Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tietopalvelujen verkostoryhmän loppuraportti
Sosiaali- ja terveysministeriö
2002
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita = Social- och hälsovårdsministeriets promemorior = Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health 2002:12This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226194Tiivistelmä
Tässä selvityksessä on kartoitettu STM:n hallinnonalan verkostoryhmään kuuluvien tietopalvelujen nykyisen toiminnan painopisteitä ja kehittämissuunnitelmia sekä tietopalvelujen yhteistyön kohteeksi soveltuvia alueita ja yhteistyön muotoja. Taustana on sähköisen hallinnon tavoite ja eSTM-ohjelma, jonka yhtenä strategisena hankkeena on hallinnonalan ja muiden sidosryhmien tietovarantojen ja -järjestelmien yhteiskäytön lisääminen.
Nykyisessä verkostoryhmässä ovat mukana sosiaali- ja terveysministeriön, Stakesin, Kelan, Kansanterveyslaitoksen, Säteilyturvakeskuksen, Työterveyslaitoksen, Lääkelaitoksen, Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen, Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen sekä Vakuutusvalvontaviraston tietopalvelut.
STM:n hallinnonalan tietopalvelut auttavat organisaatioitaan ja niissä työskenteleviä saamaan käyttöönsä työssään tarvitsemansa tiedon sekä ylläpitämään ammattitaitoaan. Tiedon hallinnan ala kattaa laajasti sekä tieteellisen että sovelletun tiedon. Verkottuneessa tietoyhteiskunnassa ja sähköisessä hallinnossa valmistelun ja päätöksenteon tietoperusta ja informaatiovirrat tulevat näkyvämmiksi ja tietopalvelut voivat toiminnallaan tukea tätä läpinäkyvyyttä. Tietopalvelujen toiminta tukee myös ajankohtaista Knowledge Management -ajattelun soveltamista ja sen mukaista tiedon jakamista hallinnossa. STM:n hallinnonalan tietopalvelujen toiminta on painottumassa
- verkkoaineistopalveluihin
- verkkosisältöpalveluihin ja tietokantatuotantoon
- aineistojen lisensiointikysymyksiin
- uuden tiedon seurantaan ja ennakointiin
- vaikeisiin ja monimutkaisiin tiedonhakuihin ja selvittelyihin
- verkkoaineistojen käytön opastukseen ja koulutukseen
- verkkoaineistoista tiedottamiseen.
Paperi- ja sähköisen maailman rinnakkaiselo siirtymävaiheessa kuormittaa etenkin niitä suuria tietopalveluyksiköitä, joissa kirjakokoelmat ovat vielä keskeistä aineistoa. Tietopalvelut voivat yhteistyössä tukea ja nopeuttaa siirtymävaihetta ja siihen liittyvää toiminnan muutosta.
Verkostoryhmä tarjoaa foorumin, jossa voidaan vaihtaa tietoa, kokemuksia ja hyviä käytäntöjä. Vaativampi verkostomainen toiminta edellyttää yhteisiä tavoitteita ja yhteistyökulttuurin vahvistamista. Tietopalvelujen hankeyhteistyö edellyttää aina suunnitelmallista projektityöskentelyä ja tarvittavien resurssien järjestämistä. Verkostomaista toimintaa ja hankeyhteistyötä voidaan tehdä asiakohtaisissa kokoonpanoissa ja jakaa kokemukset verkostoryhmässä.
Määrätietoisena visiona ja päämääränä kaikissa tietopalveluissa tulisi olla eri muodoissa olevien aineistojen (kirjat, lehdet, artikkelit, julkaisuluettelot, julkaisut) integrointi yhden käyttöliittymän taakse yhteiseen käyttöön. Tämän vision tueksi tarvitaan useita osahankkeita. Ensimmäiseksi verkostoryhmässä tulisi muodostaa asiasta yhteinen näkemys, jota kohti eri hankkeet ja resurssit suunnataan.
Nykyisessä verkostoryhmässä ovat mukana sosiaali- ja terveysministeriön, Stakesin, Kelan, Kansanterveyslaitoksen, Säteilyturvakeskuksen, Työterveyslaitoksen, Lääkelaitoksen, Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen, Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen sekä Vakuutusvalvontaviraston tietopalvelut.
STM:n hallinnonalan tietopalvelut auttavat organisaatioitaan ja niissä työskenteleviä saamaan käyttöönsä työssään tarvitsemansa tiedon sekä ylläpitämään ammattitaitoaan. Tiedon hallinnan ala kattaa laajasti sekä tieteellisen että sovelletun tiedon. Verkottuneessa tietoyhteiskunnassa ja sähköisessä hallinnossa valmistelun ja päätöksenteon tietoperusta ja informaatiovirrat tulevat näkyvämmiksi ja tietopalvelut voivat toiminnallaan tukea tätä läpinäkyvyyttä. Tietopalvelujen toiminta tukee myös ajankohtaista Knowledge Management -ajattelun soveltamista ja sen mukaista tiedon jakamista hallinnossa. STM:n hallinnonalan tietopalvelujen toiminta on painottumassa
- verkkoaineistopalveluihin
- verkkosisältöpalveluihin ja tietokantatuotantoon
- aineistojen lisensiointikysymyksiin
- uuden tiedon seurantaan ja ennakointiin
- vaikeisiin ja monimutkaisiin tiedonhakuihin ja selvittelyihin
- verkkoaineistojen käytön opastukseen ja koulutukseen
- verkkoaineistoista tiedottamiseen.
Paperi- ja sähköisen maailman rinnakkaiselo siirtymävaiheessa kuormittaa etenkin niitä suuria tietopalveluyksiköitä, joissa kirjakokoelmat ovat vielä keskeistä aineistoa. Tietopalvelut voivat yhteistyössä tukea ja nopeuttaa siirtymävaihetta ja siihen liittyvää toiminnan muutosta.
Verkostoryhmä tarjoaa foorumin, jossa voidaan vaihtaa tietoa, kokemuksia ja hyviä käytäntöjä. Vaativampi verkostomainen toiminta edellyttää yhteisiä tavoitteita ja yhteistyökulttuurin vahvistamista. Tietopalvelujen hankeyhteistyö edellyttää aina suunnitelmallista projektityöskentelyä ja tarvittavien resurssien järjestämistä. Verkostomaista toimintaa ja hankeyhteistyötä voidaan tehdä asiakohtaisissa kokoonpanoissa ja jakaa kokemukset verkostoryhmässä.
Määrätietoisena visiona ja päämääränä kaikissa tietopalveluissa tulisi olla eri muodoissa olevien aineistojen (kirjat, lehdet, artikkelit, julkaisuluettelot, julkaisut) integrointi yhden käyttöliittymän taakse yhteiseen käyttöön. Tämän vision tueksi tarvitaan useita osahankkeita. Ensimmäiseksi verkostoryhmässä tulisi muodostaa asiasta yhteinen näkemys, jota kohti eri hankkeet ja resurssit suunnataan.