Critical success factors for improving societal effectiveness of transport sector's R&D
Korhonen, Heidi (2015)
Pro gradu -tutkielma
Korhonen, Heidi
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015110916218
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015110916218
Tiivistelmä
This study investigates societal effectiveness of transport sector’s Research & Development (R&D) operations. In this study effectiveness refers to organization’s capability to produce the intended and desired impacts through its operations. The aim of this study is to identify the motives for evaluating societal effectiveness and recognize the critical success factors for improving effectiveness. The theoretical framework focuses first in the policy context of effectiveness evaluation in public sector and secondly the framework introduces the concept and process of effectiveness evaluation. The empirical part is carried out as a case study, which investigates societal effectiveness of Finnish Transport Agency’s (FTA’s) R&D. The aim is to recognize FTA’s critical success factors for improving R&D operations’ societal effectiveness. Based on these factors, the organization is able to define indicators for measuring effectiveness in the future operations. In this study societal effectiveness is investigated from R&D purchasers’ and R&D end- users’ points of views according to Purchaser-Provider-model. The results indicate that societal effectiveness evaluation is important part of R&D operations, but the implementation of the evaluation as part of daily operations is challenging. Because of limited resources, the organization is forced to strong priorization and therefore R&D tasks are secondary after the operational tasks. Based on the results the critical success factors can be recognized as resources and priorization, clear strategy and objectives, internal communications, cooperation between public and private sector and R&D implementation and dissemination. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan liikennesektorin Tutkimus ja Kehittämis- (T&K-) toimintojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Vaikuttavuudella tarkoitetaan organisaation kykyä tuottaa tarkoitettuja ja toivottuja vaikutuksia. Tutkimustyön päätavoitteena on tunnistaa motiivit yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointiin sekä kriittiset menestystekijät, joiden avulla yhteiskunnallista vaikuttavuutta voidaan parantaa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään ensin yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arvioinnin poliittiseen kontekstiin julkisella sektorilla, jonka jälkeen käsitellään yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arvioinnin osa-alueita. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tarkastellaan tapaustutkimuksena Liikenneviraston T&K toimintojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja samalla tunnistetaan organisaation kriittiset menestystekijät, joihin pohjautuen voidaan tulevaisuudessa rakentaa vaikuttavuuden mittarit. Tässä tutkimuksessa yhteiskunnallista vaikuttavuutta tarkastellaan T&K tilaajan ja T&K loppukäyttäjän näkökulmista julkisen sektorin Tilaaja-Tuottaja-mallin mukaisesti. Tutkimuksen tulokset osoittavat että yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointi on merkittävä osa-alue T&K:ssa, mutta arvioinnin käyttöönotto koetaan haastavaksi. Niukkojen resurssien vuoksi organisaatiossa joudutaan priorisoimaan toimintoja, minkä vuoksi T&K tehtävät toteutetaan toissijaisena operatiivisten tehtävien jälkeen. Kriittisiksi menestystekijöiksi yhteiskunnallisen vaikuttavuuden parantamiseksi tunnistettiin riittävät resurssit ja priorisointi, selkeä strategia ja tavoitteet, sisäinen viestintä, julkisen ja yksityisen sektorin välinen yhteistyö sekä T&K tiedon ja tulosten käyttöönotto ja jakaminen.