Potential impact of the new railway Silk Route on Eurasian cargo transportation: forwarders’ perception
Khaslavskaya, Alena (2016)
Diplomityö
Khaslavskaya, Alena
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090123377
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090123377
Tiivistelmä
Economic downturn has affected Finnish economy, and the country has been seeking ways to improve the situation. Engagement in international trade and transportation naturally affects economies of the involved countries. The Silk Route is one of the emerging transportation initiatives aiming to connect Europe and Asia through railway link, to facilitate trade and establishment of diplomatic and business relations. Thus, engagement in the Silk Route can be beneficial for Finland. Prior studies have provided solid bases for understanding challenges and advantages of Silk Route commissioning. However, most of the studies have generic character, and none of them has focused on potential benefit for Finland. The current research investigates freight forwarders’ perception of potential benefit for Finland from developing Silk Route based transportation solutions.
To complete the research, a semi-structured interview was created on the basis of extensive literature review. The themes covered in the interview were related to overall opinion towards the Silk Route initiative, potential demand, clients, types of cargo to be transported, and competition. Totally ten interviews with eight freight forwarding and carrier companies operating in Finland, Russia, Kazakhstan, and China were conducted. The interviews served to collect relevant first-hand information to answer the preliminary formulated research questions. The study has found, that there is increasing demand to transport cargo on the landbridge between China and Europe. More importantly, there have been first container trains sent from Finland to China, which proves demand and possibility to develop the transportation. Promising export cargo categories are forestry products, mining equipment, and sea food. Consolidation hub in Finland for Scandinavia would help to assure volumes for train transportation, which is the only profitable option to execute railway transportation between Finland and China. For import, bigger volumes might be expected from industrial goods. In addition, active marketing of the transportation solution would help to attract more volume to the route. Finland owns sufficient railway and ports infrastructure and has expertise in international railway transportation. Yet the industry players have low awareness about alternative possibilities of transportation market. Despite of the biggest challenge, which is a relatively small economy, there is a potential to benefit from engagement in the Silk Route initiative. The study contribution to international trade theory is the first-hand data collection, that allowed to make conclusions about perceptions and plans of the business players towards developing transportation solutions based on the Silk Route. On top of that, criteria for transportation solution choice have been identified. Taloudellinen taantuma on vaikuttanut Suomen talouteen ja maa on etsimässä uusia tapoja parantaa tilannetta. Maiden osallistuminen kansainväliseen kauppaan ja kuljetuksiin vaikuttaa luonnollisesti näiden talouteen. Silkkitie on yksi nousevista kuljetushankkeista. Sen tavoitteena on yhdistää Eurooppa ja Aasia rautatieyhteyden avulla, edistää kaupankäyntiä sekä parantaa diplomaattisia ja liiketoiminnallisia suhteita. Osallistuminen Silkkitiehen voi olla hyödyllistä Suomelle. Aiemmat tutkimukset antavat vahvan pohjan Silkkitien haasteiden ja hyötyjen ymmärtämiselle. Suurin osa näistä tutkimuksista on kuitenkin yleispäteviä, eikä mikään niistä ole keskittynyt Silkkitien hyötyihin Suomelle. Tämä tutkimus selvittää Silkkitiehen liittyvien kuljetusratkaisuiden potentiaalisia hyötyjä Suomelle huolitsijayritysten näkökulmasta.
Tutkimukseen liittyen tehtiin jäsennellyt haastattelukysymykset laajaan kirjallisuustutkimukseen pohjautuen. Haastatteluiden teemat liittyivät yleiseen mielipiteeseen Silkkitie-hankkeesta, potentiaaliseen kysyntään, asiakkaisiin, toimitettaviin tavaratyyppeihin, ja kilpailuun. Yhteensä tehtiin kymmenen haastattelua kahdeksalle Suomessa, Venäjällä, Kazakstanissa, ja Kiinassa toimivalle huolitsija- ja kuljetusyritykselle. Haastattelujen tarkoitus oli kerätä tärkeää ensikäden tietoa vastaamaan muodostettuihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimus paljastaa, että on olemassa kasvava tarve kuljettaa tavaraa maitse Kiinan ja Euroopan välillä. Mikä tärkeintä, Suomesta Kiinaan on jo lähetetty ensimmäiset konttijunat, mikä todistaa että kuljetusten kehittämiseen on tarvetta ja mahdollisuuksia. Lupaavia vientikategorioita ovat metsäteollisuuden tuotteet, kaivosteknologia sekä kalat ja äyriäiset. Suomessa sijaitseva Skandinavian lähetyskeskus varmistaisi, että tavaramäärä on riittävä junakuljetuksiin, joka on ainoa taloudellinen tapa rautatiekuljetuksiin Suomen ja Kiinan välillä. Tuonnin osalta suurempia kuljetusmääriä voidaan odottaa teollisuustuotteista. Lisäksi tämän kuljetusratkaisun aktiivinen markkinointi auttaisi houkuttelemaan enemmän rahtia mainitulle reitille. Suomessa on riittävä rautatie- ja satamainfrastruktuuri sekä tietotaitoa kansainvälisistä rautatiekuljetuksista. Tästä huolimatta teollisuuden toimijoilla on vähän tietoa kuljetusmarkkinoiden vaihtoehtoisista mahdollisuuksista. Huolimatta pienehkön talouden aiheuttamasta merkittävästä haasteesta, on Suomen mahdollista hyötyä Silkkitiehankkeeseen osallistumisesta. Tutkimuksen anti kansainvälisen kaupan teoriaan on ensikäden tiedon kerääminen, joka mahdollistaa johtopäätösten tekemisen liike-elämän toimijoiden näkemyksistä ja suunnitelmista Silkkitiehen liittyvien kuljetusratkaisujen kehittämiseksi. Lisäksi tutkimuksessa on tunnistettu kriteerit kuljetusratkaisun valinnalle.
