Toimittajayhteistyön arviointi, luokittelu ja mittaaminen
Tuomikoski, Jusa (2015)
Diplomityö
Tuomikoski, Jusa
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201502201671
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201502201671
Tiivistelmä
Toimittajien arviointi, luokittelu sekä suorituskyvyn mittaaminen ovat nousseet
yhdeksi merkittäväksi tekijäksi yritysten pyrkiessä kilpailukyvyn parantamiseen.
Sisäisten prosessien kehittämisen lisäksi painopistettä ollaan siirtämässä yhä
enemmän toimittajien koordinointiin ja jopa heidän omien prosessiensa
kehittämiseen. Globaalit markkinat ovat mahdollistaneet uusien toimittajien
löytämisen, minkä seurauksena toimittajamäärä on kasvanut rajusti. Jatkuvan
resurssien kiristämisen takia toimittajien kanssa tehtävän yhteistyön jatkuva
seuranta ei kuitenkaan ole mahdollista. Yritysten tulee löytää juuri ne
potentiaalisimmat toimittajat, joiden kanssa tehty yhteistyö tuottaa parhaimmat
tulokset.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka toimittajayhteistyötä voitaisiin
kehittää kokonaisvaltaisesti sekä tilaajan että toimittajan näkökulmasta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa keskitytään toimittajien arviointiin, luokitteluun ja
suorituskyvyn mittaamiseen.
Tutkimuksen empiriaosuus muodostuu teemahaastatteluista, jossa haastateltiin
sekä toimittajia että tilaajia yhteistyön tekemisen näkökulmasta. Saatuja
vastauksia analysoitiin aiempaa kirjallisuutta vastaan. Tuloksena esitetään
kohdeyritykselle malli, jonka avulla voidaan löytää potentiaalisimmat toimittajat
ja auttaa kehittämään yhteistyötä heidän kanssaan. Tutkimuksen
merkittävimpinä havaintoina voidaan pitää liikevaihdon osuuden merkitystä
kehitysaktiivisuuteen sekä ei-taloudellisten mittareiden huomioon ottamista. Supplier evaluation, classification and performance measurement has become a
significant factor, as companies seek to improve competitiveness. Internal
processes, in addition to developing the focus, is shifting to more and more to
coordination of the suppliers and even their own processes. Global markets have
dramatically increased the possibilities of finding new suppliers. Continuous
resource-tightening is not possible to continuous monitoring of each supplier.
Companies need to find the ones with the most potential in them co-produce the
best results.
The study aims to find out how the supplier collaboration can develop both,
client and supplier. The theoretical part focuses on the evaluation of suppliers,
classification and performance measurement. The theoretical part will look for
ways to find potential suppliers. The empirical part consists of thematic
interviews with both suppliers and subscribers in collaboration perspective. The
responses were analyzed against the earlier literature. The result shows the
model of the target company, which can be used to find potential suppliers and
to help them develop co-operation. Significant findings in the study can be
considered as revenue development activity, as well as non-financial indicators
taken into account.
yhdeksi merkittäväksi tekijäksi yritysten pyrkiessä kilpailukyvyn parantamiseen.
Sisäisten prosessien kehittämisen lisäksi painopistettä ollaan siirtämässä yhä
enemmän toimittajien koordinointiin ja jopa heidän omien prosessiensa
kehittämiseen. Globaalit markkinat ovat mahdollistaneet uusien toimittajien
löytämisen, minkä seurauksena toimittajamäärä on kasvanut rajusti. Jatkuvan
resurssien kiristämisen takia toimittajien kanssa tehtävän yhteistyön jatkuva
seuranta ei kuitenkaan ole mahdollista. Yritysten tulee löytää juuri ne
potentiaalisimmat toimittajat, joiden kanssa tehty yhteistyö tuottaa parhaimmat
tulokset.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka toimittajayhteistyötä voitaisiin
kehittää kokonaisvaltaisesti sekä tilaajan että toimittajan näkökulmasta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa keskitytään toimittajien arviointiin, luokitteluun ja
suorituskyvyn mittaamiseen.
Tutkimuksen empiriaosuus muodostuu teemahaastatteluista, jossa haastateltiin
sekä toimittajia että tilaajia yhteistyön tekemisen näkökulmasta. Saatuja
vastauksia analysoitiin aiempaa kirjallisuutta vastaan. Tuloksena esitetään
kohdeyritykselle malli, jonka avulla voidaan löytää potentiaalisimmat toimittajat
ja auttaa kehittämään yhteistyötä heidän kanssaan. Tutkimuksen
merkittävimpinä havaintoina voidaan pitää liikevaihdon osuuden merkitystä
kehitysaktiivisuuteen sekä ei-taloudellisten mittareiden huomioon ottamista.
significant factor, as companies seek to improve competitiveness. Internal
processes, in addition to developing the focus, is shifting to more and more to
coordination of the suppliers and even their own processes. Global markets have
dramatically increased the possibilities of finding new suppliers. Continuous
resource-tightening is not possible to continuous monitoring of each supplier.
Companies need to find the ones with the most potential in them co-produce the
best results.
The study aims to find out how the supplier collaboration can develop both,
client and supplier. The theoretical part focuses on the evaluation of suppliers,
classification and performance measurement. The theoretical part will look for
ways to find potential suppliers. The empirical part consists of thematic
interviews with both suppliers and subscribers in collaboration perspective. The
responses were analyzed against the earlier literature. The result shows the
model of the target company, which can be used to find potential suppliers and
to help them develop co-operation. Significant findings in the study can be
considered as revenue development activity, as well as non-financial indicators
taken into account.