Liikenne- ja työtapaturmapotilaiden sairaanhoitokustannusten täyskustannusvastaavuus. Selvityshenkilöraportti
Salomaa, Hely (2001)
Salomaa, Hely
Sosiaali- ja terveysministeriö
2001
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health: 2001:13This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504225275Tiivistelmä
Muistiossa on tarkasteltu niitä lainsäädäntömuutoksia, jotka tarvittaisiin siirryttäessä järjestelmään, jossa liikenne- ja työtapaturmapotilaiden sairaanhoidosta aiheutuvat kustannukset maksettaisiin kokonaisuudessaan liikenne- ja tapaturmavakuutusjärjestelmistä, ja jossa vakuutusyhtiö voisi halutessaan valita potilaan hoitopaikan muun hoidon kuin ensiavun ja sitä välittömästi seuraavien, kiireisesti toteutettavien hoitotoimenpiteiden osalta. Sairaanhoito korvattaisiin tarpeettomia kustannuksia välttäen ottaen tapaturmasta aiheutuvia kustannuksia arvioitaessa huomioon hoitoon pääsyn odotusajan vaikutus vamman aiheuttaman työkyvyttömyyden kestoon ja työkyvyttömyyden johdosta maksettaviin päivärahoihin ja ansionmenetyskorvauksiin.
Vahingoittuneen hoidosta aiheutuva kustannus maksettaisiin sairaanhoidon palvelun tuottajalle. Julkisen terveydenhuollon piirissä annetun sairaanhoidon osalta vakuutusyhtiön korvattavaksi tulisi asiakasmaksun lisäksi kustannus, jonka hoitolaitos veloittaisi vahingoittuneen kotikunnalta ellei kyseessä olisi liikenne- tai työtapaturma, tai vakuutusyhtiön ja sairaanhoitopalvelun tuottajan solmiman hoitopalvelusopimuksen mukainen hinta. Yksityisen sektorin hoitolaitoksen antama sairaanhoito taas korvattaisiin joko sen normaalin hoitohinnoittelun mukaisesti tai vakuutusyhtiön hoitolaitoksen kanssa solmimassa hoitopalvelusopimuksessa sovittujen hintojen perusteella. Vakuutusyhtiön vastuu vahingoittuneen hoidosta aiheutuvista kustannuksista jatkuisi niin kauan kuin vahingoittunut tarvitsee sairaanhoitoa vammansa johdosta.
Muistiossa on myös selvitetty sairaaloiden hinnoittelujärjestelmiä ja arvioitu liikenne- ja työtapaturmapotilaiden sairaanhoidosta nykyisin kunnille aiheutuvia kustannuksia. Kun vuosikymmenien kuluttua vahingon sattumisesta korvattavien sairaanhoitokustannusten arvioiminen riittävällä tarkkuudella vakuutusmaksujen ja korvausvastuun määräämistä varten on ongelmallista, muistiossa ehdotetaan osaratkaisuna että kymmentä vuotta vanhemmista vahingoista vuosittain maksettavat sairaanhoitokustannukset rahoitettaisiin vakuutusyhtiöiden yhteisellä jakojärjestelmällä, jolloin niitä ei tarvitsisi varata myöskään vakuutusyhtiön korvausvastuuseen. Muistiossa tutkitaan myös selvityksen kohteena olevan sairaanhoitokustannusten korvausjärjestelmän vaikutuksia vakuutuslaitosten korvaustenhoitojärjestelmiin ja vakuutusmaksuihin.
Vahingoittuneen hoidosta aiheutuva kustannus maksettaisiin sairaanhoidon palvelun tuottajalle. Julkisen terveydenhuollon piirissä annetun sairaanhoidon osalta vakuutusyhtiön korvattavaksi tulisi asiakasmaksun lisäksi kustannus, jonka hoitolaitos veloittaisi vahingoittuneen kotikunnalta ellei kyseessä olisi liikenne- tai työtapaturma, tai vakuutusyhtiön ja sairaanhoitopalvelun tuottajan solmiman hoitopalvelusopimuksen mukainen hinta. Yksityisen sektorin hoitolaitoksen antama sairaanhoito taas korvattaisiin joko sen normaalin hoitohinnoittelun mukaisesti tai vakuutusyhtiön hoitolaitoksen kanssa solmimassa hoitopalvelusopimuksessa sovittujen hintojen perusteella. Vakuutusyhtiön vastuu vahingoittuneen hoidosta aiheutuvista kustannuksista jatkuisi niin kauan kuin vahingoittunut tarvitsee sairaanhoitoa vammansa johdosta.
Muistiossa on myös selvitetty sairaaloiden hinnoittelujärjestelmiä ja arvioitu liikenne- ja työtapaturmapotilaiden sairaanhoidosta nykyisin kunnille aiheutuvia kustannuksia. Kun vuosikymmenien kuluttua vahingon sattumisesta korvattavien sairaanhoitokustannusten arvioiminen riittävällä tarkkuudella vakuutusmaksujen ja korvausvastuun määräämistä varten on ongelmallista, muistiossa ehdotetaan osaratkaisuna että kymmentä vuotta vanhemmista vahingoista vuosittain maksettavat sairaanhoitokustannukset rahoitettaisiin vakuutusyhtiöiden yhteisellä jakojärjestelmällä, jolloin niitä ei tarvitsisi varata myöskään vakuutusyhtiön korvausvastuuseen. Muistiossa tutkitaan myös selvityksen kohteena olevan sairaanhoitokustannusten korvausjärjestelmän vaikutuksia vakuutuslaitosten korvaustenhoitojärjestelmiin ja vakuutusmaksuihin.