Markkinointikiellon alaisten tuotteiden myynti
Granlund, Christian (2015)
Diplomityö
Granlund, Christian
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120121200
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120121200
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää markkinointi- ja myynninedistämiskiellon
rajoja. Millaiset toimenpiteet tulkitaan käytännössä markkinoinniksi, ja kuinka
suuri näkyvyys tulkitaan esilläpidoksi.
Tutkimus koostuu eri tuoteryhmien markkinointisäädöksiin,
viranomaisohjeistuksiin sekä ennakkopäätöksiin tutustumisesta.
Koska eri alojen käytännöt markkinoinnissa poikkeavat markkinointirajoitusten
johdosta toisistaan, on työssä tutkittu tupakka-, rahapeli-, alkoholi- sekä
sähkötupakkayhtiöiden markkinointitoimenpiteitä. Työn kokeellisena osana
perustettiin sähkötupakoita myyvä yritys, joka myy tuotteita ilman kiellettyä
markkinointia.
Valvira ja Poliisihallitus valvovat laissa määriteltyjä markkinointikieltoja ja
antavat mainonnan rajat ylittäneille tahoille ohjeistuksia ja kieltopäätöksiä.
Myöskään uhkasakot eivät ole tavattomia toimenpiteitä, jotta ohjeistuksia
noudatettaisiin välittömästi. The aim of the study is to find out the marketing and sales promotion limits for
products which are under marketing ban. How much public visibility is allowed
for products which are under marketing ban.
The study starts from practicing law, and getting familiar with regulatory
guidance. Finally we make experimental study in marketing for new product
-electric cigarette.
The studies are made from tobacco companies, gambling companies, alcohol
companies and electric cigarette companies. We get familiar with these companies
marketing activities. Valvira and Police oversees marketing bans defined by law,
same agencies provide advertising guide's for all participants.
rajoja. Millaiset toimenpiteet tulkitaan käytännössä markkinoinniksi, ja kuinka
suuri näkyvyys tulkitaan esilläpidoksi.
Tutkimus koostuu eri tuoteryhmien markkinointisäädöksiin,
viranomaisohjeistuksiin sekä ennakkopäätöksiin tutustumisesta.
Koska eri alojen käytännöt markkinoinnissa poikkeavat markkinointirajoitusten
johdosta toisistaan, on työssä tutkittu tupakka-, rahapeli-, alkoholi- sekä
sähkötupakkayhtiöiden markkinointitoimenpiteitä. Työn kokeellisena osana
perustettiin sähkötupakoita myyvä yritys, joka myy tuotteita ilman kiellettyä
markkinointia.
Valvira ja Poliisihallitus valvovat laissa määriteltyjä markkinointikieltoja ja
antavat mainonnan rajat ylittäneille tahoille ohjeistuksia ja kieltopäätöksiä.
Myöskään uhkasakot eivät ole tavattomia toimenpiteitä, jotta ohjeistuksia
noudatettaisiin välittömästi.
products which are under marketing ban. How much public visibility is allowed
for products which are under marketing ban.
The study starts from practicing law, and getting familiar with regulatory
guidance. Finally we make experimental study in marketing for new product
-electric cigarette.
The studies are made from tobacco companies, gambling companies, alcohol
companies and electric cigarette companies. We get familiar with these companies
marketing activities. Valvira and Police oversees marketing bans defined by law,
same agencies provide advertising guide's for all participants.