YEL-työtulon joustavuuden lisäämistä selvittäneen työryhmän muistio
Sosiaali- ja terveysministeriö
2003
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health: 2002:22This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226840Tiivistelmä
Työryhmän tuli selvittää YEL-työtulon joustavuuden lisäämismahdollisuudet siten, että YEL-järjestelmä takaisi nykyistä paremmin YEL-yrittäjille heidän tarvettaan ja maksukykyään vastaavan lakisääteisen eläketurvan.
Työryhmä ehdottaa, että yrittäjällä olisi mahdollisuus maksaa vahvistettuun työtuloon perustuvan vakuutusmaksun lisäksi lisävakuutusmaksua, jonka suuruus on vähintään 10 ja enintään 100 prosenttia vahvistetun työtulon vakuutusmaksun määrästä. Työryhmä ehdottaa myös, että yrittäjällä olisi mahdollisuus maksaa vahvistettuun työtuloon perustuvaa vakuutusmaksua vähintään 10 ja enintään 20 prosenttia pienempää vakuutusmaksua. Vahvistetun työtulon perusteella määrätyn vakuutusmaksun ja lisämaksun tai pienennetyn maksun perusteella määrätään yrittäjän kokonaistyötulo kyseiseltä vuodelta. Kokonaistyötulo ei saa muodostua YEL:n enimmäisrajaa suuremmaksi, silloin kun yrittäjä maksaa lisävakuutusmaksua, eikä YEL:n vähimmäisrajamäärää pienemmäksi silloin kun yrittäjä käyttää joustomahdollisuutta alaspäin.
Joustomahdollisuutta ei voisi käyttää aloittavan yrittäjän vakuutusmaksualennuksen aikana eikä myöskään, jos yrittäjällä on maksamatta YEL-vakuutusmaksuja. Joustomahdollisuutta ei voisi myöskään käyttää, jos yrittäjä on eläkkeellä eikä sen kalenterivuoden jälkeen, jona yrittäjä täyttää 62 vuotta.
Yrittäjän eläke-etuuksien perusteena on kokonaistyötulo. Sairausvakuutuslain mukaiset päivärahaetuudet ja vakuutusmaksu määräytyvät vahvistetun työtulon perusteella.
Työryhmä ehdottaa selvitettäväksi, voitaisiinko sairausvakuutuslakia muuttaa myöhemmin siten, että myös sairausvakuutuslain mukaiset päivärahaetuudet ja vakuutusmaksu määräytyisivät kokonaistyötulon perusteella.
Lisäksi työryhmä ehdottaa selvitettäväksi, voitaisiinko YEL:n enimmäisrajamäärä nostaa tai poistaa kokonaan.
Työryhmä ehdottaa, että yrittäjällä olisi mahdollisuus maksaa vahvistettuun työtuloon perustuvan vakuutusmaksun lisäksi lisävakuutusmaksua, jonka suuruus on vähintään 10 ja enintään 100 prosenttia vahvistetun työtulon vakuutusmaksun määrästä. Työryhmä ehdottaa myös, että yrittäjällä olisi mahdollisuus maksaa vahvistettuun työtuloon perustuvaa vakuutusmaksua vähintään 10 ja enintään 20 prosenttia pienempää vakuutusmaksua. Vahvistetun työtulon perusteella määrätyn vakuutusmaksun ja lisämaksun tai pienennetyn maksun perusteella määrätään yrittäjän kokonaistyötulo kyseiseltä vuodelta. Kokonaistyötulo ei saa muodostua YEL:n enimmäisrajaa suuremmaksi, silloin kun yrittäjä maksaa lisävakuutusmaksua, eikä YEL:n vähimmäisrajamäärää pienemmäksi silloin kun yrittäjä käyttää joustomahdollisuutta alaspäin.
Joustomahdollisuutta ei voisi käyttää aloittavan yrittäjän vakuutusmaksualennuksen aikana eikä myöskään, jos yrittäjällä on maksamatta YEL-vakuutusmaksuja. Joustomahdollisuutta ei voisi myöskään käyttää, jos yrittäjä on eläkkeellä eikä sen kalenterivuoden jälkeen, jona yrittäjä täyttää 62 vuotta.
Yrittäjän eläke-etuuksien perusteena on kokonaistyötulo. Sairausvakuutuslain mukaiset päivärahaetuudet ja vakuutusmaksu määräytyvät vahvistetun työtulon perusteella.
Työryhmä ehdottaa selvitettäväksi, voitaisiinko sairausvakuutuslakia muuttaa myöhemmin siten, että myös sairausvakuutuslain mukaiset päivärahaetuudet ja vakuutusmaksu määräytyisivät kokonaistyötulon perusteella.
Lisäksi työryhmä ehdottaa selvitettäväksi, voitaisiinko YEL:n enimmäisrajamäärä nostaa tai poistaa kokonaan.