Achieving competitive e-commerce in Finnish B2C retail business
Heikelä, Joonas (2015)
Diplomityö
Heikelä, Joonas
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015092814086
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015092814086
Tiivistelmä
E-commerce is one of the most fast growing business areas today and an extremely important channel in retail. In order for companies to succeed in this business environment, it is highly important to understand consumers and how they perceive and select webstores. The objective of the study is to investigate how to achieve competitive e-commerce by investigating consumers and the factors based on which they select a webstore. In addition, the study also seeks to explore whether sex or consumers’ buying experience have an effect on consumer’s webstore selection. Managerial implications are viewed from case company’s perspective.
In order to answer the research questions a quantitative marketing survey was conducted. The data was collected by online questionnaire using the case company’s customers as respondents. A total of 1613 responses were obtained from Finnish consumers. Responses were analyzed using ANOVA, factor analysis and t-test.
The results show that the most important factors in consumer’s webstore selection are usability, reliability and vendor related information. The biggest difference between heavy and light shoppers is trust formation. Light shoppers value physical stores and familiar vendors, whereas heavy shoppers judge vendor based on the information and usability. Women perceive higher risk than men. The winning strategy requires a hybrid of cost leadership and differentiation. Sähköinen liiketoiminta on yksi tämän päivän nopeiten kasvavista liiketoiminta- alueista ja erittäin tärkeä vähittäiskaupan myyntikanava. Saavuttaakseen kilpailukykyisen sähköisen liiketoiminnan yrityksen on ymmärrettävä millä perustein kuluttajat valitsevat verkkokaupan. Tutkimuksen tavoite on selvittää kuinka saavuttaa kilpailukykyinen sähköinen liiketoiminta tutkimalla mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan verkkokaupan valintaan. Lisäksi tavoitteena on selvittää vaikuttavatko kuluttajan sukupuoli tai verkkokaupan ostokokemus tekijöihin. Tutkimustuloksia pyritään hyödyntämään case yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.
Aineistoa varten on toteutettu kvantitatiivinen markkinointitutkimus. Tutkimus toteutettiin case yrityksen asiakkaille online-kyselyn muodossa. Kyselyyn tuli yhteensä 1613 vastausta ja tulokset analysointiin käyttäen varianssianalyysia, faktorianalyysia ja t-testiä.
Tutkimuksen perusteella tärkeimmät kuluttajan verkkokauppaan vaikuttavat tekijät ovat käytettävyys, luotettavuus ja kauppiaaseen liittyvät informaatio. Suurin ero kokeneen ja kokemattoman kuluttajan välillä on luottamuksen muodostaminen. Kokemattomat kuluttajat arvostavat tuttua ja tunnettua kauppiasta kun taas kokeneet ostajat tekevät päätöksen tiedon ja käytettävyyden perusteella. Naiset kokevat verkkokaupan riskit suurempina kuin miehet. Kilpailukykyinen sähköinen liiketoiminta tarvitsee sekä erottautumista että kilpailukykyistä hintaa.
In order to answer the research questions a quantitative marketing survey was conducted. The data was collected by online questionnaire using the case company’s customers as respondents. A total of 1613 responses were obtained from Finnish consumers. Responses were analyzed using ANOVA, factor analysis and t-test.
The results show that the most important factors in consumer’s webstore selection are usability, reliability and vendor related information. The biggest difference between heavy and light shoppers is trust formation. Light shoppers value physical stores and familiar vendors, whereas heavy shoppers judge vendor based on the information and usability. Women perceive higher risk than men. The winning strategy requires a hybrid of cost leadership and differentiation.
Aineistoa varten on toteutettu kvantitatiivinen markkinointitutkimus. Tutkimus toteutettiin case yrityksen asiakkaille online-kyselyn muodossa. Kyselyyn tuli yhteensä 1613 vastausta ja tulokset analysointiin käyttäen varianssianalyysia, faktorianalyysia ja t-testiä.
Tutkimuksen perusteella tärkeimmät kuluttajan verkkokauppaan vaikuttavat tekijät ovat käytettävyys, luotettavuus ja kauppiaaseen liittyvät informaatio. Suurin ero kokeneen ja kokemattoman kuluttajan välillä on luottamuksen muodostaminen. Kokemattomat kuluttajat arvostavat tuttua ja tunnettua kauppiasta kun taas kokeneet ostajat tekevät päätöksen tiedon ja käytettävyyden perusteella. Naiset kokevat verkkokaupan riskit suurempina kuin miehet. Kilpailukykyinen sähköinen liiketoiminta tarvitsee sekä erottautumista että kilpailukykyistä hintaa.