Köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen vastainen kansallinen toimintasuunnitelma vuosille 2003-2005
Sosiaali- ja terveysministeriö
2003
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health 2003:23This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504223174Tiivistelmä
Nizzan Eurooppa-neuvostossa joulukuussa 2000 tehtiin päätös köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisten kansallisten toimintasuunnitelmien tekemisestä osana Euroopan unionin jäsenvaltioiden poliittista yhteistyötä sosiaalisen suojelun alalla. Laadittavat toimintasuunnitelmat perustuvat jäsenvaltioiden yhdessä sopimiin köyhyyden ja syrjäytymisen torjunnan tavoitteisiin. Ensimmäiset kaksivuotiset kansalliset köyhyyden ja syrjäytymisen vastaiset toimintasuunnitelmat laadittiin Euroopan unionin jäsenmaissa vuonna 2001. Sosiaalisen suojelun komitean johdolla käydyn keskustelun jälkeen työllisyys-, sosiaalipolitiikka-, terveys- ja kuluttaja-asiainneuvosto hyväksyi joulukuussa 2002 tarkistetut tavoitteet kansallisten toimintasuunnitelmien toiselle kierrokselle. Uusien kansallisten toimintasuunnitelmien määräaika on 31.7.2003. Työ tähtää komission ja jäsenmaiden yhteisen raportin laatimiseen vuoden 2004 kevään Eurooppa-neuvostoa varten.
Eri jäsenmaiden toimintasuunnitelmien rakennetta ja sisältöä on annetuilla ohjeilla pyritty yhdenmukaistamaan vastavuoroisen oppimisen helpottamiseksi. Sosiaalisen suojelun komitea sopi kokouksessaan lokakuussa 2002 vuosiksi 2003–2005 laadittavien kansallisten toimintasuunnitelmien aikataulusta ja rungosta. Hyväksyttyjä uusia korostuksia ovat köyhyyden ja syrjäytymisen uhan alla olevien ihmisten osuuden vähentämistavoitteiden tarkentaminen, sukupuolen merkityksen ja alueellisten erojen huomioon ottaminen syrjäytymisessä sekä huomion kohdistaminen maahanmuuton seurauksena syntyvään köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen uhkaan.
STM:n asettama laajapohjainen valmisteluryhmä on vastannut uuden toimintasuunnitelman laatimisesta. Se perustuu edellisen toimintasuunnitelman linjauksiin Suomen universaalin sosiaalipoliittisen järjestelmän kehittämisestä, uuteen hallitusohjelmaan sekä eri toimijoiden strategisiin kehittämisohjelmiin. 2000-luvun hyvinvointiyhteiskunnan piirteitä ovat osaamisen korostaminen, työntekoon ja yrittämiseen kannustaminen, sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja alueellinen tasapaino. Suomen linja köyhyyden ja syrjäytymisen torjunnassa nojautuu pohjoismaisen hyvinvointivaltion toimintaperiaatteille, jotka pitävät sisällään universaalit palvelut ja riittävän sosiaaliturvan. Yhteiskuntapolitiikan eri lohkoilla pyritään ennalta ehkäisemään syrjäytymisriskejä. Erityisen syrjäytymisuhan alaisten ryhmien asema on nostettu korostuneesti esille. Edellisen suunnitelman toimivuutta on arvioitu sekä työryhmän omiin arvioihin että asiantuntijalausuntoihin ja järjestettyihin kuulemistilaisuuksiin perustuen. Suunnitelmaan sisältyvien toimenpiteiden tavoitteena on parantaa syrjäytyneiden asemaa, ehkäistä toimeentulovaikeuksia sekä lisätä heikossa työmarkkina-asemassa olevien pääsyä työelämään. Tuloksia mitataan suunnitelmaan sisältyvien indikaattoreiden avulla pitkällä aikavälillä.
Eri jäsenmaiden toimintasuunnitelmien rakennetta ja sisältöä on annetuilla ohjeilla pyritty yhdenmukaistamaan vastavuoroisen oppimisen helpottamiseksi. Sosiaalisen suojelun komitea sopi kokouksessaan lokakuussa 2002 vuosiksi 2003–2005 laadittavien kansallisten toimintasuunnitelmien aikataulusta ja rungosta. Hyväksyttyjä uusia korostuksia ovat köyhyyden ja syrjäytymisen uhan alla olevien ihmisten osuuden vähentämistavoitteiden tarkentaminen, sukupuolen merkityksen ja alueellisten erojen huomioon ottaminen syrjäytymisessä sekä huomion kohdistaminen maahanmuuton seurauksena syntyvään köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen uhkaan.
STM:n asettama laajapohjainen valmisteluryhmä on vastannut uuden toimintasuunnitelman laatimisesta. Se perustuu edellisen toimintasuunnitelman linjauksiin Suomen universaalin sosiaalipoliittisen järjestelmän kehittämisestä, uuteen hallitusohjelmaan sekä eri toimijoiden strategisiin kehittämisohjelmiin. 2000-luvun hyvinvointiyhteiskunnan piirteitä ovat osaamisen korostaminen, työntekoon ja yrittämiseen kannustaminen, sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja alueellinen tasapaino. Suomen linja köyhyyden ja syrjäytymisen torjunnassa nojautuu pohjoismaisen hyvinvointivaltion toimintaperiaatteille, jotka pitävät sisällään universaalit palvelut ja riittävän sosiaaliturvan. Yhteiskuntapolitiikan eri lohkoilla pyritään ennalta ehkäisemään syrjäytymisriskejä. Erityisen syrjäytymisuhan alaisten ryhmien asema on nostettu korostuneesti esille. Edellisen suunnitelman toimivuutta on arvioitu sekä työryhmän omiin arvioihin että asiantuntijalausuntoihin ja järjestettyihin kuulemistilaisuuksiin perustuen. Suunnitelmaan sisältyvien toimenpiteiden tavoitteena on parantaa syrjäytyneiden asemaa, ehkäistä toimeentulovaikeuksia sekä lisätä heikossa työmarkkina-asemassa olevien pääsyä työelämään. Tuloksia mitataan suunnitelmaan sisältyvien indikaattoreiden avulla pitkällä aikavälillä.