Kadettien arviointimenettelyt : ilmasotalinjan kadettien ja kouluttajien näkemyksiä niin myötä- kuin vastoinkäymisissä
Meisalmi, Aaro-Matti (2009-03)
Meisalmi, Aaro-Matti
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Kadettikurssi 92
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2009
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061126428
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061126428
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää arviointi- ja arvostelukäsitteiden merkityksiä,
sekä niiden eroavaisuuksia. Tarkoituksena oli myös perehtyä arviointiin kadettikurssilla –
millaista se on ja mihin sillä pyritään. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppimiskäsitysten
vaikutusta arviointiin kadettikurssilla ja selvitettiin mitä muutoksia Bolognan prosessi toi
mukanaan kadettien arviointimenettelyihin. Tutkimukseen saatiin myös käytännön
näkemyksiä aiheesta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Kohderyhminä
toimivat ilmasotalinjan kadettikurssit 92, 93 ja 94, sekä niiden kouluttajia. Kohteena oli
yhteensä 10 kadettia ja 3 kouluttajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että arviointi ja opetus kadettikurssilla ovat suuntautumassa
konstruktivistisen oppimiskäsityksen suuntaan. Bolognan prosessi muutti numeerista
arviointia yhteneväksi muiden korkeakoulujen kanssa. Kadettikurssilla on kuitenkin
oppiaineita, joissa behavioristinen opetus ja arviointi ovat lähes välttämätön vaihtoehto.
Arvioinnin ei tulisi olla pelkästään numeerista. Kadettien ja kouluttajien mielestä suullinen ja
kirjallinen palaute ovat ehdottoman tärkeää oppimisen kannalta. Kadetit kaipaisivat
yksilöllisempää arviointia, mikä on vaikeaa suurten opiskelijamäärien takia. Samoja ilmiöitä
on kohdattu myös muissa korkeakouluissa.
sekä niiden eroavaisuuksia. Tarkoituksena oli myös perehtyä arviointiin kadettikurssilla –
millaista se on ja mihin sillä pyritään. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppimiskäsitysten
vaikutusta arviointiin kadettikurssilla ja selvitettiin mitä muutoksia Bolognan prosessi toi
mukanaan kadettien arviointimenettelyihin. Tutkimukseen saatiin myös käytännön
näkemyksiä aiheesta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Kohderyhminä
toimivat ilmasotalinjan kadettikurssit 92, 93 ja 94, sekä niiden kouluttajia. Kohteena oli
yhteensä 10 kadettia ja 3 kouluttajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että arviointi ja opetus kadettikurssilla ovat suuntautumassa
konstruktivistisen oppimiskäsityksen suuntaan. Bolognan prosessi muutti numeerista
arviointia yhteneväksi muiden korkeakoulujen kanssa. Kadettikurssilla on kuitenkin
oppiaineita, joissa behavioristinen opetus ja arviointi ovat lähes välttämätön vaihtoehto.
Arvioinnin ei tulisi olla pelkästään numeerista. Kadettien ja kouluttajien mielestä suullinen ja
kirjallinen palaute ovat ehdottoman tärkeää oppimisen kannalta. Kadetit kaipaisivat
yksilöllisempää arviointia, mikä on vaikeaa suurten opiskelijamäärien takia. Samoja ilmiöitä
on kohdattu myös muissa korkeakouluissa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]