Location intelligence strategisen päätöksenteon tukena
Etula, Marjaana (2015)
Pro gradu -tutkielma
Etula, Marjaana
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120722520
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120722520
Tiivistelmä
Kilpailuetua tavoittelevan yrityksen pitää kyetä jalostamaan tietoa ja tunnistamaan sen avulla uusia tulevaisuuden mahdollisuuksia. Tulevaisuuden mielikuvien luomiseksi yrityksen on tunnettava toimintaympäristönsä ja olla herkkänä havaitsemaan muutostrendit ja muut toimintaympäristön signaalit. Ympäristön elintärkeät signaalit liittyvät kilpailijoihin, teknologian kehittymiseen, arvomaailman muutoksiin, globaaleihin väestötrendeihin tai jopa ympäristön muutoksiin.
Spatiaaliset suhteet ovat peruspilareita käsitteellistää maailmaamme. Pitney (2015) on arvioinut, että 80 % kaikesta bisnesdatasta sisältää jollakin tavoin viittauksia paikkatietoon. Siitä huolimatta paikkatietoa on vielä huonosti hyödynnetty yritysten strategisten päätösten tukena. Teknologioiden kehittyminen, tiedon nopea siirto ja paikannustekniikoiden integroiminen eri laitteisiin ovat mahdollistaneet sen, että paikkatietoa hyödyntäviä palveluja ja ratkaisuja tullaan yhä enemmän näkemään yrityskentässä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää voiko location intelligence toimia strategisen päätöksenteon tukena ja jos voi, niin miten. Työ toteutettiin konstruktiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, jolla pyritään ratkaisemaan jokin relevantti ongelma. Konstruktiivinen tutkimus tehtiin tiiviissä yhteistyössä kolmen pk-yrityksen kanssa ja siihen haastateltiin kuutta eri strategiasta vastaavaa henkilöä.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin, että location intelligenceä voidaan hyödyntää strategisen päätöksenteon tukena usealla eri tasolla. Yksinkertaisimmassa karttaratkaisussa halutut tiedot tuodaan kartalle ja luodaan visuaalinen esitys, jonka avulla johtopäätöksien tekeminen helpottuu. Toisen tason karttaratkaisu pitää sisällään sekä sijainti- että ominaisuustietoa, jota on yhdistetty eri lähteistä. Tämä toisen tason karttaratkaisu on usein kuvailevaa analytiikkaa, joka mahdollistaa erilaisten ilmiöiden analysoinnin. Kolmannen eli ylimmän tason karttaratkaisu tarjoaa ennakoivaa analytiikkaa ja malleja tulevaisuudesta. Tällöin ohjelmaan koodataan älykkyyttä, jossa informaation keskinäisiä suhteita on määritelty joko tiedon louhintaa tai tilastollisia analyysejä hyödyntäen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että location intelligence pystyy tarjoamaan lisäarvoa strategisen päätöksenteon tueksi, mikäli yritykselle on hyödyllistä ymmärtää eri ilmiöiden, asiakastarpeiden, kilpailijoiden ja markkinamuutoksien maantieteellisiä eroavaisuuksia. Parhaimmillaan location intelligence -ratkaisu tarjoaa luotettavan analyysin, jossa tieto välittyy muuttumattomana päätöksentekijältä toiselle ja johtopäätökseen johtaneita syitä on mahdollista palata tarkastelemaan tarvittaessa uudelleen. Competitive advantage seeking companies must be able to process information and identify the future via that information. By creating future vision, company has to known its operating environment and has sensitiveness to detect changing trends as well as other trends. Usually those critical trends are associated with competitors, technology developments, changes in the value of the world, global demographic trends and even changes of the nature.
Spatial relationships are basic pillars of conceptualizing the world. Pitney (2015) has estimated that 80 % of all business data contains some way references to geographic information. Nevertheless, the location information is still poorly utilized to support strategic decisions of companies. The development of technologies, fast data transfer and integration of navigation technologies in different devices have made it possible. Location information-based services and solutions will increasingly see all around the business field.
The aim of this study was to determine whether the location intelligence activities could support strategic decision-making and, if so. How? This study was done by using the constructive research method, which aims to solve a relevant problem. It was carried out in close cooperation with the three SME. Six different strategic corresponding people interviewed.
As a result of the study was found that location intelligence can be used to support strategic decision-making in several levels. In the simplest solution, the desired map data is imported on the map and shown as a visual representation. It allows users to make any conclusions easier. Second-level map includes as well as location information as properties of object. Usually collected and connected from a variety of sources. This, the second level map solution is often included descriptive analytics allowing the analysis of various phenomena. The third and a top-level map solution provide predictive analytics and models of the future. In this case, the software includes intelligence, where the mutual information relationships have been defined either data mining or statistical analyzes utilizing.
