Vientiyhteistyö strategisena allianssimuotona
Vatanen, Sanna (2013)
Diplomityö
Vatanen, Sanna
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201307304227
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201307304227
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää suomalaisten bioenergia-alan pk-yritysten halukkuus tehdä vientiyhteistyötä ja selvittää millaiset vientiyhteistyömuodot soveltuvat alalle. Tutkimuksessa on lisäksi selvitetty mitkä tekijät vaikuttavat menestyksekkääseen yhteistyöhön. Tutkimuskysymykset ovat:
1. Mitkä tekijät vaikuttavat strategisen allianssin ja vientiyhteistyön menestykseen?
2. Minkälaiset vientiyhteistyömuodot soveltuvat parhaiten bioenergia-alalle?
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Ensimmäisessä osiossa on vastattu kirjallisuuskatsauksen avulla ensimmäiseen tutkimuskysymykseen. Toisessa osiossa jälkimmäiseen tutkimuskysymykseen on vastattu analysoimalla teemahaastatteluita, joihin on valittu suomalaisia bioenergia-alan pk-yrityksiä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että luottamus ja sitoutuminen ovat yhteisiä päätekijöitä, kun tarkastellaan strategisia alliansseja ja vientiyhteistyötä. Muita menestykseen vaikuttavia yhteisiä tekijöitä on partnereiden valinta, yritysten yhteensopivuus, ystävyyssuhteet ja henkilökemiat, johtaminen sekä pitkän aikavälin suhteet. Bioenergia-alalle parhaiten soveltuvat vientiyhteistyömuodot ovat tutkimuksen mukaan yhteistyö suorassa viennissä (jälleenmyyjien tai tuontiagenttien kautta) ja markkinointiyhteistyö. One of the main objectives of this Master’s Thesis is to find out if Finnish bioenergy SMEs are willing to take part in export cooperation and which kind of export cooperation methods are suitable for the industry. Additionally it has been clarified which factors are key elements in successful cooperation. The research questions are:
1. Which factors influence the success of a strategic alliance and export cooperation?
2. Which kinds of methods suit the bioenergy industry the best?
Qualitative research methods have been used in this Master’s Thesis. In the first half a literature review has been used to answer the 1st research question. Theme interviews of Finnish bioenergy SMEs provide the answer to the 2nd research question in the second half.
In this Thesis it was noticed that trust and commitment are main factors when strategic alliances and export cooperation are examined. Other main factors affecting the success are choosing the partner, the matching of the companies, relationships and the positive chemistry among the people involved, management and the long-term relationships. The best forms to do export cooperation in the bioenergy industry are cooperation in marketing and cooperation in direct export (through retailers or import agents).
1. Mitkä tekijät vaikuttavat strategisen allianssin ja vientiyhteistyön menestykseen?
2. Minkälaiset vientiyhteistyömuodot soveltuvat parhaiten bioenergia-alalle?
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Ensimmäisessä osiossa on vastattu kirjallisuuskatsauksen avulla ensimmäiseen tutkimuskysymykseen. Toisessa osiossa jälkimmäiseen tutkimuskysymykseen on vastattu analysoimalla teemahaastatteluita, joihin on valittu suomalaisia bioenergia-alan pk-yrityksiä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että luottamus ja sitoutuminen ovat yhteisiä päätekijöitä, kun tarkastellaan strategisia alliansseja ja vientiyhteistyötä. Muita menestykseen vaikuttavia yhteisiä tekijöitä on partnereiden valinta, yritysten yhteensopivuus, ystävyyssuhteet ja henkilökemiat, johtaminen sekä pitkän aikavälin suhteet. Bioenergia-alalle parhaiten soveltuvat vientiyhteistyömuodot ovat tutkimuksen mukaan yhteistyö suorassa viennissä (jälleenmyyjien tai tuontiagenttien kautta) ja markkinointiyhteistyö.
1. Which factors influence the success of a strategic alliance and export cooperation?
2. Which kinds of methods suit the bioenergy industry the best?
Qualitative research methods have been used in this Master’s Thesis. In the first half a literature review has been used to answer the 1st research question. Theme interviews of Finnish bioenergy SMEs provide the answer to the 2nd research question in the second half.
In this Thesis it was noticed that trust and commitment are main factors when strategic alliances and export cooperation are examined. Other main factors affecting the success are choosing the partner, the matching of the companies, relationships and the positive chemistry among the people involved, management and the long-term relationships. The best forms to do export cooperation in the bioenergy industry are cooperation in marketing and cooperation in direct export (through retailers or import agents).