Hinnoittelu ja asiakaskannattavuus johdon laskentatoimessa ja markkinoinnissa
Hyvärinen, Tero (2014)
Kandidaatintyö
Hyvärinen, Tero
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201401271282
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201401271282
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä on tutkittu hinnoittelua ja asiakaskannattavuutta johdon
laskentatoimen ja markkinoinnin kirjallisuuksissa. Työn tarkoituksena oli
tarkastella näiden alojen välisiä eroja hinnoittelussa ja asiakaskannattavuudessa,
sekä osoittaa kuinka niitä käytetään, ja miten kyseiset aiheet linkittyvät toisiinsa.
Työ on toteutettu kirjallisuustutkimuksena hyödyntäen painettua kirjallisuutta ja
elektronista tiedonhakua. Hinnoittelu eroaa suuresti markkinoinnin ja johdon
laskentatoimen kirjallisuuksissa. Johdon laskentatoimi käsittelee nykyhetkeä
analysoivia asiakaskannattavuuden mittausmalleja, kun taas markkinointi
käsittelee tulevaisuutta analysoivia menetelmiä. Sekä johdon laskentatoimi että
markkinointi on kiinnostunut kasvavissa määrin asiakaskannattavuuden
analysoimisesta. Hinnoittelu ja asiakaskannattavuus vaikuttavat suoraan toisiinsa.
ABC-laskennan avulla voidaan toteuttaa analyyseja tuotekustannuksista ja
asiakkaista samanaikaisesti. Tulevaisuudessa näiden aihealueiden ja alojen
synergiaa parantamalla yritykset pystyisivät kehittämään kannattavuuttaan
suuresti. This bachelor's thesis is about research into pricing and customer profitability in both management accounting and marketing literature. The purpose of this publication is to inspect the differences in pricing and customer profitability between management accounting and marketing. The object was to also find the ways in how pricing and customer profitability analysis are used and find ways how they are linked to each other. This publication is a literature study that has been made by using both printed literature and electronic information search. Pricing differs greatly between the marketing and management accounting literatures. When management accounting exercises methods that analyse the present moment profitability of the customers, marketing personnel often use methods that analyse the future revenues generated by the customers. Both management accounting and marketing personnel have had an increasing amount of interest in the analysis of customer profitability. Pricing and customer profitability are matters that effect each other. Trough Activity Based Costing one can create analysis about both the product costs and the customer profitability of a company. By increasing the synergy between these subjects and branches of science, companies can increase their profitability greatly.
laskentatoimen ja markkinoinnin kirjallisuuksissa. Työn tarkoituksena oli
tarkastella näiden alojen välisiä eroja hinnoittelussa ja asiakaskannattavuudessa,
sekä osoittaa kuinka niitä käytetään, ja miten kyseiset aiheet linkittyvät toisiinsa.
Työ on toteutettu kirjallisuustutkimuksena hyödyntäen painettua kirjallisuutta ja
elektronista tiedonhakua. Hinnoittelu eroaa suuresti markkinoinnin ja johdon
laskentatoimen kirjallisuuksissa. Johdon laskentatoimi käsittelee nykyhetkeä
analysoivia asiakaskannattavuuden mittausmalleja, kun taas markkinointi
käsittelee tulevaisuutta analysoivia menetelmiä. Sekä johdon laskentatoimi että
markkinointi on kiinnostunut kasvavissa määrin asiakaskannattavuuden
analysoimisesta. Hinnoittelu ja asiakaskannattavuus vaikuttavat suoraan toisiinsa.
ABC-laskennan avulla voidaan toteuttaa analyyseja tuotekustannuksista ja
asiakkaista samanaikaisesti. Tulevaisuudessa näiden aihealueiden ja alojen
synergiaa parantamalla yritykset pystyisivät kehittämään kannattavuuttaan
suuresti.