As the conclusion of this study we can admit that the location intelligence is able to add value for strategic decision making. Especially for those cases where the company competitive advantage is based to understand the different phenomena, customer needs, competitors and market changes in the geographical differences. At the best, location intelligence solution provides a reliable analysis, in which information is transmitted unchanged to decision makers and the reasons which led to the conclusion is possible to go back and re-examine them. default default
Spatiaaliset suhteet ovat peruspilareita käsitteellistää maailmaamme. Pitney (2015) on arvioinut, että 80 % kaikesta bisnesdatasta sisältää jollakin tavoin viittauksia paikkatietoon. Siitä huolimatta paikkatietoa on vielä huonosti hyödynnetty yritysten strategisten päätösten tukena. Teknologioiden kehittyminen, tiedon nopea siirto ja paikannustekniikoiden integroiminen eri laitteisiin ovat mahdollistaneet sen, että paikkatietoa hyödyntäviä palveluja ja ratkaisuja tullaan yhä enemmän näkemään yrityskentässä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää voiko location intelligence toimia strategisen päätöksenteon tukena ja jos voi, niin miten. Työ toteutettiin konstruktiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, jolla pyritään ratkaisemaan jokin relevantti ongelma. Konstruktiivinen tutkimus tehtiin tiiviissä yhteistyössä kolmen pk-yrityksen kanssa ja siihen haastateltiin kuutta eri strategiasta vastaavaa henkilöä.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin, että location intelligenceä voidaan hyödyntää strategisen päätöksenteon tukena usealla eri tasolla. Yksinkertaisimmassa karttaratkaisussa halutut tiedot tuodaan kartalle ja luodaan visuaalinen esitys, jonka avulla johtopäätöksien tekeminen helpottuu. Toisen tason karttaratkaisu pitää sisällään sekä sijainti- että ominaisuustietoa, jota on yhdistetty eri lähteistä. Tämä toisen tason karttaratkaisu on usein kuvailevaa analytiikkaa, joka mahdollistaa erilaisten ilmiöiden analysoinnin. Kolmannen eli ylimmän tason karttaratkaisu tarjoaa ennakoivaa analytiikkaa ja malleja tulevaisuudesta. Tällöin ohjelmaan koodataan älykkyyttä, jossa informaation keskinäisiä suhteita on määritelty joko tiedon louhintaa tai tilastollisia analyysejä hyödyntäen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että location intelligence pystyy tarjoamaan lisäarvoa strategisen päätöksenteon tueksi, mikäli yritykselle on hyödyllistä ymmärtää eri ilmiöiden, asiakastarpeiden, kilpailijoiden ja markkinamuutoksien maantieteellisiä eroavaisuuksia. Parhaimmillaan location intelligence -ratkaisu tarjoaa luotettavan analyysin, jossa tieto välittyy muuttumattomana päätöksentekijältä toiselle ja johtopäätökseen johtaneita syitä on mahdollista palata tarkastelemaan tarvittaessa uudelleen.
Spatial relationships are basic pillars of conceptualizing the world. Pitney (2015) has estimated that 80 % of all business data contains some way references to geographic information. Nevertheless, the location information is still poorly utilized to support strategic decisions of companies. The development of technologies, fast data transfer and integration of navigation technologies in different devices have made it possible. Location information-based services and solutions will increasingly see all around the business field.
The aim of this study was to determine whether the location intelligence activities could support strategic decision-making and, if so. How? This study was done by using the constructive research method, which aims to solve a relevant problem. It was carried out in close cooperation with the three SME. Six different strategic corresponding people interviewed.
As a result of the study was found that location intelligence can be used to support strategic decision-making in several levels. In the simplest solution, the desired map data is imported on the map and shown as a visual representation. It allows users to make any conclusions easier. Second-level map includes as well as location information as properties of object. Usually collected and connected from a variety of sources. This, the second level map solution is often included descriptive analytics allowing the analysis of various phenomena. The third and a top-level map solution provide predictive analytics and models of the future. In this case, the software includes intelligence, where the mutual information relationships have been defined either data mining or statistical analyzes utilizing.
As the conclusion of this study we can admit that the location intelligence is able to add value for strategic decision making. Especially for those cases where the company competitive advantage is based to understand the different phenomena, customer needs, competitors and market changes in the geographical differences. At the best, location intelligence solution provides a reliable analysis, in which information is transmitted unchanged to decision makers and the reasons which led to the conclusion is possible to go back and re-examine them.