Innovaatiosta tuottavaksi yritystoiminnaksi Case: Vuokranmaksu Suomi Oy
Miettinen, Mikko (2016)
Diplomityö
Miettinen, Mikko
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201603218851
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201603218851
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli tilanne, jossa Startup- yritys on kehittänyt innovaation ja haluaa selvittää miten se on vastannut markkinatarpeeseen ja miten sen markkinaosuutta voidaan vahvistaa. Case-yritys on Vuokranmaksu Suomi Oy, jonka sovellus on kehitetty asunto- ja kiinteistösijoittajien tarpeisiin. Työn empiirinen osuus toteutettiin haastattelujen sarjana yrityksen asiakkaille. Työn teoriaosuudessa käsitellään yrittäjyyttä, innovaatiota ja internet-taloutta.
Tutkimus osoitti, että asiakkaat ovat tyytyväisiä sovellukseen ja markkinatarpeeseen on vastattu. Asiakkaiden kokema hyöty sovelluksen käytöstä ei kuitenkaan ole ollut ideaali, sillä asiakkaat eivät ole hyödyntäneet kuin osaa toiminnoista. Tutkimuksen mukaan sovelluksen käytettävyyttä tulee parantaa. Entistä paremman käyttäjäkokemuksen kautta sovelluksesta ja vuokraustoiminnan digitalisoimisesta tulee houkuttelevampi vaihtoehto myös uusille asiakkaille.
Markkinapotentiaalin kasvattamisen esteenä vaikuttaisi olleen käyttäjien kokema rajallinen hyöty, myös sovelluksen hinta. Tutkimusprosessi on antanut syytä miettiä vaihtoehtoa sovelluksen muuttamiseksi ilmaiseksi. Tutkimusprosessi auttoi myös hahmottamaan uuden asiakassegmentin, jolle sovellusta on syytä lähteä markkinoimaan asiakasmäärien kasvattamiseksi. The meaning of this thesis is to study how a company’s application has met market demand and how market share can be increased. The case-company is Vuokranmaksu Suomi Oy, who has developed the application for real estate investors. The empirical portion of this thesis was achieved through conducting a series of interviews with the company’s customers. The theorethical literature review section includes entrepreneurship, innovation and internet economy.
The study showed that customers have been satisfied with the application and that market demand was met. Not all benefits of the application have been experienced by customers because they haven’t utilized all the advantages the application provides. The user experience of the application has to be developed further. Enhanced user experience and digitalisation of renting will together make it more attractive option.
Increasing market potential has been challenging, because the current customers have not been able to take full advantage of the application due to its complexity. Also, price has hindered the ability of the application to increase market potential. The research findings indicate that pricing would be beneficial to re-evaluate and also helped to shed light on a new customer sector to increase its customer base.
Tutkimus osoitti, että asiakkaat ovat tyytyväisiä sovellukseen ja markkinatarpeeseen on vastattu. Asiakkaiden kokema hyöty sovelluksen käytöstä ei kuitenkaan ole ollut ideaali, sillä asiakkaat eivät ole hyödyntäneet kuin osaa toiminnoista. Tutkimuksen mukaan sovelluksen käytettävyyttä tulee parantaa. Entistä paremman käyttäjäkokemuksen kautta sovelluksesta ja vuokraustoiminnan digitalisoimisesta tulee houkuttelevampi vaihtoehto myös uusille asiakkaille.
Markkinapotentiaalin kasvattamisen esteenä vaikuttaisi olleen käyttäjien kokema rajallinen hyöty, myös sovelluksen hinta. Tutkimusprosessi on antanut syytä miettiä vaihtoehtoa sovelluksen muuttamiseksi ilmaiseksi. Tutkimusprosessi auttoi myös hahmottamaan uuden asiakassegmentin, jolle sovellusta on syytä lähteä markkinoimaan asiakasmäärien kasvattamiseksi.
The study showed that customers have been satisfied with the application and that market demand was met. Not all benefits of the application have been experienced by customers because they haven’t utilized all the advantages the application provides. The user experience of the application has to be developed further. Enhanced user experience and digitalisation of renting will together make it more attractive option.
Increasing market potential has been challenging, because the current customers have not been able to take full advantage of the application due to its complexity. Also, price has hindered the ability of the application to increase market potential. The research findings indicate that pricing would be beneficial to re-evaluate and also helped to shed light on a new customer sector to increase its customer base.