Asiantuntijapalvelun tuotteistaminen logistiikka-alan yrityksessä
Mantsinen, Heikki (2014)
Diplomityö
Mantsinen, Heikki
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014032121648
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014032121648
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten logistiikka-alan
asiantuntijapalvelu voidaan tuotteistaa palvelun tarjoajan ja palvelun ostajan
kannalta selkeäksi kokonaisuudeksi. Tutkimus toteutettiin konstruktiivisella
tutkimusotteella. Tutkimuksessa rakennettiin alan kirjallisuutta hyödyntäen
tuotteistamisprosessi, jonka avulla asiantuntijapalveluita on mahdollista
tuotteistaa Mantsinen Groupissa. Tuotteistamisprosessi toteutettiin yhden palvelun
osalta.
Tuotteistamisprosessi sisälsi muun muassa liiketoimintamallin laadinnan,
palvelun paketoimisen, palvelun osien dokumentoinnin, koemarkkinoinnin sekä
hinnoittelun. Tuotteistamista varten haastateltiin yhteensä 11 henkilöä. Lisäksi
tehtiin yksi laajempi ryhmätyö. Kilpailijakatsauksessa hyödynnettiin julkisia
tietolähteitä.
Tutkimuksen tuloksena oli tuotteistettu, moduuleihin jaettu asiantuntijapalvelu
sekä palveluun liittyvä dokumentointi. Yksityiskohtainen dokumentaatio on vain
yrityksen sisäistä käyttöä varten, mutta yleiskuvaus palvelusta on esitetty tässä
työssä. Tutkimuksessa todettiin, että tuotteistaminen on hyvä tapa järkeistää
asiantuntijapalveluliiketoimintaa. Tutkimuksessa myös havaittiin, että
koemarkkinoinnin toteuttaminen asiantuntijaprojektityössä on hankalaa. The goal of this research was to find out how a logistics expert service van be
productized into a clarified package for both service provider and customers. The
research was performed with constructive methodology. The construction
developed is a productization process that is based on service research literature.
This process can be used in Mantsinen Group. One service was productized.
The productization process included e.g. making a business model, packaging the
service, documenting service modules, test marketing and pricing. 11 people were
interviewed for the productization process. In addition to interviews one
workshop was held. Competitor review was made from public sources.
As results of this research productized, modularized expert service and related
documentation were created. Detailed documentation is only for company’s
internal purposes but general information is presented in this document. The key
finding of the research was that productization is a good method for developing
expert service business. Also a problem with performing test marketing in expert
services is pointed out.
asiantuntijapalvelu voidaan tuotteistaa palvelun tarjoajan ja palvelun ostajan
kannalta selkeäksi kokonaisuudeksi. Tutkimus toteutettiin konstruktiivisella
tutkimusotteella. Tutkimuksessa rakennettiin alan kirjallisuutta hyödyntäen
tuotteistamisprosessi, jonka avulla asiantuntijapalveluita on mahdollista
tuotteistaa Mantsinen Groupissa. Tuotteistamisprosessi toteutettiin yhden palvelun
osalta.
Tuotteistamisprosessi sisälsi muun muassa liiketoimintamallin laadinnan,
palvelun paketoimisen, palvelun osien dokumentoinnin, koemarkkinoinnin sekä
hinnoittelun. Tuotteistamista varten haastateltiin yhteensä 11 henkilöä. Lisäksi
tehtiin yksi laajempi ryhmätyö. Kilpailijakatsauksessa hyödynnettiin julkisia
tietolähteitä.
Tutkimuksen tuloksena oli tuotteistettu, moduuleihin jaettu asiantuntijapalvelu
sekä palveluun liittyvä dokumentointi. Yksityiskohtainen dokumentaatio on vain
yrityksen sisäistä käyttöä varten, mutta yleiskuvaus palvelusta on esitetty tässä
työssä. Tutkimuksessa todettiin, että tuotteistaminen on hyvä tapa järkeistää
asiantuntijapalveluliiketoimintaa. Tutkimuksessa myös havaittiin, että
koemarkkinoinnin toteuttaminen asiantuntijaprojektityössä on hankalaa.
productized into a clarified package for both service provider and customers. The
research was performed with constructive methodology. The construction
developed is a productization process that is based on service research literature.
This process can be used in Mantsinen Group. One service was productized.
The productization process included e.g. making a business model, packaging the
service, documenting service modules, test marketing and pricing. 11 people were
interviewed for the productization process. In addition to interviews one
workshop was held. Competitor review was made from public sources.
As results of this research productized, modularized expert service and related
documentation were created. Detailed documentation is only for company’s
internal purposes but general information is presented in this document. The key
finding of the research was that productization is a good method for developing
expert service business. Also a problem with performing test marketing in expert
services is pointed out.