Ennakointimenetelmät messujen tulevaisuuden kehittämisessä
Eerikäinen, Jussi (2014)
Diplomityö
Eerikäinen, Jussi
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014081432821
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014081432821
Tiivistelmä
Tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta siihen voi varautua ja pyrkiä vaikuttamaan. Toimintaympäristön muutokset ovat tänä päivänä entistä nopeampia. Yritysten on kyettävä varautumaan näihin yllättäviin tilanteisiin ja rakennettava toimintansa tulevaisuuden haasteiden voittamiseksi. Tämä diplomityö pyrkii selvittämään, miten suomalaiset yritykset osaavat hyödyntää ennakointimenetelmiä strategiasuunnitte-lussa. Tutkimuksen kohderyhmäksi on valittu Messujärjestäjien Union ry:n jäsenyritykset. Ko. yritykset ovat pääsääntöisesti pk-yrityksiä, joilla on rajalliset resurssit strategiseen suunnitteluun ja ennakointiin. Työn tavoitteena on myös laatia messu-yhtiöille ehdotus niille parhaiten soveltuvista ennakointimenetelmistä.
Tämän diplomityön teoriaosuus perustuu laajaan kirjallisuustutkimukseen. Työn empiiristä osaa varten on tutkittu Lahden Messut Oy:n strategia- ja suunnitteluaineistoja sekä toteutettu ko. aiheisiin liittyvä Survey-kyselytutkimus. Tutkimukseen osallistuivat Messujärjestäjien Unionin jäsenyritykset sekä 25 muuta yritystä.
Ympäristö on täynnä heikkoja signaaleja. Niiden aikainen tunnistaminen ja analysointi antavat yrityksille lisäaikaa reagoida niiden tuomiin muutoksiin. Ennakoinnin ja ennakointimenetelmien integrointi yritysten strategiseen suunnitteluun antaa merkittävää kilpailuetua ja luo samalla yrityksiin tulevaisuusajattelukulttuurin. Strategisessa suunnittelussa ja tulevaisuuden ennakoinnissa henkilöstön ja asiakkaiden osaamista tulee hyödyntää entistä enemmän.
Tämän diplomityön kirjallisuusselvitysten ja empiirisen kyselytutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suomalaisten yritysten strategia-ja ennakointiosaaminen ei ole hyvällä tasolla. Jatkossa yritysten on panostettava näihin osaamisalueisiin, jotta maamme kilpailukyky paranisi nykyisestään. The future cannot be predicted but one can be prepared for it and try to influence it. Today, the market conditions are changing faster than ever. The companies have to be able to be prepared for these unexpected situations and build their operations to overcome future challenges. This Master’s Thesis aims to examine to what degree Finnish companies are utilizing the foresight methods in their strategy planning processes. The target group of this study is the member companies of the Finnish Union of Trade Fair Organisers. These companies are mainly small to medium size companies with limited resources for strategic planning and forecasting. The Master’s Thesis also aims to provide the trade fair companies with a recommendation for best applicable foresight methods to meet their specific needs requirements.
The theoretical part of the study is conducted through an extensive literature study. For the empirical part of the study, the strategy and planning material for Lahden Messut Oy (a Finnish trade fair company) was examined and a survey was con-ducted with the member companies of the Finnish Union of Trade Fair Organisers and 25 other randomly selected small to medium size companies.
The surroundings are full of weak signals. Identifying them and analysing them in an early stage gives companies more time to react to the possible changes these signals may show. Integrating foresight and methods of foresight to the strategic planning affords the companies a significant competitive advantage and creates a company culture with focus on future. The know-how and expertise of staff and clients should be utilized more effectively in strategic planning and when preparing for the future challenges.
The literature study and empirical survey of this Master’s Theses show that the level of expertise in strategic planning and foresight in Finnish companies is low. In the future, the companies have to invest and devote more time and effort to these areas of knowledge to improve Finland’s market competitiveness from its current level.
Tämän diplomityön teoriaosuus perustuu laajaan kirjallisuustutkimukseen. Työn empiiristä osaa varten on tutkittu Lahden Messut Oy:n strategia- ja suunnitteluaineistoja sekä toteutettu ko. aiheisiin liittyvä Survey-kyselytutkimus. Tutkimukseen osallistuivat Messujärjestäjien Unionin jäsenyritykset sekä 25 muuta yritystä.
Ympäristö on täynnä heikkoja signaaleja. Niiden aikainen tunnistaminen ja analysointi antavat yrityksille lisäaikaa reagoida niiden tuomiin muutoksiin. Ennakoinnin ja ennakointimenetelmien integrointi yritysten strategiseen suunnitteluun antaa merkittävää kilpailuetua ja luo samalla yrityksiin tulevaisuusajattelukulttuurin. Strategisessa suunnittelussa ja tulevaisuuden ennakoinnissa henkilöstön ja asiakkaiden osaamista tulee hyödyntää entistä enemmän.
Tämän diplomityön kirjallisuusselvitysten ja empiirisen kyselytutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suomalaisten yritysten strategia-ja ennakointiosaaminen ei ole hyvällä tasolla. Jatkossa yritysten on panostettava näihin osaamisalueisiin, jotta maamme kilpailukyky paranisi nykyisestään.
The theoretical part of the study is conducted through an extensive literature study. For the empirical part of the study, the strategy and planning material for Lahden Messut Oy (a Finnish trade fair company) was examined and a survey was con-ducted with the member companies of the Finnish Union of Trade Fair Organisers and 25 other randomly selected small to medium size companies.
The surroundings are full of weak signals. Identifying them and analysing them in an early stage gives companies more time to react to the possible changes these signals may show. Integrating foresight and methods of foresight to the strategic planning affords the companies a significant competitive advantage and creates a company culture with focus on future. The know-how and expertise of staff and clients should be utilized more effectively in strategic planning and when preparing for the future challenges.
The literature study and empirical survey of this Master’s Theses show that the level of expertise in strategic planning and foresight in Finnish companies is low. In the future, the companies have to invest and devote more time and effort to these areas of knowledge to improve Finland’s market competitiveness from its current level.