Pohjoiskarjalaisen kasvuyrityksen menestystekijät
Ruotsalainen, Jani (2014)
Pro gradu -tutkielma
Ruotsalainen, Jani
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014092544902
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014092544902
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa pohjoiskarjalaisten kasvuyritysten menestystekijöitä. Tutkimuksen tarkoitus oli tehdä alustava pohjatyö pohjoiskarjalaisten kasvuyritysten ja niissä vaikuttavien menestystekijöiden tarkempaa
tutkimusta varten. Laajemmassa mittakaavassa tämän tutkimuksen toivotaan tuovan hyötyä pohjoiskarjalaiselle elinkeinoelämälle ja erityisesti aloittaville yrittäjille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljän pohjoiskarjalaisen kasvuyrityksen edustajia soveltamalla teemahaastattelua. Kohdeyritykset määriteltiin kasvuyrityksiksi käyttämällä EurostatOECD:n kasvuyrityksen kriteeriä. Kohdeyrityksistä haastateltiin kahdesta kolmeen
ylimpään johtoon kuuluvaa avainhenkilöä, joista useimmat olivat myös yritysten
omistajia. Haastattelujen perusteella muodostetut yritysnarratiivit toimivat jatkoanalysoinnin perustana.
Tutkimuksessa todettiin, että pohjoiskarjalaisen kasvuyrityksen merkityksellisimmät
menestystekijät polveutuvat omistajan yrittäjämäisestä asenteesta ja vasta tämän
jälkeen tulevat yrittäjän kasvuasenteisiin, yrityksen strategiseen sopivuuteen ja yrityksen resursseihin lukeutuvat menestystekijät. Myös kulttuuristen tekijöiden epäsuorasta vaikutuksesta yrityksen kasvuun saatiin tutkimuksessa viitteitä. The purpose of this master’s thesis was to map the success factors of North Karelian growth firms. The purpose of the study was to create a preliminary foundation
for precise studying of North Karelian growth firms and the factors affecting them.
In larger scale it is hoped that this study benefits North Karelian economic life and
especially new entrepreneurs beginning their task.
This study was carried out by a qualitative manner. Study material was collected by
conducting theme interviews for the representatives of four North Karelian growth
firms. Target firms were identified as growth firms by using the Eurostat-OECD criterion of a growth firm. From each target firm two to three top executives were interviewed of which most were also owners of the firms. Firm narratives were formed
based on the interviews. These firm narratives were used as a base for further analysis.
It was concluded in the study that the most significant success factors of North Karelian growth firm are derived from the owner’s entrepreneurial orientation. Right
after entrepreneurial orientation come factors related to growth attitudes, firm’s strategic fit and resources. Hints of culture’s impact on firm growth were also received.
tutkimusta varten. Laajemmassa mittakaavassa tämän tutkimuksen toivotaan tuovan hyötyä pohjoiskarjalaiselle elinkeinoelämälle ja erityisesti aloittaville yrittäjille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljän pohjoiskarjalaisen kasvuyrityksen edustajia soveltamalla teemahaastattelua. Kohdeyritykset määriteltiin kasvuyrityksiksi käyttämällä EurostatOECD:n kasvuyrityksen kriteeriä. Kohdeyrityksistä haastateltiin kahdesta kolmeen
ylimpään johtoon kuuluvaa avainhenkilöä, joista useimmat olivat myös yritysten
omistajia. Haastattelujen perusteella muodostetut yritysnarratiivit toimivat jatkoanalysoinnin perustana.
Tutkimuksessa todettiin, että pohjoiskarjalaisen kasvuyrityksen merkityksellisimmät
menestystekijät polveutuvat omistajan yrittäjämäisestä asenteesta ja vasta tämän
jälkeen tulevat yrittäjän kasvuasenteisiin, yrityksen strategiseen sopivuuteen ja yrityksen resursseihin lukeutuvat menestystekijät. Myös kulttuuristen tekijöiden epäsuorasta vaikutuksesta yrityksen kasvuun saatiin tutkimuksessa viitteitä.
for precise studying of North Karelian growth firms and the factors affecting them.
In larger scale it is hoped that this study benefits North Karelian economic life and
especially new entrepreneurs beginning their task.
This study was carried out by a qualitative manner. Study material was collected by
conducting theme interviews for the representatives of four North Karelian growth
firms. Target firms were identified as growth firms by using the Eurostat-OECD criterion of a growth firm. From each target firm two to three top executives were interviewed of which most were also owners of the firms. Firm narratives were formed
based on the interviews. These firm narratives were used as a base for further analysis.
It was concluded in the study that the most significant success factors of North Karelian growth firm are derived from the owner’s entrepreneurial orientation. Right
after entrepreneurial orientation come factors related to growth attitudes, firm’s strategic fit and resources. Hints of culture’s impact on firm growth were also received.