutta. Näillä yhdessä on positiivinen vaikutus paitsi organisaation tulokseen, myös koko työyhteisöön, sillä työn imulla on taipumus levitä. Antamalla työntekijöille vapautta ja vastuuta oman työnsä tuloksesta ja sisällöstä, mahdollistetaan mahdollisimman hyvä työn ja henkilön yhteensopivuus, joka taasen näkyy pitkällä aikavälillä organisaation kulttuurin muuttumisen lisäksi myös pienempänä vaihtuvuutena.