Kategoriajohtaminen hankintatoimen strategisen kehittämisen välineenä
Savolainen, Maria (2016)
Pro gradu -tutkielma
Savolainen, Maria
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201602267788
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201602267788
Tiivistelmä
Pro Gradun tarkoituksena on tutkia, miten kategoriajohtamisen käsitettä voidaan
hyödyntää kohdeyrityksen hankintatoimen strategisessa kehittämisessä.
Hankintatoimeen liittyvän kategoriajohtamisen ollessa teoreettisesti vielä hyvin
vähän tutkittu, rakennettiin työn teoreettinen viitekehys aiheeseen liittyvistä
teemoista, kuten strategisen hankintatoimen merkityksestä, hankintastrategiasta,
portfoliomalleista, hankintatoimen organisoinnista ja hankinnan suorituskyvyn
mittaamisesta.
Työ toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui
yrityksessä suoritetuista puolistrukturoiduista teemahaastatteluista, jonka lisäksi
yrityksen hankintatoimea analysoitiin kustannusanalyysin avulla. Teoreettisen
viitekehykseen tukeutuen identifioitiin prosesseja, joiden avulla oli mahdollista
analysoida ja kehittää tapausyrityksen hankintatoimea. Nämä kehittämistoimet
voidaan jakaa kolmeen teemaan; hankintakategorioiden luominen ja analysointi,
organisoinnin kehittäminen, suorituskyvyn mittaaminen.
Kategoriajohtamista ei ollut mahdollista implementoida yritykseen, mutta työn
tuloksena havaittiin, että jo kategoriajohtamiseen liittyvillä suunnitteluprosesseilla on
mahdollista kehittää yrityksen hankintatoimea. The aim of this thesis was to study how the processes of category management can
be used to develop the purchasing function of a case company. As the research on
category management is extremely limited, the theoretical background was derived
from themes such as strategic procurement, purchasing strategy, portfolio models,
purchasing organization structure and performance measurement.
From the theoretical background, processes were identified thru which the
procurement function of the case company was analyzed and developed. There were
three distinct themes; category formation and analysis, organization structure
development and performance measurement. Even thou there were no resources to
implement category management to the case company, it was discovered that even
the design process can bring great benefits to a company’s procurement.
hyödyntää kohdeyrityksen hankintatoimen strategisessa kehittämisessä.
Hankintatoimeen liittyvän kategoriajohtamisen ollessa teoreettisesti vielä hyvin
vähän tutkittu, rakennettiin työn teoreettinen viitekehys aiheeseen liittyvistä
teemoista, kuten strategisen hankintatoimen merkityksestä, hankintastrategiasta,
portfoliomalleista, hankintatoimen organisoinnista ja hankinnan suorituskyvyn
mittaamisesta.
Työ toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui
yrityksessä suoritetuista puolistrukturoiduista teemahaastatteluista, jonka lisäksi
yrityksen hankintatoimea analysoitiin kustannusanalyysin avulla. Teoreettisen
viitekehykseen tukeutuen identifioitiin prosesseja, joiden avulla oli mahdollista
analysoida ja kehittää tapausyrityksen hankintatoimea. Nämä kehittämistoimet
voidaan jakaa kolmeen teemaan; hankintakategorioiden luominen ja analysointi,
organisoinnin kehittäminen, suorituskyvyn mittaaminen.
Kategoriajohtamista ei ollut mahdollista implementoida yritykseen, mutta työn
tuloksena havaittiin, että jo kategoriajohtamiseen liittyvillä suunnitteluprosesseilla on
mahdollista kehittää yrityksen hankintatoimea.
be used to develop the purchasing function of a case company. As the research on
category management is extremely limited, the theoretical background was derived
from themes such as strategic procurement, purchasing strategy, portfolio models,
purchasing organization structure and performance measurement.
From the theoretical background, processes were identified thru which the
procurement function of the case company was analyzed and developed. There were
three distinct themes; category formation and analysis, organization structure
development and performance measurement. Even thou there were no resources to
implement category management to the case company, it was discovered that even
the design process can bring great benefits to a company’s procurement.