Kustannusriskien hallinnan kehittäminen julkisissa liikenneväylähankkeissa
Sipari, Reima (2015)
Diplomityö
Sipari, Reima
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015111116986
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015111116986
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen keskeisempänä tavoitteena on kehittää kustannusriskien tunnistamista ja hallintaa julkisen organisaation liikenneväylähankkeissa. Hankkeiden kustannusarvioinnin epävarmuustekijöiden tunnistaminen ja minimointi varhaisessa vaiheessa nähdään keinona parantaa organisaation kokonaistuottavuutta ja -taloudellisuutta.
Kyseinen diplomityö on tutkimusmenetelmältään laadullinen tapaustutkimus, jossa kustannusriskejä pyritään ymmärtämään ilmiöinä ja luomaan uutta tietoa. Työn empiirisenä aineistona on viisi eri liikenneväylähanketta. Kustannusriskien taustalla olevien tekijöiden tunnistamista varten on haastateltu näiden viiden väylähankkeen kustannushallinnan ydinhenkilöitä. Tähän menetelmään kiteytyy työn uutuusarvo aihepiirin aiempaan tutkimukseen verrattuna.
Tutkimuksen keskeisin tulos on kustannusriskien tunnistustaulukko, jota ehdotetaan käytettävän kustannusarviointiin epävarmuutta aiheuttavien tekijöiden tunnistamiseen. Kustannusarvioinnin epävarmuustekijöiden minimointia varten tarkistustaulukossa on lueteltu kunkin kustannusriskin hallintaan ehdotettu hallintakeino. Tunnistustaulukkoa voidaan käyttää missä tahansa suunnitteluvaiheessa ja tarvittaessa päivittää tulevaisuudessa. The main objective of this study is to improve the identification and management
of cost risks in public transport infrastructure projects. Identifying and minimizing
uncertainties in the cost estimates at early stages of the projects is seen as a way to
increase the overall productivity of organizations in charge of the projects.
By its research methods this thesis is a qualitative case study, where the cost risks
are described as a phenomenon and new information is created. For this purpose a
group of experts responsible for cost management of a sample of five transport
projects have been interviewed. In this method lays the novelty value of this study
compared to the previous research done of the topic.
The main result of the study is a cost risk revision table, which is to be used to
identify the factors causing uncertainty in the cost estimates of the transport
infrastructure projects. For the purpose of minimizing uncertainties in the cost
estimations, the revision table lists the means of risk management for each of the
presented cost risks. The revision table can be used at any design phase of the
transport projects and it may be updated in the future, if necessary.
Kyseinen diplomityö on tutkimusmenetelmältään laadullinen tapaustutkimus, jossa kustannusriskejä pyritään ymmärtämään ilmiöinä ja luomaan uutta tietoa. Työn empiirisenä aineistona on viisi eri liikenneväylähanketta. Kustannusriskien taustalla olevien tekijöiden tunnistamista varten on haastateltu näiden viiden väylähankkeen kustannushallinnan ydinhenkilöitä. Tähän menetelmään kiteytyy työn uutuusarvo aihepiirin aiempaan tutkimukseen verrattuna.
Tutkimuksen keskeisin tulos on kustannusriskien tunnistustaulukko, jota ehdotetaan käytettävän kustannusarviointiin epävarmuutta aiheuttavien tekijöiden tunnistamiseen. Kustannusarvioinnin epävarmuustekijöiden minimointia varten tarkistustaulukossa on lueteltu kunkin kustannusriskin hallintaan ehdotettu hallintakeino. Tunnistustaulukkoa voidaan käyttää missä tahansa suunnitteluvaiheessa ja tarvittaessa päivittää tulevaisuudessa.
of cost risks in public transport infrastructure projects. Identifying and minimizing
uncertainties in the cost estimates at early stages of the projects is seen as a way to
increase the overall productivity of organizations in charge of the projects.
By its research methods this thesis is a qualitative case study, where the cost risks
are described as a phenomenon and new information is created. For this purpose a
group of experts responsible for cost management of a sample of five transport
projects have been interviewed. In this method lays the novelty value of this study
compared to the previous research done of the topic.
The main result of the study is a cost risk revision table, which is to be used to
identify the factors causing uncertainty in the cost estimates of the transport
infrastructure projects. For the purpose of minimizing uncertainties in the cost
estimations, the revision table lists the means of risk management for each of the
presented cost risks. The revision table can be used at any design phase of the
transport projects and it may be updated in the future, if necessary.