Dynaamiset kyvykkyydet tulevaisuussuuntautuneessa innovaatiotoiminnassa
Piiroinen, Satu-Minna (2014)
Pro gradu -tutkielma
Piiroinen, Satu-Minna
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201401221230
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201401221230
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli tutkia dynaamisten kyvykkyyksien ja tulevaisuussuuntautuneen innovaatiotoiminnan yhteyttä. Dynaamiset kyvykkyydet luokiteltiin tutkielmassa sensing-, seizing- ja reconfiguring-kyvykkyyksiin.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena toisen asteen ammatillisen aikuiskoulutuksen
toimialalla. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluin, joita toteutettiin kahdeksan.
Tärkein tutkimustulos oli, että dynaamisia kyvykkyyksiä hyödynnetään erityisesti mahdollisuuksien ja uhkien tunnistamisessa. Lisäksi niitä hyödynnettiin jatkuvassa kehittämisessä. Haasteeksi koettiin puolestaan ideoiden hyödyntämiseen liittyvien dynaamisten kyvykkyyksien hyödyntäminen. Lisäksi tutkimus lisäsi yleistä ymmärrystä ammatillisen aikuiskoulutuksen innovaatiotoiminnasta ja dynaamisten kyvykkyyksistä. The objective of the thesis was to study the relationship between dynamic capabilities and future orientated innovation activities. Dynamic capabilities were divided into sensing, seizing and reconfiguring capabilities.
The research was executed as a qualitative case study in a vocational adult education sector. The empirical data was collected by eight theme interviews.
The most important founding was that dynamic capabilities are used especially in the phase where the possibilities and risks are identified. In addition dynamic capabilities are used in the continuous development. The most challenging task was the utilization of ideas. In addition the research increased common knowledge of the innovation activities in vocational adult education and dynamic capabilities.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena toisen asteen ammatillisen aikuiskoulutuksen
toimialalla. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluin, joita toteutettiin kahdeksan.
Tärkein tutkimustulos oli, että dynaamisia kyvykkyyksiä hyödynnetään erityisesti mahdollisuuksien ja uhkien tunnistamisessa. Lisäksi niitä hyödynnettiin jatkuvassa kehittämisessä. Haasteeksi koettiin puolestaan ideoiden hyödyntämiseen liittyvien dynaamisten kyvykkyyksien hyödyntäminen. Lisäksi tutkimus lisäsi yleistä ymmärrystä ammatillisen aikuiskoulutuksen innovaatiotoiminnasta ja dynaamisten kyvykkyyksistä.
The research was executed as a qualitative case study in a vocational adult education sector. The empirical data was collected by eight theme interviews.
The most important founding was that dynamic capabilities are used especially in the phase where the possibilities and risks are identified. In addition dynamic capabilities are used in the continuous development. The most challenging task was the utilization of ideas. In addition the research increased common knowledge of the innovation activities in vocational adult education and dynamic capabilities.