Varhaiskasvatuksen laatu on osaamista ja vuorovaikutusta : Varhaiskasvatuksen laadunhallinnan ja ohjauksen kehittämishankkeen julkaisu
Toimittaja:
Ruokolainen, Risto
Alila, Kirsi
Sosiaali- ja terveysministeriö
2004
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja - Social- och hälsovårdsministeriets publikationer - Publications of the Ministry of Social Affairs and Health: 2004:6This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504223967Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen laadunhallinnan ja ohjauksen kehittämishanke (Valoa) toteutettiin vuosina 2000 – 2003 sosiaali- ja terveysministeriön ja Stakesin yhteistyöhankkeena. Varhaiskasvatuksen laatuhankkeen perustamista esitti valtakunnallinen Varhaiskasvatustyöryhmä muistiossaan vuonna 1999. Muistiossa todettiin, että varhaiskasvatuksen saatavuus on taattu lainsäädännöllä, mutta palvelun laadussa on huomattavia kunta- ja yksikkökohtaisia eroja. Hankkeen tavoitteena oli kehittää sekä valtakunnallisesti että kunnissa tapahtuvaa laadunhallintaa ja ohjausta. Samanaikaisesti hankkeen kanssa laaditut Varhaiskasvatuksen valtakunnalliset linjaukset ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet luovat perustan ja suunnan kehittämistoiminnalle.
Julkaisun ensimmäisen osan muodostavat artikkelit, joissa valotetaan varhaiskasvatuksen ohjausjärjestelmän historiaa ja nykyistä tilannetta sekä ohjauksen tasoja, muotoja ja ohjaavia asiakirjoja. Tarkastelua laajentavat kirjoitukset Euroopan unionin ja kansainvälistymisen vaikutuksesta laatuun sekä katsaukset sosiaali- ja terveystoimen sekä opetustoimen laadunhallintaan. Syvemmälle varhaiskasvatuksen laadun tematiikkaan johdattavat artikkelit tutkimuksesta ja laadun teoreettinen pohdinta.
Julkaisun toisessa osassa kuvataan Valoa-hankkeen toimintaa ja tuloksia. Valoa-hanke toimi sekä valtakunnallisella että kunnallisella tasolla. Valtakunnallinen toiminta oli pitkälti osallistumista, yhteistoimintaa ja vaikuttamista. Yhdentoista pilottikunnan kanssa toteutettiin kunnan varhaiskasvatuksen laadunhallinnan projekti, jossa prosessinomaisesti kehitettiin toimintaa. Projektin aikana kehitettiin toiminnan arviointia, dokumentointia ja toimintaprosesseja. Kuntien varhaiskasvatuksesta vastaava henkilöstö osallistui laajasti kehittämistyöhön ja myös vanhempien osallisuus lisääntyi.
Julkaisun ensimmäisen osan muodostavat artikkelit, joissa valotetaan varhaiskasvatuksen ohjausjärjestelmän historiaa ja nykyistä tilannetta sekä ohjauksen tasoja, muotoja ja ohjaavia asiakirjoja. Tarkastelua laajentavat kirjoitukset Euroopan unionin ja kansainvälistymisen vaikutuksesta laatuun sekä katsaukset sosiaali- ja terveystoimen sekä opetustoimen laadunhallintaan. Syvemmälle varhaiskasvatuksen laadun tematiikkaan johdattavat artikkelit tutkimuksesta ja laadun teoreettinen pohdinta.
Julkaisun toisessa osassa kuvataan Valoa-hankkeen toimintaa ja tuloksia. Valoa-hanke toimi sekä valtakunnallisella että kunnallisella tasolla. Valtakunnallinen toiminta oli pitkälti osallistumista, yhteistoimintaa ja vaikuttamista. Yhdentoista pilottikunnan kanssa toteutettiin kunnan varhaiskasvatuksen laadunhallinnan projekti, jossa prosessinomaisesti kehitettiin toimintaa. Projektin aikana kehitettiin toiminnan arviointia, dokumentointia ja toimintaprosesseja. Kuntien varhaiskasvatuksesta vastaava henkilöstö osallistui laajasti kehittämistyöhön ja myös vanhempien osallisuus lisääntyi.