Kadetin elämismaailma : sisäoppilaitosmaisen oppimisympäristön haasteet
Vanhatalo, Toni (2008-03)
Vanhatalo, Toni
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Kadettikurssi 91
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2008
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309306388
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309306388
Tiivistelmä
Sisäoppilaitosmainen opiskelu korkeakoulumaailmassa on harvinaista.
Maanpuolustuskorkeakoulu sotilaskoulutusta antavana korkeakouluna on erityisessä
asemassa verrattuna muihin maamme korkeakouluihin. Oppimisympäristössä eroavia
tekijöitä ovat sisäoppilaitosmaisuus, opintopakko ja upseerikoulutuksen mukana tulevat
perinteet ja tavat. Korkeakoulumaiselle opiskelulle on yleisesti tyypillistä opintojen
vapaus. Tutkimus selvittää miten kadetin oppimisympäristön kokeminen muuttuu
sisäoppilaitosmaisessa ympäristössä ja mitä vaikutuksia sillä on.
Opiskelijan oppimisympäristöä käsitellään tutkimuksessa elämismaailman avulla.
Opiskelijoiden elämismaailmaan kuuluvat ensisijaisesti ne kaikki opiskelijan
elämäntilanteeseen, yliopistoon ja opiskeltaviin asioihin liittyvät tekijät, joiden rajoissa ja
säätelemänä heidän elämänsä tapahtuu ja saa merkityksensä. Elämismaailma käsittää
kaiken sen mikä vaikuttaa ihmisen elämään. Teoriataustassa tehtiin ratkaisu lähestyä
aihetta oppimismotivaation ja elämänkaaren sekä laitostumisteorioiden avulla.
Tutkimuksen pääpaino on luoda käsitys kadettien elämismaailmasta, ja selvittää siinä
mahdollisesti esiintyviä laitostavia piirteitä.
Tutkimus on laadullinen teoriatutkimus, johon teetettiin lisäksi kysely vanhimmalle
kadettikurssille. Kyselyn ja muiden opiskelijatutkimusten avulla pyrittiin löytämään
eroavaisuuksia kadettien elämismaailmasta ja etsimään laitostavia elementtejä kadettien
oppimisympäristössä. Kadettien elämismaailma erosi lievästi asumisen kokemisen ja
oppimisen välillisyyden määrässä verrattuna siviilikorkeakouluopiskelijoihin. Kadetit
olivat selkeästi ammatillisesti orientoituneita opiskelijoita, jotka kokivat opiskelun
elämästä irrallisena kokonaisuutena. Tuloksissa kadetit kritisoivat omia mahdollisuuksiaan
vaikuttaa opintosuunnitelmiin. Kadeteilla opiskelutoverit ja matkustaminen olivat
elämismaailman elementeistä merkittävimmät arkielämää määrittävät tekijät.
Tutkimus osoitti, että kadettien ja muiden korkeakouluopiskelijoiden elämismaailmat eivät
eroa toisistaan merkittävästi muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Sisäoppilaitosmaisen
oppimisympäristön luomat erityispiirteet näkyvät lievänä passivoitumisena, mutta
opiskelun kokemiseen ne eivät vaikuta merkittävästi.
Maanpuolustuskorkeakoulu sotilaskoulutusta antavana korkeakouluna on erityisessä
asemassa verrattuna muihin maamme korkeakouluihin. Oppimisympäristössä eroavia
tekijöitä ovat sisäoppilaitosmaisuus, opintopakko ja upseerikoulutuksen mukana tulevat
perinteet ja tavat. Korkeakoulumaiselle opiskelulle on yleisesti tyypillistä opintojen
vapaus. Tutkimus selvittää miten kadetin oppimisympäristön kokeminen muuttuu
sisäoppilaitosmaisessa ympäristössä ja mitä vaikutuksia sillä on.
Opiskelijan oppimisympäristöä käsitellään tutkimuksessa elämismaailman avulla.
Opiskelijoiden elämismaailmaan kuuluvat ensisijaisesti ne kaikki opiskelijan
elämäntilanteeseen, yliopistoon ja opiskeltaviin asioihin liittyvät tekijät, joiden rajoissa ja
säätelemänä heidän elämänsä tapahtuu ja saa merkityksensä. Elämismaailma käsittää
kaiken sen mikä vaikuttaa ihmisen elämään. Teoriataustassa tehtiin ratkaisu lähestyä
aihetta oppimismotivaation ja elämänkaaren sekä laitostumisteorioiden avulla.
Tutkimuksen pääpaino on luoda käsitys kadettien elämismaailmasta, ja selvittää siinä
mahdollisesti esiintyviä laitostavia piirteitä.
Tutkimus on laadullinen teoriatutkimus, johon teetettiin lisäksi kysely vanhimmalle
kadettikurssille. Kyselyn ja muiden opiskelijatutkimusten avulla pyrittiin löytämään
eroavaisuuksia kadettien elämismaailmasta ja etsimään laitostavia elementtejä kadettien
oppimisympäristössä. Kadettien elämismaailma erosi lievästi asumisen kokemisen ja
oppimisen välillisyyden määrässä verrattuna siviilikorkeakouluopiskelijoihin. Kadetit
olivat selkeästi ammatillisesti orientoituneita opiskelijoita, jotka kokivat opiskelun
elämästä irrallisena kokonaisuutena. Tuloksissa kadetit kritisoivat omia mahdollisuuksiaan
vaikuttaa opintosuunnitelmiin. Kadeteilla opiskelutoverit ja matkustaminen olivat
elämismaailman elementeistä merkittävimmät arkielämää määrittävät tekijät.
Tutkimus osoitti, että kadettien ja muiden korkeakouluopiskelijoiden elämismaailmat eivät
eroa toisistaan merkittävästi muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Sisäoppilaitosmaisen
oppimisympäristön luomat erityispiirteet näkyvät lievänä passivoitumisena, mutta
opiskelun kokemiseen ne eivät vaikuta merkittävästi.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]