E-business solutions as a part of a customer service portfolio
Salo, Timo (2013)
Diplomityö
Salo, Timo
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201308084261
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201308084261
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin sähköisen liiketoiminnan palveluiden tarvetta kartonkiteollisuudessa.
Palveluiden tarvetta ja sisältöä tutkittiin suomalaisessa metsäteollisuusyrityksessä.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluin ja sitä täydennettiin
tekemällä yritys case. Tutkimuksen pohjana toimi esiselvitys, jossa muutamia
sähköisen liiketoiminnan palveluita oli tunnistettu.
Sähköisen liiketoiminnan palveluiden on havaittu lisääntyneen merkittävästi
yritystenvälisessä liiketoiminnassa. Kuluttajakaupassa sähköisen liiketoiminnan
palvelut ovat olleet jo pitkään käytössä. Sähköisen kaupankäynnin lisääntyminen
on ajanut yrityksiä perustamaan sähköisiä kauppapaikkoja, modernisoimaan
toimitusmallejaan tai palvelukonseptejaan sekä huomioimaan sähköisen
tiedonvaihdon vaikutuksia liiketoimissaan.
Tutkimuksen tulokset johtivat kolmeen johtopäätökseen. Tutkimus osoitti, että
sähköisen liiketoiminnan palvelut ovat osa nykyaikaista yritystenvälistä liiketoimintaa.
Palveluita on olemassa ja niitä on tarjolla yrityksen kilpailijoiden
toimesta maailmanlaajuisesti. Toiseksi tutkimus osoitti, että toimitusketjun
tulevaisuus on palveluiden kehittämisessä ja niiden rakentamisessa. Kartonkituotteet
lähenevät toisiaan laadullisesti kokoajan, sähköiset palvelut voivat tuoda
kilpailuetua ja niiden avulla voidaan erottua markkinoilla. Kolmanneksi,
sähköiseen liiketoimintaan on panostettava ja palveluita on rakennettava
toimitusmalleja tukevaksi. Palveluiden sisällön on huomioitava asiakastarpeet. This study examines the need for e-business services solutions in cardboard
industry. In this study the need for e-business services and its contents were
studied in the Finnish forest industry company. The study was conducted through
thematic interviews and supplemented by a corporate case. The study was based
on a preliminary study, in which some e-business services were identified.
E-business services have increased significantly in business-to-business markets.
In the consumer markets e-business services have been a normal way of
conducting transactions for a long time. Increase in the e-commerce has driven
companies to set up electronic trading platforms, modernize the delivery models
and service concepts as well as take into account the impact of electronic data
interchange transactions.
The survey results led to three conclusions. First, the study showed that e-business
services are a part of the modern commerce between businesses. The e-business
services already exist and they are offered by the company's competitors
worldwide. Second, the study showed that the future in the supply chain is in the
development of services in general. Folding boxboard products are moving closer
each other in terms of quality all the time, e-services can provide a competitive
advantage and give opportunity to stand out in the market. Third, there is need to
invest in e-business services and business models. These should be made to
support each other. In addition the contents of the services must fit the customer
needs.
Palveluiden tarvetta ja sisältöä tutkittiin suomalaisessa metsäteollisuusyrityksessä.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluin ja sitä täydennettiin
tekemällä yritys case. Tutkimuksen pohjana toimi esiselvitys, jossa muutamia
sähköisen liiketoiminnan palveluita oli tunnistettu.
Sähköisen liiketoiminnan palveluiden on havaittu lisääntyneen merkittävästi
yritystenvälisessä liiketoiminnassa. Kuluttajakaupassa sähköisen liiketoiminnan
palvelut ovat olleet jo pitkään käytössä. Sähköisen kaupankäynnin lisääntyminen
on ajanut yrityksiä perustamaan sähköisiä kauppapaikkoja, modernisoimaan
toimitusmallejaan tai palvelukonseptejaan sekä huomioimaan sähköisen
tiedonvaihdon vaikutuksia liiketoimissaan.
Tutkimuksen tulokset johtivat kolmeen johtopäätökseen. Tutkimus osoitti, että
sähköisen liiketoiminnan palvelut ovat osa nykyaikaista yritystenvälistä liiketoimintaa.
Palveluita on olemassa ja niitä on tarjolla yrityksen kilpailijoiden
toimesta maailmanlaajuisesti. Toiseksi tutkimus osoitti, että toimitusketjun
tulevaisuus on palveluiden kehittämisessä ja niiden rakentamisessa. Kartonkituotteet
lähenevät toisiaan laadullisesti kokoajan, sähköiset palvelut voivat tuoda
kilpailuetua ja niiden avulla voidaan erottua markkinoilla. Kolmanneksi,
sähköiseen liiketoimintaan on panostettava ja palveluita on rakennettava
toimitusmalleja tukevaksi. Palveluiden sisällön on huomioitava asiakastarpeet.
industry. In this study the need for e-business services and its contents were
studied in the Finnish forest industry company. The study was conducted through
thematic interviews and supplemented by a corporate case. The study was based
on a preliminary study, in which some e-business services were identified.
E-business services have increased significantly in business-to-business markets.
In the consumer markets e-business services have been a normal way of
conducting transactions for a long time. Increase in the e-commerce has driven
companies to set up electronic trading platforms, modernize the delivery models
and service concepts as well as take into account the impact of electronic data
interchange transactions.
The survey results led to three conclusions. First, the study showed that e-business
services are a part of the modern commerce between businesses. The e-business
services already exist and they are offered by the company's competitors
worldwide. Second, the study showed that the future in the supply chain is in the
development of services in general. Folding boxboard products are moving closer
each other in terms of quality all the time, e-services can provide a competitive
advantage and give opportunity to stand out in the market. Third, there is need to
invest in e-business services and business models. These should be made to
support each other. In addition the contents of the services must fit the customer
needs.