Effects of life cycle profits on the profitability of industrial heavy duty cranes
Kontturi, Miika (2015)
Diplomityö
Kontturi, Miika
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505259079
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505259079
Tiivistelmä
The goal of the thesis was to investigate how much after-sales profits a crane sale generates over the life cycle of the crane and the effects of these after-sales profits on the overall profitability of the crane.
The thesis utilizes theories about life cycle costing from an equipment and service supplier’s point of view. However, instead of costs, the thesis is focused on the life cycle after-sales profits from maintenance services and spare parts provided for the sold crane.
The case study approach was chosen and a total of five cranes from three different segments were investigated. An eight-step life cycle profit calculation model was developed in order to analyze the chosen cases’ life cycle profits systematically.
The results of the investigation suggest that the life cycle after-sales profits are significant in value. In the case analyses they accounted for between 20% and 44% of the overall life cycle profits of the case cranes. The after-sales profits should be taken into account already in the pricing when offering a crane to a customer. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka paljon erityyppiset nosturit tuottavat myyntikatetta jälkimyynnistä nosturivalmistajalle sekä jälkimyynnistä saatavan katteen vaikutusta myydyn nosturin kokonaiselinkaarikannattavuuteen.
Työssä hyödynnetään elinjaksokustannuslaskennan teorioita laitteistovalmistajan ja palveluntarjoajan näkökulmasta. Keskiössä on kuitenkin kustannusten sijaan elinkaarituotot, joita nosturi valmistajalleen elinkaarensa aikana todennäköisesti tuottaa siihen myydyistä kunnossapitopalveluista ja varaosista.
Työ toteutettiin case-tutkimuksena ja tutkittavia nostureita oli kolmesta eri segmentistä yhteensä viisi kappaletta. Case tapausten käsittelyä varten kehitettiin kahdeksanosainen laskentamalli, jonka avulla pyrittiin selvittämään systemaattisesti kaikkien nosturien elinkaaren aikaiset tuotot liittyen kunnossapitopalveluihin ja varaosamyynteihin.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että elinkaaren aikana jälkimyynnin katetuottojen olevan varteenotettavia. Jälkimyynnin tuottojen osuus elinkaarena aikaisista katteista oli case tapauksissa 20% ja 44% välillä. Jälkimyynnin katetuotto tulisikin pyrkiä huomioimaan jo nostureita tarjottaessa.
The thesis utilizes theories about life cycle costing from an equipment and service supplier’s point of view. However, instead of costs, the thesis is focused on the life cycle after-sales profits from maintenance services and spare parts provided for the sold crane.
The case study approach was chosen and a total of five cranes from three different segments were investigated. An eight-step life cycle profit calculation model was developed in order to analyze the chosen cases’ life cycle profits systematically.
The results of the investigation suggest that the life cycle after-sales profits are significant in value. In the case analyses they accounted for between 20% and 44% of the overall life cycle profits of the case cranes. The after-sales profits should be taken into account already in the pricing when offering a crane to a customer.
Työssä hyödynnetään elinjaksokustannuslaskennan teorioita laitteistovalmistajan ja palveluntarjoajan näkökulmasta. Keskiössä on kuitenkin kustannusten sijaan elinkaarituotot, joita nosturi valmistajalleen elinkaarensa aikana todennäköisesti tuottaa siihen myydyistä kunnossapitopalveluista ja varaosista.
Työ toteutettiin case-tutkimuksena ja tutkittavia nostureita oli kolmesta eri segmentistä yhteensä viisi kappaletta. Case tapausten käsittelyä varten kehitettiin kahdeksanosainen laskentamalli, jonka avulla pyrittiin selvittämään systemaattisesti kaikkien nosturien elinkaaren aikaiset tuotot liittyen kunnossapitopalveluihin ja varaosamyynteihin.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että elinkaaren aikana jälkimyynnin katetuottojen olevan varteenotettavia. Jälkimyynnin tuottojen osuus elinkaarena aikaisista katteista oli case tapauksissa 20% ja 44% välillä. Jälkimyynnin katetuotto tulisikin pyrkiä huomioimaan jo nostureita tarjottaessa.