Utilization of multi-branding in business to business markets
Rekola, Tuomas (2015)
Pro gradu -tutkielma
Rekola, Tuomas
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015111116988
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015111116988
Tiivistelmä
Case company utilizes multi-branding strategy (or house of brands strategy) in its product portfolio. In practice the company has multiple brands – one main brand and four acquired brands – which all utilize one single product platform.
The objective of this research is to analyze case company’s multi-branding strategy and its benefits and challenges. Moreover, the purpose is to clarify that how could a company in B2B markets utilize multi-branding strategy more efficiently and profitably. The theoretical part of this thesis consists of aspects of branding strategies; different brand name architectures, benefits and challenges of different strategies and different ways of utilize branding strategies in mergers and acquisitions. The empirical part, on the other hand, includes the description of the case company’s branding strategy and the employees’ perspective on the benefits and challenges of multi-branding strategy, and how to utilize it more efficiently and profitably.
This study shows, that the major benefits of utilizing multi-branding are lower production costs, ability to reach wider market coverage, possibility to utilize common sales tools, synergies in R&D and shared resources. On the other hand, the major challenges are lack of product differentiation, internal competition, branding issues in production and deliveries, pricing issues and conflicts, and compromises in product compatibility and suitability. Based on the results, several ways to utilize multi-branding strategy more efficiently and profitably were found; by putting more effort on brand image and product differentiation, by having more co-operation among the brands and by focusing on more precise customer and market segmentation. Kohdeyritys hyödyntää monibrändistrategiaa (tai brändien talo) tuoteportfoliossaan. Käytännössä yrityksellä on useampi brändi – yksi pääbrändi ja neljä yritysostojen kautta saatua brändiä – jotka kaikki hyödyntävät samaa tuotealustaa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida kohdeyrityksen multibrändistrategiaa, ja sen mukana tuomia etuja ja haasteita. Tarkemmin ottaen, tarkoitus on selvittää, kuinka B2B-markkinoilla toimiva yritys voisi hyödyntää tätä strategiaa tehokkaammin ja tuottoisammin. Tämän tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu brändistrategioiden näkökohdista; erilaiset brändiarkkitehtuurit, eri strategioiden hyödyt ja haasteet ja erilaiset keinot hyödyntää brändistrategioita yritysostoissa. Empiirinen osuus puolestaan sisältää kuvauksen kohdeyrityksen brändistrategiasta, ja työntekijöiden näkemyksen monibrändistrategian hyödyistä ja haasteista, sekä kuinka hyödyntää strategiaa tehokkaammin ja tuottoisammin.
Tämä tutkimus osoittaa, että multibrändistrategian suurimpia hyötyjä ovat alhaisemmat tuotantokustannukset, kyky saavuttaa suurempi markkinapeitto, mahdollisuus käyttää samoja myyntityökaluja, tuotekehityssynergiat sekä jaetut resurssit. Toisaalta, suurimpia haasteita ovat brändi- ja tuotedifferoinnin puute, sisäinen kilpailu, tuotannon ja toimitusten brändäyshaasteet, hinnoitteluhaasteet sekä kompromissit tuotteen soveltuvuuden näkökulmasta. Tutkimustulosten perusteella keinoja monibrändistrategian hyödyntämiseen ovat seuraavat; panostaminen brändi- ja tuotedifferointiin, yhteistyön lisääminen brändien välillä sekä keskittyminen tarkempaan asiakas- ja markkinasegmentointiin.
The objective of this research is to analyze case company’s multi-branding strategy and its benefits and challenges. Moreover, the purpose is to clarify that how could a company in B2B markets utilize multi-branding strategy more efficiently and profitably. The theoretical part of this thesis consists of aspects of branding strategies; different brand name architectures, benefits and challenges of different strategies and different ways of utilize branding strategies in mergers and acquisitions. The empirical part, on the other hand, includes the description of the case company’s branding strategy and the employees’ perspective on the benefits and challenges of multi-branding strategy, and how to utilize it more efficiently and profitably.
This study shows, that the major benefits of utilizing multi-branding are lower production costs, ability to reach wider market coverage, possibility to utilize common sales tools, synergies in R&D and shared resources. On the other hand, the major challenges are lack of product differentiation, internal competition, branding issues in production and deliveries, pricing issues and conflicts, and compromises in product compatibility and suitability. Based on the results, several ways to utilize multi-branding strategy more efficiently and profitably were found; by putting more effort on brand image and product differentiation, by having more co-operation among the brands and by focusing on more precise customer and market segmentation.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida kohdeyrityksen multibrändistrategiaa, ja sen mukana tuomia etuja ja haasteita. Tarkemmin ottaen, tarkoitus on selvittää, kuinka B2B-markkinoilla toimiva yritys voisi hyödyntää tätä strategiaa tehokkaammin ja tuottoisammin. Tämän tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu brändistrategioiden näkökohdista; erilaiset brändiarkkitehtuurit, eri strategioiden hyödyt ja haasteet ja erilaiset keinot hyödyntää brändistrategioita yritysostoissa. Empiirinen osuus puolestaan sisältää kuvauksen kohdeyrityksen brändistrategiasta, ja työntekijöiden näkemyksen monibrändistrategian hyödyistä ja haasteista, sekä kuinka hyödyntää strategiaa tehokkaammin ja tuottoisammin.
Tämä tutkimus osoittaa, että multibrändistrategian suurimpia hyötyjä ovat alhaisemmat tuotantokustannukset, kyky saavuttaa suurempi markkinapeitto, mahdollisuus käyttää samoja myyntityökaluja, tuotekehityssynergiat sekä jaetut resurssit. Toisaalta, suurimpia haasteita ovat brändi- ja tuotedifferoinnin puute, sisäinen kilpailu, tuotannon ja toimitusten brändäyshaasteet, hinnoitteluhaasteet sekä kompromissit tuotteen soveltuvuuden näkökulmasta. Tutkimustulosten perusteella keinoja monibrändistrategian hyödyntämiseen ovat seuraavat; panostaminen brändi- ja tuotedifferointiin, yhteistyön lisääminen brändien välillä sekä keskittyminen tarkempaan asiakas- ja markkinasegmentointiin.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Brandin vahvistaminen matkailualalla
Rantalainen, Seppo Olavi (2003)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää brandin vahvistamista palvelualalla. Palvelubrandit eivät periaatteellisesti eroa varsinaisten tuotebrandien luomisesta ja vahvistamisesta. Käytännössä kuitenkin palvelubrandien ... -
Sisäinen brändijohtaminen ja yrityksen sisäinen brändi-imago organisaation eri hierarkiatasoilla
Vatanen, Petri (2014)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, miten yrityksen sisäinen brändikuva muuttuu organisaation eri tasoilla. Lisäksi tutkielmassa perehdytään keinoihin, joilla yrityksen sisäistä brändiä voidaan johtaa, eli sisäisen ... -
Sisäinen brändin rakentaminen ja sen toteutuminen organisaation eri tasoilla
Seppänen, Niko (2016)Tässä tutkimuksessa tutkitaan sisäisen brändin rakentamista ja sen erilaisia osa- alueita, jotka ovat keskeisiä sisäisen brändin rakentamisessa. Teoriaosuudessa lähdetään liikkeelle brändi-identiteetin ja brändi-imagon ...