To complete the research, a semi-structured interview was created on the basis of extensive literature review. The themes covered in the interview were related to overall opinion towards the Silk Route initiative, potential demand, clients, types of cargo to be transported, and competition. Totally ten interviews with eight freight forwarding and carrier companies operating in Finland, Russia, Kazakhstan, and China were conducted. The interviews served to collect relevant first-hand information to answer the preliminary formulated research questions. The study has found, that there is increasing demand to transport cargo on the landbridge between China and Europe. More importantly, there have been first container trains sent from Finland to China, which proves demand and possibility to develop the transportation. Promising export cargo categories are forestry products, mining equipment, and sea food. Consolidation hub in Finland for Scandinavia would help to assure volumes for train transportation, which is the only profitable option to execute railway transportation between Finland and China. For import, bigger volumes might be expected from industrial goods. In addition, active marketing of the transportation solution would help to attract more volume to the route. Finland owns sufficient railway and ports infrastructure and has expertise in international railway transportation. Yet the industry players have low awareness about alternative possibilities of transportation market. Despite of the biggest challenge, which is a relatively small economy, there is a potential to benefit from engagement in the Silk Route initiative. The study contribution to international trade theory is the first-hand data collection, that allowed to make conclusions about perceptions and plans of the business players towards developing transportation solutions based on the Silk Route. On top of that, criteria for transportation solution choice have been identified.
Tutkimukseen liittyen tehtiin jäsennellyt haastattelukysymykset laajaan kirjallisuustutkimukseen pohjautuen. Haastatteluiden teemat liittyivät yleiseen mielipiteeseen Silkkitie-hankkeesta, potentiaaliseen kysyntään, asiakkaisiin, toimitettaviin tavaratyyppeihin, ja kilpailuun. Yhteensä tehtiin kymmenen haastattelua kahdeksalle Suomessa, Venäjällä, Kazakstanissa, ja Kiinassa toimivalle huolitsija- ja kuljetusyritykselle. Haastattelujen tarkoitus oli kerätä tärkeää ensikäden tietoa vastaamaan muodostettuihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimus paljastaa, että on olemassa kasvava tarve kuljettaa tavaraa maitse Kiinan ja Euroopan välillä. Mikä tärkeintä, Suomesta Kiinaan on jo lähetetty ensimmäiset konttijunat, mikä todistaa että kuljetusten kehittämiseen on tarvetta ja mahdollisuuksia. Lupaavia vientikategorioita ovat metsäteollisuuden tuotteet, kaivosteknologia sekä kalat ja äyriäiset. Suomessa sijaitseva Skandinavian lähetyskeskus varmistaisi, että tavaramäärä on riittävä junakuljetuksiin, joka on ainoa taloudellinen tapa rautatiekuljetuksiin Suomen ja Kiinan välillä. Tuonnin osalta suurempia kuljetusmääriä voidaan odottaa teollisuustuotteista. Lisäksi tämän kuljetusratkaisun aktiivinen markkinointi auttaisi houkuttelemaan enemmän rahtia mainitulle reitille. Suomessa on riittävä rautatie- ja satamainfrastruktuuri sekä tietotaitoa kansainvälisistä rautatiekuljetuksista. Tästä huolimatta teollisuuden toimijoilla on vähän tietoa kuljetusmarkkinoiden vaihtoehtoisista mahdollisuuksista. Huolimatta pienehkön talouden aiheuttamasta merkittävästä haasteesta, on Suomen mahdollista hyötyä Silkkitiehankkeeseen osallistumisesta. Tutkimuksen anti kansainvälisen kaupan teoriaan on ensikäden tiedon kerääminen, joka mahdollistaa johtopäätösten tekemisen liike-elämän toimijoiden näkemyksistä ja suunnitelmista Silkkitiehen liittyvien kuljetusratkaisujen kehittämiseksi. Lisäksi tutkimuksessa on tunnistettu kriteerit kuljetusratkaisun valinnalle.