Utilizing analytic modelling process in industrial retail context
Suuronen, Tea (2015)
Diplomityö
Suuronen, Tea
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015102014965
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015102014965
Tiivistelmä
Nykypäivän monimutkaisessa ja epävakaassa liiketoimintaympäristössä yritykset, jotka kykenevät muuttamaan tuottamansa operatiivisen datan tietovarastoiksi, voivat saavuttaa merkittävää kilpailuetua. Ennustavan analytiikan hyödyntäminen tulevien trendien ennakointiin mahdollistaa yritysten tunnistavan avaintekijöitä, joiden avulla he pystyvät erottumaan kilpailijoistaan. Ennustavan analytiikan hyödyntäminen osana päätöksentekoprosessia mahdollistaa ketterämmän, reaaliaikaisen päätöksenteon.
Tämän diplomityön tarkoituksena on koota teoreettinen viitekehys analytiikan mallintamisesta liike-elämän loppukäyttäjän näkökulmasta ja hyödyntää tätä mallinnusprosessia diplomityön tapaustutkimuksen yritykseen. Teoreettista mallia hyödynnettiin asiakkuuksien mallintamisessa sekä tunnistamalla ennakoivia tekijöitä myynnin ennustamiseen. Työ suoritettiin suomalaiseen teollisten suodattimien tukkukauppaan, jolla on liiketoimintaa Suomessa, Venäjällä ja Balteissa.
Tämä tutkimus on määrällinen tapaustutkimus, jossa tärkeimpänä tiedonkeruumenetelmänä käytettiin tapausyrityksen transaktiodataa. Data työhön saatiin yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä. In today’s complex business world companies that can transform their operational data into information assets could gain competitive advantage. The use of advanced analytics methods is on rise because companies need to identify factors to gain competitive edge in order to forecast upcoming trends more efficiently. This in turn provides essential support for accurate, real-time decision making that can be seen as basic requirement to survive in this highly competitive and volatile business environment.
The emphasis on this thesis was to design a theoretical framework based on existing literature from the business user point-of-view. Theoretical model was deployed in empirical part with diagnostic customer network modelling and to identify predictive factors related to the sales activities. The study is executed in a Finnish industrial filter technology wholesaler with business operations in Finland, Russia and Baltic states.
Research methods used in this thesis were derived from the case study strategy approach. The main data collection technique for primary data in this quantitative research was operational data and transaction data from the case company’s ERP-system.
Tämän diplomityön tarkoituksena on koota teoreettinen viitekehys analytiikan mallintamisesta liike-elämän loppukäyttäjän näkökulmasta ja hyödyntää tätä mallinnusprosessia diplomityön tapaustutkimuksen yritykseen. Teoreettista mallia hyödynnettiin asiakkuuksien mallintamisessa sekä tunnistamalla ennakoivia tekijöitä myynnin ennustamiseen. Työ suoritettiin suomalaiseen teollisten suodattimien tukkukauppaan, jolla on liiketoimintaa Suomessa, Venäjällä ja Balteissa.
Tämä tutkimus on määrällinen tapaustutkimus, jossa tärkeimpänä tiedonkeruumenetelmänä käytettiin tapausyrityksen transaktiodataa. Data työhön saatiin yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä.
The emphasis on this thesis was to design a theoretical framework based on existing literature from the business user point-of-view. Theoretical model was deployed in empirical part with diagnostic customer network modelling and to identify predictive factors related to the sales activities. The study is executed in a Finnish industrial filter technology wholesaler with business operations in Finland, Russia and Baltic states.
Research methods used in this thesis were derived from the case study strategy approach. The main data collection technique for primary data in this quantitative research was operational data and transaction data from the case company’s ERP-system.