Potilaan siirtymisen ergonominen avustaminen : Opettajan käsikirja
Tamminen-Peter, Leena; Eloranta, Maj-Britt; Kivivirta, Marja-Leena; Mämmelä, Eija; Salokoski, Irma; Ylikangas, Arja (2007)
Tamminen-Peter, Leena
Eloranta, Maj-Britt
Kivivirta, Marja-Leena
Mämmelä, Eija
Salokoski, Irma
Ylikangas, Arja
Sosiaali- ja terveysministeriö Työterveyslaitos
2007
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja - Social- och hälsovårdsministeriets publikationer - Publications of the Ministry of Social Affairs and Health: 2007:6This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226781Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhoitoalan ammattikorkeakoulun ja toisen asteen koulutuksen hoitotyön ergonomiahankkeessa kehitettiin potilaan liikkumisen avustamisen ergonomiaopetusta tutkimukselliseen näyttöön perus tuvaksi ja määritettiin tarkoituksenmukainen ja riittävä tämän alueen opetus sairaanhoitajan ja lähihoitajan perusopinnoissa. Ergonomiaopetuksen tavoitteet määriteltiin seuraavasti: Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen ergonomiset periaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti sekä tunnistaa potilaan siirtymisen avustamiseen liittyvät riskit omassa ja työyhteisön toiminnassa. Hän kiinnostuu kehittämään työyhteisön toimintaa, omaa ja työympäristön ergonomiaa sekä ymmärtää ergonomian osana kuntouttavaa hoitotyötä.
Opettajan käsikirjassa on keskeiset oppisisällöt esitetty lyhyesti: ergonomia ja työturvallisuus, oman kehon hallinta, luonnolliset liikemallit, liikuntakyvyn arviointi, avustamisen periaatteet ja apuvälineet. Opetuksen lähtökohtana ovat työturvallisuuslainsäädännön velvoitteet ja ymmärrys hoitotyön kuormituksesta ja riskeistä sekä miten niitä ergonomian ja muun keinoin voidaan vähentää. Perusperiaatteena on välttää potilaan nostamista, sen sijaan tuetaan hänen liikkumistaan luonnollisten liikemallien mukaan. Kuntouttavassa hoitotyössä keskeistä on potilaan omien voimavarojen ja liikuntakyvyn hyödyntäminen. Tällöin opiskelijan täytyy tunnistaa potilaan voimavarat ja liikuntakyvyn rajoitukset sekä hänen tulee osata aktivoiva vuorovaikutus potilaan ohjauksessa. Opiskelija tuntee tavallisimmat siirron apuvälineet, millä helpottaa potilaan liikkumista ja omaa kuormitustaan sekä osaa käyttää nostolaitetta, kun manuaalinen avustaminen on liian raskasta. Hoitajan oma asento ja työskentely perustuvat hyvään kehon hallintaan. Käsikirjan tueksi on tuotettu opetusmateriaalia, DVD ja Power Point -kalvot.
Opettajan käsikirjassa on keskeiset oppisisällöt esitetty lyhyesti: ergonomia ja työturvallisuus, oman kehon hallinta, luonnolliset liikemallit, liikuntakyvyn arviointi, avustamisen periaatteet ja apuvälineet. Opetuksen lähtökohtana ovat työturvallisuuslainsäädännön velvoitteet ja ymmärrys hoitotyön kuormituksesta ja riskeistä sekä miten niitä ergonomian ja muun keinoin voidaan vähentää. Perusperiaatteena on välttää potilaan nostamista, sen sijaan tuetaan hänen liikkumistaan luonnollisten liikemallien mukaan. Kuntouttavassa hoitotyössä keskeistä on potilaan omien voimavarojen ja liikuntakyvyn hyödyntäminen. Tällöin opiskelijan täytyy tunnistaa potilaan voimavarat ja liikuntakyvyn rajoitukset sekä hänen tulee osata aktivoiva vuorovaikutus potilaan ohjauksessa. Opiskelija tuntee tavallisimmat siirron apuvälineet, millä helpottaa potilaan liikkumista ja omaa kuormitustaan sekä osaa käyttää nostolaitetta, kun manuaalinen avustaminen on liian raskasta. Hoitajan oma asento ja työskentely perustuvat hyvään kehon hallintaan. Käsikirjan tueksi on tuotettu opetusmateriaalia, DVD ja Power Point -kalvot.