E-commerce value chain in Russian markets – The role of market specific factors
Rosenlund, Rosa (2015)
Pro gradu -tutkielma
Rosenlund, Rosa
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015081810949
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015081810949
Tiivistelmä
International e-commerce is still rather new concept and therefore lacks comprehensive research. Different nature of markets and companies has challenged the traditional theories as well as redefined traditional operations. Prior research has mainly concentrated on studying the specific topics as barriers and the choice of international strategy. For this reason, there is a lack of research that comprehensively analyzes the operations of international e-commerce companies. The aim of this study was to increase knowledge on operations of Finnish e-commerce companies in Russia. In order to receive comprehensive knowledge of the operations, research analyzed the internationalization process, the effects of market specific factors to e-commerce and the implementation of various value chain activities of e-commerce. Research focused on examining how companies have seen the peculiarities of Russian markets and how to respond to them. The empiric part of the study was conducted as a qualitative research by interviewing five company representatives and three specialists of international e-commerce and Russian business.The results of this research revealed that having e-commerce in Russia is challenging and requires long term, strategy-based work. E-commerce is assumed to be inherently global business model, but in the case of Russia, numerous e-commerce activities require localization. The most crucial activity to localize is a content and language of content. Even though e-commerce market in Russia has a lot of peculiarities, operating via marketspace decreases the level of bureaucracy and market risk. Despite the challenges, developing e- commerce market in Russia offers a huge potential for companies, whose international strategy needs Russian operation to achieve company goals. Kansainvälinen verkkokauppa on akateemisena käsitteenä suhteellisen nuori, eikä kovin kattavaa ja laajamittaista tutkimusta vielä ole. Verkkokauppojen uudenlainen organisaatio, kuten myös täysin erilainen toimintaympäristö on haastanut perinteiset kansainvälistymisteoriat ja yritysten kansainväliset käytännöt. Aiempi tutkimus on lähinnä keskittynyt pienempien ilmiöiden tarkasteluun, kuten markkinaesteiden tulkitsemiseen tai strategian valintaprosessiin. Tämän takia tutkimustietoa verkkokauppaa harjoittavien yrityksien toiminnasta kansainvälisillä markkinoilla on suhteellisen vähän. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa siitä, miten suomalaiset verkkokauppa yritykset toimivat Venäjän markkinoilla. Laajamittaisen kuvauksen saavuttamiseksi, tutkimus analysoi kansainvälistymisprosessia, markkinoiden erityispiirteitä, sekä verkkokaupan eri toimintojen toteuttamistapaa. Erityistä huomiota kiinnitettiin yritysten suhtautumiseen Venäjän markkinan erityispiirteitä kohtaan, sekä miten niihin on reagoitu. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla viittä yrityksen edustajaa, sekä kolmea Venäjän kaupan ja verkkokaupan konsulttia. Tulokset osoittivat, että verkkokaupan harjoittaminen Venäjällä on haastavaa ja vaatii pitkäjänteistä, strategiaan pohjautuvaa työtä. Yleisesti verkkokauppaa pidetään hyvin globaalina toimintamuotona, mutta Venäjällä verkkokauppakarkkina vaatii suhteellisen paljon toimintojen lokalisointia. Tärkein lokalisoitava toiminto on sisältö ja verkkokaupan kieli. Vaikka Venäjä markkina-alueena aiheuttaa verkkokaupalle lokalisointipaineita, vähentää verkon kautta toiminen muun muassa byrokratiaa ja markkinariskejä kuten poliittista ja lainsäädännöllistä riskiä. Haasteistaan huolimatta, Venäjän kehittyvä verkkokauppakarkkina on potentiaalinen yrityksille, joiden kansainväliseen strategiaan Venäjällä toimiminen sisältyy.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
eBusiness Adoption in Metalforming SMEs in the Automotive Industry
Luukkonen, Ville (2004)Competition in the automotive industry has led the participants trying to find new ways of reducing costs, increasing efficiency and improve responsiveness to gain competitive advantage. It is not anymore single companies ... -
Luottamuksen rakentuminen verkkokauppaympäristössä
Laamanen, Eliisa (2022)Verkossa ostaminen on lisääntynyt räjähdysmäisesti koronapandemian aikana. Kysynnän kasvaessa myös kilpailu verkkokauppojen kesken kasvaa. Lisäksi muuttuvat trendit ja asiakkaiden vaatimukset asettavat verkkokaupoille uusia ... -
Stacked effects: is more indeed more in online persuasion? : effects of simultaneously combining multiple persuasion principles in a single persuasion attempt in the context of online accommodation service websites
Klaassen, Manoux (2023)This study explores: What are the effects of combining multiple persuasion principles in a single persuasion attempt, on customer experience measures, compared to a single principle persuasion attempt? Through an online ...