Big datan hyödyntäminen toimitusketjun hallinnassa
Koskinen, Aleksi; Pekonen, Jani (2015)
Kandidaatintutkielma
Koskinen, Aleksi
Pekonen, Jani
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015121724758
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015121724758
Tiivistelmä
Big datalle on povattu satojen miljardien dollarien hyödyntämispotentiaalia. Big
data kuvaa lukuista eri lähteistä peräisin olevia valtavia ja nopeasti kasvavia datamassoja.
Kandidaatintyön tavoitteena on tutkia, kuinka big dataa voidaan hyödyntää
toimitusketjun hallinnassa sekä toimitusketjun eri osa-alueilla. Työ on tehty
kirjallisuuskatsauksena pohjautuen big datan ja toimitusketjun hallinnan
kirjallisuuteen sekä erityisesti näitä yhdistäviin tieteellisiin artikkeleihin.
Big dataa hyödyntämällä toimitusketjua saadaan tehostettua, tuottoja maksimoitua
sekä kysyntää ja tarjontaa yhteensovitettua paremmin. Big dataa hyödyntämällä
myös riskien hallinta, päätöksenteko, muutosvalmius ja sidosryhmäsuhteet
paranevat. Big datan avulla asiakkaasta saadaan luotua kokonaisnäkymä, jonka
avulla markkinointia, segmentointia, hinnoittelua ja tuotteen sijoittelua voidaan
optimoida. Big datan avulla myös hankintaa, tuotantoa ja kunnossapitoa pystytään
parantamaan sekä kuljetuksia ja varastoja seuraamaan tehokkaammin.
Big datan hyödyntäminen on haastavaa ja siihen liittyy teknologisia,
organisatorisia ja prosesseihin liittyviä haasteita. Yhtenä ratkaisuna on big data -
analytiikan käyttöönoton ja käytön ulkoistaminen, mutta se sisältää omat riskinsä.
data kuvaa lukuista eri lähteistä peräisin olevia valtavia ja nopeasti kasvavia datamassoja.
Kandidaatintyön tavoitteena on tutkia, kuinka big dataa voidaan hyödyntää
toimitusketjun hallinnassa sekä toimitusketjun eri osa-alueilla. Työ on tehty
kirjallisuuskatsauksena pohjautuen big datan ja toimitusketjun hallinnan
kirjallisuuteen sekä erityisesti näitä yhdistäviin tieteellisiin artikkeleihin.
Big dataa hyödyntämällä toimitusketjua saadaan tehostettua, tuottoja maksimoitua
sekä kysyntää ja tarjontaa yhteensovitettua paremmin. Big dataa hyödyntämällä
myös riskien hallinta, päätöksenteko, muutosvalmius ja sidosryhmäsuhteet
paranevat. Big datan avulla asiakkaasta saadaan luotua kokonaisnäkymä, jonka
avulla markkinointia, segmentointia, hinnoittelua ja tuotteen sijoittelua voidaan
optimoida. Big datan avulla myös hankintaa, tuotantoa ja kunnossapitoa pystytään
parantamaan sekä kuljetuksia ja varastoja seuraamaan tehokkaammin.
Big datan hyödyntäminen on haastavaa ja siihen liittyy teknologisia,
organisatorisia ja prosesseihin liittyviä haasteita. Yhtenä ratkaisuna on big data -
analytiikan käyttöönoton ja käytön ulkoistaminen, mutta se sisältää omat riskinsä.