Taloushallinnon tehostaminen – tapaustutkimus ostolaskuprosessin tehostamisesta
Käyhkö, Jani (2014)
Pro gradu -tutkielma
Käyhkö, Jani
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201402211565
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201402211565
Tiivistelmä
Kasvava kilpailu ja alati globalisoituvat markkinat ovat pakottaneet yrityksiä
hakemaan tehokkuutta myös taloushallinnon kaltaisista prosesseista, joiden
tehokkuuteen ei aikaisemmin kiinnitetty juurikaan huomiota. Tutkielman ensimmäisenä
keskeisenä tavoitteena on lisätä tietoa taloushallinnon tehostamisesta
peilaamalla sitä tutkielman teoreettisen viitekehyksen kolmen keskeisen
elementin – liiketoimintaprosessien tehostamisen, sähköisen taloushallinnon
innovaatioiden ja taloushallinnon rajat ylittävän ulkoistamisen – kautta.
Tutkimuksen toisena keskeisenä tavoitteena on syventää tätä teoreettista
tietoa ja analysoida taloushallinnon tehostamiseksi kehitettyjen menetelmien
toimivuutta Suomessa toimivan yrityksen ostolaskuprosessin osalta.
Tutkielmassa pystyttiin selkeästi tuomaan esiin taloushallinnon tehostumiseen
vaikuttaneita tekijöitä ja osoittamaan näiden ostolaskuprosessia tehostava
vaikutus. Analysoitaessa eri menetelmien keskinäistä tehokkuutta voidaan
suomalaisen yrityksen näkökulmasta perustellusti olettaa, että rajat ylittävät
ulkoistamiset ovat vain välivaihe matkalla mahdollisimman pitkälle automatisoituun
prosessiin – kun laskut vastaanotetaan sähköisinä verkkolaskuina ja
täsmäytetään automaattisesti sähköisiin ostotilauksiin, voidaankin kysyä mitä
ostolaskuprosessista voitaisiin ylipäänsä ulkoistaa. Rapidly increasing competition and the globalization of markets have forced companies to gain efficiency throughout the organization – also from depart-ments like finance and accounting that have traditionally been out of scope when process improvement has taken place. The first goal of this Master’s Thesis is to increase knowledge about different methods designed to improve efficiency in accounting processes. The theoretical framework is based on three key elements that have affected the most to process improvement in accounting processes: business process improvement, electronic accounting and FA offshore outsourcing. The second goal is to deepen this theoretical knowledge by analyzing process improvement methods in accounts payable process from Finnish point of view.
As a result of this Master’s thesis, different methods designed to improve effi-ciency in accounting processes and effectiveness of these methods could clearly be pointed out. When comparing efficiency between different process improvement methods, this research indicates that, in Finland, it is reasona-ble to assume that FA offshore outsourcing is just an interphase on a way to fully automated process – as invoices are received electronically and matched automatically against electronic purchase orders, is there even any steps that can be effectively outsourced.
hakemaan tehokkuutta myös taloushallinnon kaltaisista prosesseista, joiden
tehokkuuteen ei aikaisemmin kiinnitetty juurikaan huomiota. Tutkielman ensimmäisenä
keskeisenä tavoitteena on lisätä tietoa taloushallinnon tehostamisesta
peilaamalla sitä tutkielman teoreettisen viitekehyksen kolmen keskeisen
elementin – liiketoimintaprosessien tehostamisen, sähköisen taloushallinnon
innovaatioiden ja taloushallinnon rajat ylittävän ulkoistamisen – kautta.
Tutkimuksen toisena keskeisenä tavoitteena on syventää tätä teoreettista
tietoa ja analysoida taloushallinnon tehostamiseksi kehitettyjen menetelmien
toimivuutta Suomessa toimivan yrityksen ostolaskuprosessin osalta.
Tutkielmassa pystyttiin selkeästi tuomaan esiin taloushallinnon tehostumiseen
vaikuttaneita tekijöitä ja osoittamaan näiden ostolaskuprosessia tehostava
vaikutus. Analysoitaessa eri menetelmien keskinäistä tehokkuutta voidaan
suomalaisen yrityksen näkökulmasta perustellusti olettaa, että rajat ylittävät
ulkoistamiset ovat vain välivaihe matkalla mahdollisimman pitkälle automatisoituun
prosessiin – kun laskut vastaanotetaan sähköisinä verkkolaskuina ja
täsmäytetään automaattisesti sähköisiin ostotilauksiin, voidaankin kysyä mitä
ostolaskuprosessista voitaisiin ylipäänsä ulkoistaa.
As a result of this Master’s thesis, different methods designed to improve effi-ciency in accounting processes and effectiveness of these methods could clearly be pointed out. When comparing efficiency between different process improvement methods, this research indicates that, in Finland, it is reasona-ble to assume that FA offshore outsourcing is just an interphase on a way to fully automated process – as invoices are received electronically and matched automatically against electronic purchase orders, is there even any steps that can be effectively outsourced.