Promemoria av arbetsgruppen med uppgift att bereda revideringen av systemet med anläggningsprojekt inom social- och hälsovården
sosiaali- ja terveysministeriö
2001
Julkaisusarja:
Työryhmämuistioita 2001:40sweThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051712434Tiivistelmä
Den 22.11.1999 tillsatte social- och hälsovårdsministeriet en arbetsgrupp som skulle förnya systemet med statsandel för anläggningsprojekt i enlighet med kapitel 4 i lagen om planering av och statsandelar för social- och hälsovården (733/1992).
Arbetsgruppen gjorde en utredning av kommunernas och samkommunernas byggnadssituation i enlighet med det nu gällande systemet för anläggningsprojekt samt av innehållet i de utredningar som gjorts i anslutning till förnyandet av projektsystemet. Man utredde även de ändringar i lagstiftningen som bör beaktas vid beredandet av revideringen. Därtill gjordes en utredning av olika finansieringssystem som stödjer social- och hälsovården. Man gjorde också en beskrivning av några betydande utvecklingsprojekt som finansierats av social- och hälsovårdsministeriet. Redan i inledningsskedet drog arbetsgruppens slutsatsen att även om en betydande del av de nuvarande resurserna för anläggningsprojekt i fortsättningen styrs till stödjandet av utvecklingsprojekt, bör man i någon mån stödja byggandet.
Arbetsgruppen gjorde ett förslag till regeringens proposition om förändring av lagen om planering av och statsandel för social- och hälsovården så att man till lagen skulle bifoga stadganden om stödjandet av funktionella utvecklingsprojekt i kommunerna och samkommunerna. Kommunen eller samkommunen kunde erhålla statsbidrag för utvecklingsprojekt men förutom kommunala organisationer kunde även föreningar delta i projektet. Målet är att fästa speciell uppmärksamhet vid behoven i sådana kommuner som inte har tillräckliga personal eller andra resurser för reform- eller utvecklingsprojekt. Med hjälp av samarbete mellan kommunerna kunde man få till stånd projekt som en kommun ensam inte hade möjligheter till. Arbetsgruppen föreslog att man skulle stödja byggandet i kommuner och samkommuner i de fall då kommunens ekonomiska situation var speciellt svår och då projektet var nödvändigt för upprätthållandet av social- och hälsovårdstjänsterna eller för förverkligandet av funktionella utvecklingsprojekt.
Arbetsgruppen gjorde ett förslag i huvuddrag om regler och instruktioner på lägre nivå. Arbetsgruppen har konstaterat att till den av statsrådet årligen utgivna förordningen om social- och hälsovårdens resurser bör man i fortsättningen bifoga de tyngdpunkter och kriterier som ställs upp för bl.a. utvecklingsprojekt. Förutom en reglering på förordningsnivå finns det sannolikt ett behov av en friare handledning i form av antingen guider eller instruktioner.
Arbetsgruppen gjorde en utredning av kommunernas och samkommunernas byggnadssituation i enlighet med det nu gällande systemet för anläggningsprojekt samt av innehållet i de utredningar som gjorts i anslutning till förnyandet av projektsystemet. Man utredde även de ändringar i lagstiftningen som bör beaktas vid beredandet av revideringen. Därtill gjordes en utredning av olika finansieringssystem som stödjer social- och hälsovården. Man gjorde också en beskrivning av några betydande utvecklingsprojekt som finansierats av social- och hälsovårdsministeriet. Redan i inledningsskedet drog arbetsgruppens slutsatsen att även om en betydande del av de nuvarande resurserna för anläggningsprojekt i fortsättningen styrs till stödjandet av utvecklingsprojekt, bör man i någon mån stödja byggandet.
Arbetsgruppen gjorde ett förslag till regeringens proposition om förändring av lagen om planering av och statsandel för social- och hälsovården så att man till lagen skulle bifoga stadganden om stödjandet av funktionella utvecklingsprojekt i kommunerna och samkommunerna. Kommunen eller samkommunen kunde erhålla statsbidrag för utvecklingsprojekt men förutom kommunala organisationer kunde även föreningar delta i projektet. Målet är att fästa speciell uppmärksamhet vid behoven i sådana kommuner som inte har tillräckliga personal eller andra resurser för reform- eller utvecklingsprojekt. Med hjälp av samarbete mellan kommunerna kunde man få till stånd projekt som en kommun ensam inte hade möjligheter till. Arbetsgruppen föreslog att man skulle stödja byggandet i kommuner och samkommuner i de fall då kommunens ekonomiska situation var speciellt svår och då projektet var nödvändigt för upprätthållandet av social- och hälsovårdstjänsterna eller för förverkligandet av funktionella utvecklingsprojekt.
Arbetsgruppen gjorde ett förslag i huvuddrag om regler och instruktioner på lägre nivå. Arbetsgruppen har konstaterat att till den av statsrådet årligen utgivna förordningen om social- och hälsovårdens resurser bör man i fortsättningen bifoga de tyngdpunkter och kriterier som ställs upp för bl.a. utvecklingsprojekt. Förutom en reglering på förordningsnivå finns det sannolikt ett behov av en friare handledning i form av antingen guider eller instruktioner.